Search
Close this search box.

شرایط تحصیل دوره پست دکتری در انگلستان چگونه است؟

افراد زیادی در دنیا وجود دارند که ادامه تحصیل آکادمیک برایشان یک مسیر پرهیجان و لذت‌بخش است. اگر شما هم جزء این گروه هستید به احتمال زیاد تحصیل دوره پست دکتری در انگلستان برایتان جذاب باشد. PostDoc یا PostDoctoral بالاترین مقطع تحصیلی در برخی رشته‌ها است که پس از پایان دکتری می‌توانید وارد آن شوید. در این مقطع، ترکیبی از کار و تحصیل را تجربه خواهید کرد و عموما می‌توانید از دانشگاه محل پذیرش حقوق دریافت کنید. اگر شما هم به تحصیل پست دکتری علاقمند هستید، انگلیس یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای تحصیل است؛ زیرا هم دانشگاه‌های بسیار معتبری دارد و هم حقوق دریافتی در مقطع پست دکتری در این کشور بسیار بالاست. با ما همراه باشید تا شرایط، مدارک و بهترین دانشگاه‌های انگلستان برای تحصیل PostDoc را به شما معرفی کنیم. 

شرایط عمومی تحصیل دوره پست دکتری در انگلستان 

ورود به مقاطع تحصیلی مختلف شرایط خاص خود را دارد. هرچه مقطع تحصیلی بالاتر برود، سخت‌گیری هم بیشتر خواهید شد. با ورود به مقطع PostDoc باید شرایط عمومی و تخصصی شما بسیار عالی باشد، زیرا این مقطع بیانگر این است که شما سطوح تحصیلی قبلی را با موفقیت به پایان رسانده‌اید و سال‌ها روی یک رشته کار کرده‌اید. تحصیل دوره پست دکتری در انگلستان، نیاز به شرایط زیر دارد:

  • آخرین مدرک تحصیلی شما باید در مقطع دکتری مرتبط با رشته مورد نظر باشد.
  • از دریافت مدرک دکتری بیش از ۳ سال نگذشته باشد. (البته در صورتی که بتوانید با فعالیت کاری یا پژوهشی مرتبط این فاصله را پر کنید مشکلی پیش نخواهد آمد)
  • برای استخدام پست دکتری در انگلستان و دریافت حقوق، باید دارای مقالات علمی منتشرشده، سابقه پژوهشی و فعالیت کاری مرتبط باشید.
  • امکان تحصیل همزمان در دو موقعیت پست دکتری به هیچ وجه ممکن نیست.
  • ورود به این مقطع نیازمند سطح بالای زبان انگلیسی (C1 یا C2) است. به همین دلیل نمره آیلتس بالاتر از ۷.۵ و نمره تافل بالاتر از ۹۰ نیاز دارد.

در نهایت، بهتر است بدانید که انگلستان برای پذیرش در مقطع پست داک (PostDoctoral) محدودیت سنی و ملیتی ندارد. چه عضو اتحادیه اروپا باشید و چه نباشید، می‌توانید به راحتی در دانشگاه‌های این کشور فعالیت تحصیلی _ پژوهشی خود را آغاز کنید. 

مدارک مورد نیاز پذیرش دوره پست دکتری در انگلستان

هر دانشگاه بنابر رشته تحصیلی ممکن است مدارک خاصی برای اپلای پست دکتری در انگلستان از شما درخواست کند. به همین دلیل برای ارسال دقیق و کامل مدارک باید پیش از آماده‌سازی آن‌ها، حتما به سایت دانشگاه موردنظر، بخش دانشجویان بین‌الملل مراجعه کنید. به طور کلی در پروسه دریافت پذیرش و ثبت‌نام به مدارک زیر نیاز دارید:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه
  • کپی مدرک شناسایی (مانند شناسنامه و کارت ملی)
  • عکس رنگی جدید پاسپورتی
  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی قبلی و ریزنمرات
  • فیش پرداخت هزینه اپلای به حساب دانشگاه
  • مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه
  • مدرک آزمون GRE و GMAT برای برخی رشته‌ها
  • ارائه حداقل ۲ مورد مقاله علمی پژوهشی مرتبط با رشته
  • رزومه کاری یا پژوهشی مرتبط با رشته

مدرک زبان تحصیل دوره پست دکتری در انگلستان

از آن‍جایی که برای تحصیل پست دکتری در انگلستان باید به صورت منظم در حال انجام فعالیت علمی_پژوهشی باشید، نیاز به مدرک زبان با نمره بالا خواهید داشت. توجه داشته باشید که کسب نمره به تنهایی کافی نیست؛ زیرا در اغلب موارد برای دریافت پذیرش باید در مصاحبه هم شرکت کنید. بنابراین مهم‌تر از مدرک و نمره زبان، مهارت شما در کاربرد زبان انگلیسی و توانایی استفاده تخصصی از آن است. 

هر دانشگاهی ممکن است بنا به رشته و شرایط مدرک زبان خاصی از شما بخواهد، با این حال در اغلب موارد با مدارک زیر می‌توانید برای تحصیل پست دکتری در انگلیس اقدام کنید:

  • آیلتس آکادمیک با حداقل نمره ۷ تا ۷.۵
  • تافل با حداقل نمره ۹۰ تا ۹۵

طول دوره تحصیل پست دکتری در انگلستان

تحصیل پست دکتری در انگلیس بسته به رشته، نوع فعالیت پژوهشی، عملکرد دانشجو و منابع موجود ممکن است بین ۱ تا ۶ سال طول بکشد. اغلب دوره‌ها بین ۱ تا ۲ سال هستند اما در صورتی که موضوع پژوهش شما بسیار چالشی باشد و در این مدت، به نتیجه‌ای نرسد، امکان تمدید وجود خواهد داشت. افزایش طول دوره به نظر استاد راهنما و پذیرش دانشگاه مقصد بستگی دارد.

پیدا کردن پوزیشن های پست دکتری در انگلستان

از آن‌جایی که پست دکتری یکی از مقاطع کار و تحصیل به صورت همزمان است، برای یافتن موقعیت‌های مناسب آن در انگلستان می‌توانید از دو راه اقدام کنید: 

  1. سایت‌های دانشگاهی معتبر انگلستان
  2. پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی 

در هر دو مورد، موقعیت‌های زیادی به صورت منظم اطلاع‌رسانی می‌شوند. در صورتی که دانشگاه خاصی را برای تحصیل پست دکتری در انگلستان در نظر دارید می‌توانید از سایت خود دانشگاه اقدام کنید. در روش دوم، سایت‌های کاریابی به شما کمک می‌کنند که در رشته مورد نظر خود، موقعیت مناسب پست دکتری را بیابید. در میان تمام سایت‌ها، Linkedin به عنوان یک شبکه اجتماعی کاری و uk.indeed.com به عنوان یک سایت کاریابی بهترین موارد برای یافتن پوزیشن‌های عالی در مقطع پست دکتری هستند. 

بهترین رشته ها برای تحصیل پست دکتری در انگلستان

هرچه مقاطع تحصیلی بالاتر بروند، رشته‌ها محدودتر و تخصصی‌تر می‌شوند. رشته‌های معدودی وجود دارند که ارزش فعالیت در سطح پست دکتری در انگلستان را داشته باشند. مواردی برای این سطح از تحصیلات آکادمیک مناسب هستند که چالشی، جدید و نیازمند پژوهش‌های بیشتر باشند. رشته‌های زیر، بهترین انتخاب برای تحصیل پست دکتری در انگلستان هستند:

  • حقوق و جرم‌شناسی تخصصی
  • علوم پزشکی
  • علوم کامپیوتر و داده‌ها
  • رشته‌های مهندسی مانند مهندسی برق یا مکانیک
  • جامعه شناسی و دانش‌های مطالعات مردمی

علاوه‌بر رشته‌های بالا، هر رشته‌ای که ظرفیت پژوهشی خوبی داشته باشد می‌تواند شانس ادامه تحصیل در مقطع پست دکتری را برای شما فراهم کند. بهتر است پیش از تصمیم‌گیری، حتما در سایت‌های مختلف جست‌وجو کنید تا موقعیت دلخواه خود را بیابید. 

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پست دکتری در انگلستان

انگلستان یکی از قطب‌های تحصیلی بزرگ در سراسر جهان است. دانشگاه‌های این کشور اغلب در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان به چشم می‌خورند. بیشتر دانشگاه‌ها در انگلستان برنامه‌هایی در مقطع پست دکتری دارند. در صورتی که قصد تحصیل دوره پست دکتری در انگلستان را دارید حتما دانشگاه‌های زیر را در اولویت انتخاب قرار دهید:

  • دانشگاه کمبریج با رتبه جهانی ۲
  • دانشگاه آکسفورد با رتبه جهانی ۴
  • دانشگاه امپریال کالج لندن با رتبه جهانی ۶
  • دانشگاه UCL با رتبه جهانی ۸
  • دانشگاه ادینبورگ با رتبه جهانی ۱۵

ویزای مورد نیاز جهت تحصیل در دوره پست دکتری در انگلستان

اگر قصد دارید در انگلستان به عنوان یک محقق در سطح پست دکتری مشغول به کار شوید، باید برای ویزای Tier 2 (عمومی) درخواست دهید. این ویزا عموما به صورت ۲ تا ۳ ساله صادر می‌شود و بنابر فعالیت شما تا حدود ۵ سال قابل تمدید است. کارفرمای شما برای صدور و تمدید این ویزا، باید به دولت بریتانیا اثبات کند که هیچ شخصی با شرایط مشابه از خود کشور انگلیس برای این موقعیت درخواست نداده است. 

هزینه های تحصیل پست دکتری در انگلستان 

تحصیل و زندگی در انگلستان نسبت به کشورهای دیگر دنیا کمی گران است. بسته به رشته و دانشگاهی که در آن پذیرفته می‌شوید، باید سالانه بین ۲۰.۰۰۰ تا ۳۵.۰۰۰ پوند شهریه بپردازید؛ البته شهریه برخی دوره‌ها ارزان‌تر است و ممکن است از ۵.۰۰۰ پوند در سال تجاوز نکند. علاوه‌بر این، باید آمادگی پرداخت هزینه زندگی دانشجویی در انگلستان را نیز داشته باشید که ممکن است سالانه به ۱۸.۰۰۰ پوند نیز برسد. 

با این حال خبر خوب این است که انگلستان برای تحصیل در دوره پست دکتری به دانشجویان حقوق می‌دهد. بسته به رشته، نوع فعالیت و میزان تجربه می‌توانید سالانه بین ۳۹.۰۰۰ تا ۴۶.۰۰۰ پوند درآمد داشته باشید. این میزان، ممکن است تا ۵۰.۰۰۰ پوند نیز افزایش یابد. در صورتی که بتوانید هزینه زندگی را مدیریت کنید به راحتی می‌توانید با این حقوق در انگلستان زندگی کنید. 

کار حین تحصیل و پس از آن در انگلستان در دوره پست دکتری

وقتی در دوره پست دکتری پذیرفته می‌شوید، همزمان با تحصیل حقوق دریافت می‌کنید. به همین دلیل نیازی نیست که به دنبال شغل دیگری باشید. در واقع تحصیل پست دکتری در انگلستان به خودی خود یک موقعیت شغلی تمام‌وقت به حساب می‌آید که اجازه فعالیت شغلی دیگری را نخواهد داد.

پس از تحصیل در مقطع PostDoc می‌توانید در موقعیت‌های شغلی مختلف در انگلستان مشغول به کار شوید. اغلب کسانی که مدرک پست داک دارند، ترجیح می‌دهند فعالیت خود را به صورت آکادمیک و تدریس در دانشگاه ادامه دهند. در صورتی که بتوانید در یک موسسه آموزشی استخدام شوید، این گزینه یکی از بهترین انتخاب‌ها است. 

علاوه بر تدریس، با مدرک پست دکتری امکان کار در موقعیت‌های مرتبط با رشته تحصیلی در سایر مکان‌ها نیز برای شما فراهم است. به عنوان مثال می‌توانید در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف استخدام شوید؛ زیرا این سطح از تحصیلات به خصوص در دانشگاه‌های معتبر، نشانگر تخصص شما است. 

بورسیه های تحصیلی دوره پست دکتری

از آن‌جایی که تحصیل دوره پست دکتری در انگلستان گران است، بهتر است به فکر دریافت بورسیه تحصیلی برای برای گذراندن آن باشید. با داشتن رزومه تحصیلی و پژوهشی، امکان بهره‌مندی از حمایت‌های زیر را خواهید داشت:

  1. British Academy fellowships: تامین ۸۰ درصد هزینه تحصیل و پژوهش دانشجویان بین‌المللی مقطع پست دکتری
  2. ESRC Postdoctoral Fellowships: حدود ۲۵۰.۰۰۰ پوند کمک‌هزینه پژوهشی در یک سال نخست تحصیل پست دکتری
  3. Newton: کمک‌هزینه تحصیل و زندگی در انگلستان به میزان ۲۴.۰۰۰ تا ۶۰.۰۰۰ پوند در سال تا سقف ۵ سال برای دانشجویان پست دکتری

علاوه بر موارد بالا، هر دانشگاه نیز بورسیه‌های مختص خود را دارد که به دانشجویان ممتاز و مستعد تعلق می‌گیرد. همچنین پژوهشگران برتر از تخفیف شهریه نیز بهره‌مند خواهند شد. 

شرایط اقامت پس از تحصیل دانشجویان دوره پست دکتری انگلستان

وقتی به عنوان دانشجوی پست دکتری در انگلستان مشغول به تحصیل می‌شوید، ویزای شما تا ۵ سال قابل تمدید است. در صورتی که قصد دارید پس از تحصیل در این کشور بمانید، باید در یک مرکز معتبر استخدام و مشغول به کار شوید. در این شرایط، می‌توانید ویزای کاری دریافت کنید و پس از پرداخت مالیات به مدت ۵ سال، اقامت دائم این کشور را دریافت خواهید کرد. 

جمع‌بندی

پست دکتری یک مقطع تخصصی آکادمیک است که برای ورود به آن نیاز به سابقه تحصیلی و پژوهشی عالی دارید. تحصیل دوره پست دکتری در انگلستان به دلیل اعتبار بالای دانشگاهی، بورسیه‌های تحصیلی، سطح علمی و پرداخت حقوق یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ادامه تحصیل است. در این مطلب درباره شرایط و جزئیات تحصیل و کار در این مقطع تحصیلی صحبت کردیم؛ اگر همچنان سوالی برایتان باقی‌مانده است، می‌توانید با وکلای ما در آژانس تحصیلی آکادمی اپلای تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 1]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند