Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان چگونه است؟

هنگام صحبت از مهاجرت، همه در قدم اول به فکر دریافت مدرک زبان انگلیسی می‌افتند. شرکت در کلاس زبان و کسب نمره قابل قبول در آزمون‌های معتبر، زمان و هزینه زیادی را از افراد می‌گیرد. جالب است بدانید که تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان هم امکان‌پذیر است؛ البته در صورتی که بتوانید مهارت خود در زبان انگلیسی را به شیوه‌های دیگری ثابت کنید.

در صورتی که به هر دلیلی شرکت در آزمون‌های زبان برایتان دشوار است، می‌توانید از راه‌های میانبر استفاده کنید. با ما همراه باشید تا راه‌های مهاجرت تحصیلی به انگلستان بدون مدرک زبان را بررسی کنیم.

اهمیت مدرک زبان برای تحصیل در دانشگاه های انگلستان

تسلط به زبان انگلیسی، فراتر از اینکه یک شرط باشد، نوعی نیاز است؛ زیرا بدون این زبان امکان تحصیل، کار و زندگی در کشورهای انگلیسی‌زبان را نخواهید داشت. با این حال عده‌ای ممکن است با وجود تسلط به این زبان، بازهم تمایلی به شرکت در آزمون‌هایی مانند آیلتس یا تافل نداشته باشند. بهتر است بدانید که ارائه مدرک زبان انگلیسی برای ورود به دانشگاه‌های انگلستان، چند مزیت مهم دارد:

  1. دانشگاه‌هایی که نیاز به مدرک زبان دارند، مشهورتر و معتبرتر از سایر مراکز هستند.
  2. شانس دریافت ویزای تحصیلی و کاهش احتمال ریجکت با مدرک زبان بالاتر است.
  3. با مدرک زبان، راحت‌تر می‌توانید از فاند و بورسیه‌های تحصیلی انگلیس بهره‌مند شوید.
  4. ورود به بازار کار با مدرک زبان معتبر آسان‌تر است و درآمد بیشتری دارد.

بنابراین در صورتی که شرایط شرکت در آزمون‌های زبان را دارید، بهتر است حتما برای دریافت مدرک معتبر اقدام کنید. در غیر این صورت، برای مهاجرت تحصیلی به انگلستان بدون مدرک زبان اقدام کنید.

شرایط تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف بدون مدرک زبان

اگرچه با ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر، شانس دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و مدارس کشور انگلستان بیشتر خواهد شد، اما در شرایط خاصی می‌توانید بدون ارائه مدرک نیز در این کشور ادامه تحصیل دهید. در صورتی که یکی شروط زیر را دارید، امکان دریافت ویزای تحصیلی انگلستان بدون مدرک زبان برایتان فراهم است:

  • نمره زبان انگلیسی شما در مدرسه، بالاتر از ۷۰ درصد نمره کامل باشد.
  • دانشگاه و مدرسه‌ای که از آن پذیرش گرفته‌اید، امکان شرکت در دوره زبان پیش از تحصیل را داشته باشد.
  • در مقطع کارشناسی در ایران، رشته زبان انگلیسی خوانده باشید و بخواهید وارد مقطع کارشناسی ارشد شوید.
  • دانشگاه یا مدرسه محل پذیرش، به شرط شرکت در دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی پیش از تحصیل شما را بپذیرد.

شرایط تحصیل در مدارس انگلستان بدون مدرک زبان

دانش‌آموزان می‌توانند از سرتاسر جهان برای ورود به مدارس انگلیس اقدام کنند. در صورتی که مدرک زبان انگلیسی معتبری داشته باشید، شانس قبولی شما بالاتر خواهد رفت. با این حال، تعدادی از مدارس انگلستان به جای درخواست مدرک زبان از دانش‌آموزان، دوره‌هایی برای تقویت زبان و آشنایی کودکان و نوجوانان خارجی با فضای مدارس این کشور برگزار می‌کنند.

این دوره‌ها بسته به سن دانش‌آموز و میزان تسلط قبلی او به زبان انگلیسی، می‌تواند از ۳ ماه تا ۱۲ ماه طول بکشد. در این مدت، سطح مهارت زبان انگلیسی دانش‌آموزان به حدی می‌رسد که بتوانند به راحتی به این زبان بخوانند، بنویسند و صحبت کنند. تمرکز دوره‌های آموزش انگلیسی برای ورود به مدارس، بیشتر روی مهارت‌های ارتباطی و کاربردی است و به همین دلیل، بسیار سریع به نتیجه می‌رسد.

تحصیل در مقطع کارشناسی انگلستان بدون مدرک زبان

اپلای در مقطع کارشناسی انگلستان، تنوع رشته و دانشگاه بسیار زیادی دارد؛ اما در صورتی که بخواهید بدون مدرک زبان وارد این مقطع شوید، انتخاب‌هایتان محدودتر خواهند شد.

تحصیل در انگلستان بدون مدرک آیلتس یا تافل در مقطع کارشناسی دو راه دارد:

  1. به دنبال دانشگاه‌هایی باشید که ملاک عمل آن‌ها، معدل نمرات زبان انگلیسی در دوران متوسطه است. این مراکز آموزشی، در صورتی که بالاتر از ۷۰ درصد نمره کامل را کسب کرده باشید، شما را خواهند پذیرفت.
  2. در دوره‌های آمادگی پیش از تحصیل در انگلیس شرکت کنید. در حالت کلی به این دوره‌ها Pathway می‌گویند. در این دوره دانشجو می‌تواند در یک بازه تحصیلی کوتاه پیش از شروع دانشگاه، نمره زبان خود را بالا ببرد تا به سطح مورد نظر برسد. این دوره برای هر مقطع متفاوت است؛ به عنوان مثال دانشجویان برای ورود به مقطع کارشناسی باید در دوره pre-sessional شرکت کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انگلستان بدون مدرک زبان

تنوع رشته و میزان پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان بیشتر می‌شود. از سویی، به این دلیل که اغلب بورسیه‌ها و فاندها مربوط به این مقطع هستند، رقابت برای اپلای بسیار زیاد است. با این حال، همچنان بدون مدرک زبان هم می‌توانید در این رقابت پیروز شوید!

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انگلستان بدون مدرک زبان، ۲ راه پیش رو خواهید داشت:

  1. در مقطع کارشناسی، در رشته زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی انگلیسی یا آموزش زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید.
  2. در دوره‌های آمادگی پیش از دانشگاه با نام Pre Master شرکت کنید و در آزمون پایانی آن، حدنصاب نمره را بگیرید.

تحصیل در مقطع دکتری انگلستان بدون مدرک زبان

تحصیلات دکتری به دلیل ماهیت تخصصی و پژوهشی که دارد، در اغلب رشته‌ها حتی در ایران نیز نیاز به مدرک زبان انگلیسی خواهد داشت. با این حال، در انگلستان مهم‌تر از ارائه مدرک، این است که به زبان این کشور به خوبی مسلط باشید.

در این مقطع نیز به دو شرط می‌توانید بدون مدرک زبان، از دانشگاه‌های انگلیس پذیرش بگیرید:

  1. در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، یکی از رشته‌های مرتبط با زبان انگلیسی را خوانده باشید.
  2. وارد دوره آمادگی Pre PhD شوید و سطح زبان انگلیسی خود را به حد لازم برسانید.

لیست دانشگاه های انگلستان بدون آیلتس

اگرچه دانشگاه‌های پرطرفدار در انگلستان اغلب به نمره آیلتس ۶.۵ یا بالاتر نیاز دارند، اما هنوز هم برخی از مراکز آموزشی، با شرایط خاص بدون مدرک زبان دانشجویان بین‌المللی را می‌پذیرند.

در ادامه، لیست دانشگاه‌های انگلستان بدون مدرک زبان در هر مقطع را خواهیم دید:

دانشگاه های انگلستان بدون آیلتس در مقطع کارشناسی

نام دانشگاه رشته‌ها
دانشگاه اسکس لیسانس روانشناسی، اقتصاد، عصب شناسی، علوم شناختی
دانشگاه ساوت بانک لندن لیسانس مهندسی خودرو، کارشناسی انیمیشن، کارشناسی علوم آشپزی، دوره پایه کسب‌وکار، قانون تجارت LLB
دانشگاه بریستول لیسانس حسابداری، مهندسی هوافضا، انسان‌شناسی، تاریخ، بیوشیمی

همچنین دانشگاه‌های روبرت گاردن، وارویک و شفیلد هالام نیز در این مقطع رشته‌های متنوعی را بدون نیاز به مدرک زبان ارائه می‌دهند.

دانشگاه های انگلستان بدون آیلتس در مقطع کارشناسی ارشد

نام دانشگاه رشته‌ها
دانشگاه گرینویچ حسابداری، علوم کامپیوتر، دیتا ساینس و هوش تجاری، مهندسی شیمی پیشرفته
دانشگاه شفیلد هالام  تجزیه و تحلیل کسب‌وکار، حسابداری و اقتصاد ،حسابداری و امور مالی، علوم اجتماعی کاربردی
دانشگاه بریستول مهندسی نفت، مهندسی برق، مدیریت بهداشت و سلامت، نوآوری کسب‌وکار و کارآفرینی

همچنین دانشگاه‌های اسکس و ساوت بانک لندن نیز در این مقطع رشته‌های متنوعی را بدون نیاز به مدرک زبان ارائه می‌دهند.

دانشگاه های انگلستان بدون آیلتس در مقطع دکتری

تنوع رشته‌ها و دانشگاه‌های انگلیس بدون مدرک زبان در سطح دکتری بسیار کم است، اما همچنان می‌توانید برای دانشگاه‌های زیر اقدام کنید:

  • دانشگاه بولتون
  • دانشگاه سوت بانک لندن
  • دانشگاه روبرت گاردن
  • دانشگاه بریستول

پذیرش مشروط دانشگاه های انگلستان بدون مدرک زبان

تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی‌زبان، قطعا نیاز به تسلط کامل به انگلیسی دارد. دانشگاه‌های کشور انگلیس، اگرچه در برخی از موارد از دانشجو مدرک زبان نمی‌خواهند، اما به هر حال شرایطی تعیین می‌کنند که از تسلط فرد به زبان انگلیسی پیش از ورود به دوره‌های اصلی دانشگاه اطمینان حاصل کنند.

دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس را دارند اما مدرک زبان ندارند یا نمره آیلتس آن‌ها کمتر از ۶ است، به صورت مشروط پذیرش می‌شوند. این افراد باید در دوره‌های آمادگی پیش از دانشگاه شرکت کنند و در آزمون نهایی آن، حدنصاب نمره لازم را کسب کنند. در غیر این صورت، ویزای تحصیلی آن‌ها باطل می‌شود و امکان ادامه تحصیل را نخواهند داشت.

ویزای تحصیلی انگلستان بدون داشتن مدرک زبان

هنگام مهاجرت تحصیلی به اغلب کشورهای جهان، علاوه‌بر مراحل پذیرش دانشگاه، باید برای دریافت ویزای تحصیلی هم مدرک زبان ارائه دهید. جالب است بدانید که دریافت ویزای تحصیلی انگلستان بدون مدرک زبان هم امکان‌پذیر است؛ البته به شرطی که شرایط زیر را داشته باشید:

  • دانشگاه نمرات زبان مقطع قبلی شما را به جای مدرک زبان پذیرفته و تایید کرده باشد.
  • پذیرش شما مشروط به شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی پیش از تحصیل (Pathway) باشد.

در این شرایط سفارت انگلیس، ویزای تحصیلی شما را صادر خواهد کرد. توجه داشته باشید همان‌گونه که قبلا هم اشاره شد، در صورت انتخاب حالت دوم، باید بتوانید در مدت مشخص به سطح زبان انگلیسی مورد نیاز برسید؛ در غیر این صورت ویزای شما باطل می‌شود.

علاوه‌بر موارد بالا، نیاز به مدارک زیر هم خواهید داشت:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه
  • مدارک تحصیلی مقطع قبلی
  • مدرک شناسایی و عکس جدید
  • انگیزه‌نامه تحصیلی و فرم درخواست ویزا
  • نامه تمکن مالی با درآمد ماهانه ۱۰۰۰ پوند یا بیشتر

هزینه های تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان

ورود به دانشگاه در انگلستان بدون مدرک زبان تاثیری در هزینه‌های تحصیل و اقامت نخواهد داشت. در این کشور، بسته به رشته تحصیلی، شهر محل اقامت، دانشگاه و مقطع، شهریه‌ها متغیر خواهند بود.

به طور کلی هزینه تحصیل سالانه در مقاطع مختلف در انگلستان به صورت زیر است:

در مقطع کارشناسی برای رشته‌های تئوری بین ۹.۰۰۰ تا ۱۳.۰۰۰ پوند و رشته‌های فنی و عملی بین ۱۰.۰۰۰ تا ۱۳.۰۰۰ پوند (این مبلغ در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها ممکن است تا ۴۰.۰۰۰ پوند در سال هم برسد)

در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۱۱.۰۰۰ پوند برای رشته‌های تئوری و حدود ۱۳.۰۰۰ پوند برای رشته‌های فنی و عملی (این مبلغ ممکن است تا ۳۲.۰۰۰ پوند هم افزایش یابد)

در مقطع دکتری بین ۱۲.۰۰۰ پوند تا سقف ۳۵.۰۰۰ پوند در سال برای تمامی رشته‌ها

شرایط دریافت بورسیه برای تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان

سطح نمرات بالا و سوابق پژوهشی مناسب می‌تواند احتمال دریافت بورسیه برای تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان را بالا ببرد. در این کشور می‌توانید از بورسیه‌های زیر بهره‌مند شوید:

EURAXESS UK: برای تامین هزینه پروژه‌های تحقیقاتی دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان مستعد که توان مالی کمی دارند.

Commonwealth Masters Scholarships: بورسیه تحصیلی ۳ ساله برای حمایت از دانشجویان خارجی شامل هزینه‌های شهریه، زندگی و سفر.

بورسیه‌های دانشگاهی: هر دانشگاه بر اساس منابع مالی خود، به دانشجویان مستعد داخلی یا خارجی بورسیه ارائه می‌دهد. برای دریافت این نوع حمایت مالی لازم است حداقل یک ترم در دانشگاه موردنظر تحصیل کرده و نمرات خوبی کسب کنید.

شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان

پس از اتمام تحصیل در انگلیس در صورت داشتن شرایط خاصی می‌توانید از این کشور اقامت بگیرید. فرقی نمی‌کند تحصیلات خود را با مدرک زبان گذرانده باشید یا بدون آن، به هر حال امکان دریافت اقامت را خواهید داشت.

برای دریافت ویزای اقامت دائم پس از فارغ التحصیلی، ابتدا فرم درخواست ویزای موقت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های انگلیس را تکمیل کنید. با این ویزا، حداکثر تا ۲ سال فرصت دارید شرایط اقامت دائم را فراهم کنید.

پس از دریافت ویزای موقت، می‌توانید در انگلیس مشغول به کار شوید و ویزای کاری بگیرید. با این ویزا، می‌توانید در این کشور کسب درآمد کنید اما همچنان مقیم دائم نیستید. پس از ۵ سال کار و پرداخت مالیات، امکان تبدیل ویزای کاری به اقامت دائم وجود دارد.

جمع‌بندی

تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان انگلیسی هم ممکن است. این کشور به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد که در شرایط زیر، بدون نیاز به آیلتس وارد دانشگاه شوند:

  1. معدل زبان انگلیسی آن‌ها در دبیرستان بالای ۷۰ درصد نمره کامل باشد.
  2. قبلا در دانشگاه در رشته زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند.
  3. وارد دوره‌های آمادگی پیش از دانشگاه در انگلیس شوند و آن را با موفقیت به اتمام برسانند.

از آن جهت که دریافت پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان بدون مدرک زبان، سخت‌تر از حالت عادی بوده و ریسک ریجکت پرونده هم بالا است؛ توصیه می‌کنیم قبل از هرکاری با وکلای ما در آژانس تحصیلی آکادمی اپلای تماس بگیرید و به‌صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

آیا بدون آیلتس می‌توانم به انگلستان مهاجرت کنم؟

بله؛ برخی دانشگاه‌های انگلستان بدون مدرک زبان آیلتس یا مدارک دیگر نیز دانشجویان بین‌المللی را می‌پذیرند.

آیا نداشتن مدرک زبان، ریسک ریجکتی پرونده را بالا می‌برد؟

بله؛ داشتن مدرک زبان معتبر باعث شانس بیشتر در دریافت ویزای تحصیلی خواهد شد. البته در صورتی که پذیرش دانشگاه مشروط به شرکت در دوره‌های زبان همزمان با تحصیل باشد یا برای رشته زبان انگلیسی اپلای کرده باشید، ریسک ریجکتی بیشتر نمی‌شود.

آیا نداشتن مدرک زبان، ریسک دریافت پذیرش از دانشگاه را بالا می‌برد؟

خیر؛ این موضوع بیشتر بستگی به دانشگاه دارد، نه مدرک زبان. در واقع برخی دانشگاه‌ها حساسیتی روی مدرک ندارند و شرایط دیگری را برای پذیرش در نظر می‌گیرند.

آیا امکان پیدا کردن کار پس از تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان وجود دارد؟

بله؛ دانشجویان با داشتن معدل بالا و ارائه مدرک آیلتس UKVI می‌توانند وارد بازار کار شوند. آزمون آیلتس UKVI در انگلستان برگزار می‌شود و مختص دانشجویان بین‌المللی است که مدرک زبان ندارند.

آیا محدودیتی برای اقامت پس از تحصیل در انگلستان بدون مدرک زبان وجود دارد؟

خیر؛ در صورتی که دانشجو سوابق تحصیلی درخشانی داشته باشد، بتواند آیلتس UKVI دریافت کند و دوره‌های آمادگی زبان دانشگاه‌های انگلیس را با موفقیت سپری کند، مانعی برای اقامت او وجود ندارد.

دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی در کالج‌های زبان انگلستان چیست؟

دانشجویان متقاضی تحصیل در انگلستان که مدرک زبان ندارند، می‌توانند با توجه به سطح زبان انگلیسی و مقطع تحصیلی خود وارد کالج‌های زبان انگلستان شوند و سطح زبان خود را به میزان موردنیاز برسانند.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند