Search
Close this search box.

برترین کالج‌های استرالیا کدامند؟

کشور استرالیا، مقصدی عالی برای کسانی است که قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری دارند. این کشور، به دلیل تنوع دانشگاه‌ها، رنکینگ بالای جهانی، شرایط اقتصادی مناسب و ارائه بورسیه‌های تحصیلی، میان دانشجویان بین‌المللی بسیار محبوب است. یکی از شیوه‌های رایج تحصیل در استرالیا، ورود به کالج است. کالج‌ها تفاوت‌هایی با دانشگاه دارند و بیشتر روی کسب مهارت‌های حرفه‌ای و عملی متمرکز هستند.

تحصیل در کالج برای کسانی که می‌خواهند مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند بسیار مناسب است. اگر شما هم درباره این‌که کالج‌های استرالیا چه شرایطی دارند و چگونه می‌توان در آن‌ها تحصیل کرد، کنجکاو هستید، حتما با این مطلب همراه باشید.

در ادامه لیست بهترین کالج‌های استرالیا و نحوه ورود به آن‌ها را به صورت کامل شرح خواهیم داد.

آشنایی با کالج‌های استرالیا و تفاوت آن با دانشگاه

در استرالیا، دو دسته مرکز آموزش تکمیلی وجود دارد:

  • دانشگاه
  • کالج

اگرچه در هر دو نوع موسسه، رشته‌ها و دروس مختلف به دانشجویان بالای ۱۸ سال ارائه می‌شود، اما از نظر نوع رشته‌ها و روش تدریس تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

کالج چیست؟

در استرالیا، مراکز آموزشی کوچک‌تر از دانشگاه که به آموزش دانش‌های فنی و عملی می‌پردازند، کالج یا TAFE نام دارند. در این مراکز آموزشی، دانشجویان و مهارت‌آموزان برای ورود به دانشگاه در رشته‌هایی مانند مکانیک، علوم دریایی، کشاورزی، پرستاری، حسابداری و از این قبیل موارد آماده خواهند شد. کالج‌ها گاهی زیرمجموعه دانشگاه هستند و گاهی نیز به صورت مستقل فعالیت‌های آموزشی خود را پیش می‌برند.

پس از اتمام دوره ۱ تا ۳ ساله کالج در استرالیا، دانشجویان می‌توانند مدرک فوق دیپلم یا دیپلم پیشرفته دریافت کنند که با مدرک کاردانی در ایران برابر است. با این مدرک تحصیلی، امکان ادامه تحصیل در دانشگاه و کار به صورت همزمان وجود خواهد داشت.

تفاوت کالج با دانشگاه

اغلب افراد تفاوت کالج با دانشگاه را نمی‌دانند. دانشگاه‌ها در سراسر جهان، از مقطع لیسانس آغاز می‌شوند و تا سطوح بالاتر مانند دکتری یا فوق دکتری دانشجو می‌پذیرند. در این مراکز، دروس و رشته‌های متنوع شامل رشته‌های تئوری و عملی ارائه می‌شوند. پس از پایان تحصیل در دانشگاه، امکان دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی تا فوق دکتری وجود خواهد داشت.

کالج‌ها سیستم پذیرش و آموزش متفاوتی با دانشگاه دارند. کالج‌های استرالیا روی رشته‌های فنی و عملی متمرکز هستند و هرکدام، رشته‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. این در حالی است که دانشگاه‌ها علاوه بر دانش‌های فنی، به دروس تئوری هم می‌پردازند و تنوع رشته در آن‌ها بسیار بیشتر است. برخی کالج‌ها روی رشته‌های خاص مانند پرستاری، طراحی یا تجارت متمرکز هستند. در واقع از نظر نوع رشته‌ها، کالج به نوعی زیرمجموعه دانشگاه است.

دوره‌های تحصیلی در کالج کوتاه‌تر از تحصیلات دانشگاهی در استرالیا است. مهارت‌ها از دوره‌های ۴ ماهه تا ۳ ساله آموزش داده می‌شوند و پس از این زمان، مهارت‌آموزان می‌توانند با شرکت در آزمون نهایی، مدرک خود را دریافت کنند و وارد سطح بعدی شوند. این در حالی است که تحصیلات کارشناسی حداقل ۴ سال، کارشناسی ارشد حداقل ۲ سال و دکتری حداقل ۵ سال طول خواهد کشید. از نظر هزینه‌های تحصیلی، عموما کالج ارزان‌تر از دانشگاه است؛ به این دلیل که طول مدت تحصیل در آن کوتاه‌تر است.

شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش از کالج‌های کشور استرالیا

در صورتی که بخواهید در کشور استرالیا وارد کالج شوید، باید از نظر فردی و تحصیلی شرایط خاصی داشته باشید. بهتر است بدانید که این کشور به دلیل مهاجر‌پذیر بودن در زمینه تحصیلی، سختگیری‌هایی در پذیرش دانشجو دارد. هرچه رزومه تحصیلی قوی‌تری داشته باشید، شانستان برای دریافت پذیرش بیشتر خواهد شد.

شرایط عمومی تحصیل در کالج‌های استرالیا

دوره تحصیلی کالج، عموما برای سنین زیر ۱۸ سال طراحی شده‌ است؛ یعنی مقطع تحصیلی دهم تا دوازدهم؛‍‍‍‍‍ با این حال، دانشجویان خارجی از سن ۱۸ سالگی نیز می‌توانند وارد این مراکز شوند. در کل، تحصیل در استرالیا محدودیت سنی خاصی ندارد اما فاصله کمتر از آخرین مقطع تحصیلی تا زمان دریافت پذیرش (گپ تحصیلی)، می‌تواند شانس قبولی را تا حد زیادی بالا ببرد.

مدارک لازم جهت پذیرش از کالج‌های کشور استرالیا

با توجه به اینکه زمان ارائه مدارک و ثبت‌نام در کالج‌های استرالیا محدود است، حتما پیش از مراحل ثبت نام، مدارک زیر را آماده کنید:

  • تکمیل فرم الکترونیکی ویزای تحصیلی استرالیا و یک نسخه فیزیکی پرینت‌شده از آن
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا و پرینت رسید آن
  • انگیزه نامه دانشجو برای ادامه تحصیل به زبان انگلیسی
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات به صورت ترجمه انگلیسی با تایید دفتر اسناد رسمی
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه، عکس جدید و پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • نامه پذیرش تحصیلی از یکی از کالج‌های استرالیا
  • نامه تمکن مالی (در صورت درخواست بورسیه، این نامه باید نشان دهد که درآمد سالانه شما از شهریه سالانه کالج کمتر است.)

به یاد داشته باشید که این مدارک، با توجه به شرایط شما ممکن است تغییراتی داشته باشند. به عنوان مثال کسانی که فاصله دریافت آخرین مدرک تحصیلی تا ارسال درخواستشان بسیار زیاد است، باید با ارائه رزومه کاری و توصیه‌نامه استادان مقاطع قبلی، گپ تحصیلی را توجیه کنند.

سطح زبان انگلیسی برای کالج‌های استرالیا

یکی از شرایط تحصیل در کالج‌های استرالیا، داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر است. از آن‌جایی که کالج جزء مقاطع تحصیلات آکادمیک به حساب می‌آید، برای ورود به آن باید مدرک زبان تخصصی و آکادمیک مانند آیلتس یا تافل ارائه دهید. بر اساس معیار CEFR، سطح زبان انگلیسی شما برای ورود به کالج باید حداقل B1 باشد. هرچه سطح بالاتری داشته باشید و در آزمون‌های زبان انگلیسی نمره بهتری بگیرید، شانس قبولی بالاتر خواهد رفت؛ با این حال حداقل نمرات به شرح زیر است:

  • آیلتس آکادمیک با نمره بالاتر از ۶
  • تافل با نمره بالاتر از ۷۰

در برخی کالج‌های استرالیا، مدارک آزمون‌های آنلاین زبان مانند دولینگو نیز موردقبول است. در صورتی که می‌خواهید برای کالج خاصی اقدام کنید، حتما پیش از شرکت در آزمون زبان، مدارکی را که در آن موسسه موردپذیرش است، در سایت رسمی کالج بررسی کنید.

معرفی لیست کالج‌های استرالیا جهت اخذ پذیرش

کالج‌های استرالیا اغلب زیر نظر دانشگاه‌های این کشور فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل ممکن است در لیست بهترین کالج‌های استرالیا، نام دانشگاه‌های مشهور این کشور را نیز مشاهده کنید. کالج‌های زیر، ۱۰ مورد از بهترین مراکز آموزشی این کشور برای تحصیلات پیش‌دانشگاهی، فنی و عملی هستند:

بهترین کالج‌های استرالیا شهر
کالج طراحی و تجارت رافلز (Raffles) سیدنی
کالج تیلورز (Taylors College) ملبورن، سیدنی و پرث
مدرسه هنر ملی سیدنی
موسسه موسیقی استرالیا ملبورن و سیدنی
کالج مرکزی CAC ملبورن و سیدنی
کالج الهیات کینگزلی (Kingsley) ملبورن و بریسبن
کالج تربیت بدنی استرالیا سیدنی
کالج مریتایم (Maritime College) نیوهم، تاسمانی
کالج ANUC کانبرا
آکادمی پرستاری استرالیا (ACN) ملبورن

لیست برترین کالج‌های کشور استرالیا

در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین کالج‌ها در کشور استرالیا خواهیم پرداخت:

کالج طراحی و تجارت رافلز (Raffles)

یکی از مراکز عالی برای ادامه تحصیل در استرالیا، رافلز است. این موسسه خصوصی که در سیدنی قرار دارد، به صورت ویژه روی دو گروه از رشته‌ها متمرکز شده‌ است:

  • هنر و طراحی
  • تجارت و کسب‌وکار.

در رشته‌های گروه طراحی، دانشجویان می‌توانند وارد حوزه‌هایی مانند طراحی دیجیتال، نقاشی، معماری و از این قبیل موارد شوند. امکان دریافت پروژه و کار در حین تحصیل در این کالج به راحتی فراهم است. در شاخه‌های تجارت و کسب‌وکار، دانشجویان در حوزه‌هایی مانند حسابداری، فروش، بازاریابی نوین و مواردی از این دست تحصیل می‌کنند. این رشته‌ها ماهیت غیرتئوری دارند و به همین دلیل، دروس آن‌ها کاملا عملی و کاربردی است.

کالج مریتایم (Maritime College)

کالج مریتایم، بخشی از یک دانشگاه بزرگ‌تر به همین نام است که سابقه علمی و پژوهشی بسیار درخشانی در سطح جهانی دارد. این کالج به صورت تخصصی روی علوم دریایی و دریانوردی تمرکز دارد. رده‌های تحصیلی در این مرکز آموزشی از گواهی سطح یک تا فوق دیپلم ادامه دارد. یکی از مزایای ورود به این کالج، تنوع دوره‌های آموزشی در آن است. در مریتایم، دانشجویان می‌توانند به صورت پاره وقت، تمام وقت یا آنلاین مشغول به تحصیل شوند. البته بهتر است بدانید که با توجه به ماهیت عملی رشته‌ها، کلاس‌های آنلاین فقط مختص دروس تئوری هر رشته هستند.

 آکادمی پرستاری استرالیا (ACN)

همانگونه که از نام این مرکز آموزشی پیداست، روی رشته پرستاری و شاخه‌های آن تمرکز دارد. دانشجویان پس از پایان تحصیل در این مرکز و دریافت مدرک فوق دیپلم می‌توانند به راحتی در مراکز درمانی استرالیا مشغول به کار شوند. همچنین دانشجویان پس از اتمام کالج، امکان ورود به دانشگاه‌های معتبر استرالیا را خواهند داشت و در اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت. تحصیلات پرستاری در کالج ACN، کمتر روی دروس تئوری متمرکز است و در عوض، به آموزش مهارت‌های عملی این رشته می‌پردازد.

مدارک اعطایی به فارغ التحصیلان کالج در استرالیا

بر اساس نوع رشته و طول دوره تحصیل در کالج‌های استرالیا، ۶ نوع مدرک متفاوت ارائه می‌شود که بیانگر میزان مهارت کارآموز در رشته موردنظر است:

  • گواهی سطح ۱ مهارتی: از ۴ تا ۶ ماه، بیانگر سطح مبتدی در یک مهارت
  • گواهی سطح ۲ مهارتی: از ۶ تا ۸ ماه، بیانگر سطح فوق مبتدی در یک مهارت
  • گواهی سطح ۳ مهارتی: ۱۲ ماه، بیانگر سطح متوسط در یک مهارت
  • گواهی سطح ۴ مهارتی: از ۱۲ تا ۱۸ ماه، بیانگر سطح فوق متوسط در یک مهارت
  • گواهی فوق دیپلم: از ۱۸ ماه تا ۲۴ ماه، بیانگر سطح پیشرفته در یک مهارت
  • گواهی فوق دیپلم پیشرفته: از ۲۴ تا ۳۶ ماه، بیانگر سطح فوق پیشرفته و خبرگی کامل در یک مهارت پس از پایان هر سطح، با شرکت در یک آزمون مدرک آن را دریافت خواهید کرد.

نکته اول: هرچه سطح مهارتی بالاتری کسب کنید، میزان خبرگی شما در رشته موردنظر بیشتر می‌شود و ورود به بازارکار و کسب درآمد آسان‌تر خواهد شد.

نکته دوم: با مدرک نهایی کالج، امکان ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز وجود خواهد داشت و نسبت به سایر افرادی که تحصیلات کالج ندارند در اولویت پذیرش قرار خواهید گرفت.

نحوه ورود به دانشگاه‌های استرالیا پس از تحصیل در کالج

در بخش قبلی، به این موضوع اشاره کردیم که آخرین مدرک تحصیلی که کالج‌های استرالیا ارائه می‌دهند، برابر با مدرک فوق دیپلم است. در واقع تحصیل در کالج‌های استرالیا مانند درس‌خواندن در دانشکده‌های فنی ایران در سطح کاردانی است. به همین دلیل، پس از پایان دوره‌های کالج می‌توانید وارد دوره کارشناسی دانشگاه‌های استرالیا شوید.

برای ورود به دانشگاه پس از دوره کالج، چند نکته را در نظر بگیرید:

  • رشته تحصیلی شما با رشته مورد درخواست در دانشگاه مطابقت داشته باشد.
  • برای ورود به دانشگاه‌های دولتی باید حداقل ۷۰ درصد نمره مقطع قبلی را کسب کرده باشید.
  • از آن‌جایی که رشته‌های کالج حالت فنی و عملی دارند، در صورتی که بین تحصیل در کالج‌های استرالیا و ورود به دانشگاه، بیش از ۲ سال فاصله بیفتد، باید این فاصله را با فعالیت کاری مرتبط توجیه کنید.
  • تحصیلات دانشگاهی نسبت به کالج، حالت تئوری‌تری دارد، اما مدارک آن برای پیشرفت شغلی بسیار موثر خواهد بود.

هزینه تحصیل در کالج در کشور استرالیا

استرالیا یکی از کشورهایی است که برای تحصیل در آن، باید شهریه‌های نسبتا سنگینی بپردازید. البته ذکر این نکته ضروری است که در این کشور، سطح درآمد نیز بالاست و اگر بتوانید وارد بازار شغلی شوید، می‌توانید به راحتی از پس هزینه‌ها بر بیایید.

شهریه کالج‌ها در استرالیا به صورت متوسط از ۱۲.۰۰۰ دلار استرالیا در سال آغاز می‌شود و ممکن است تا ۵۶.۰۰۰ دلار در سال نیز افزایش یابد. هرچه شهریه افزایش یابد، امکانات رفاهی و آموزشی نیز بهتر خواهد شد. به عنوان مثال، کالج‌هایی که شهریه بالای ۲۰.۰۰۰ دلار در سال دارند، عموما امکاناتی مانند خوابگاه، کارگاه‌های مجهز، غذا و امکانات تفریحی مختلف را برای دانشجویان فراهم خواهند کرد.

بورسیه تحصیلی کالج‌های کشور استرالیا

در صورتی که می‌خواهید در استرالیا وارد کالج شوید، ملزم به پرداخت شهریه هستید. این شهریه‌ها ممکن است با توجه به قیمت ارز، برای یک دانشجو بسیار سنگین باشند. به همین دلیل اغلب کسانی که قصد دارد وارد کالج شوند به دنبال بهره‌مندی از انواع بورسیه یا حمایت تحصیلی هستند.

بهتر است بدانید که تنوع بورسیه‌های دولتی استرالیا و فاندهای تحصیلی، در مقاطع بالاتر مانند ارشد و دکتری بیشتر است؛ اما در سطح کالج و کارشناسی، گزینه‌های محدودی پیش روی دانشجویان است.

کسانی که در کالج درس می‌خوانند، در صورتی که سوابق تحصیلی خوبی داشته باشند و در دوران تحصیل، تلاش و استعداد زیادی از خود نشان دهند، می‌توانند از بورسیه کامل یا تخفیف دانشجویی استفاده کنند. این نوع بورسیه‌ها، توسط خود موسسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنید پرداخت خواهد شد و برای دریافت آن باید دارای شرایط زیر باشید:

  • نمرات قبلی و فعلی شما به حدنصاب لازم رتبه‌های برتر مرکز آموزشی برسد.
  • نوآوری و خلاقیت خاصی از خود نشان دهید (مثلا عملکرد موفق در یک پروژه جدید یا ایده‌های نو)
  • سطح زبان انگلیسی شما برای فعالیت حرفه‌ای در استرالیا خوب باشد.
  • بتوانید با استادان خود در پروژه‌های مختلف همکاری کنید.
  • نیاز مالی واقعی داشته باشید و با ارائه گواهی تمکن، نشان دهید که توان پرداخت شهریه را ندارید.

توجه داشته باشید که بورسیه‌های کالج، عموما یک ترم پس از شروع به تحصیل و با مشاهده شرایط اخذ بورسیه در دانشجو پرداخت خواهند شد. بنابراین باید حداقل به اندازه یک ترم شهریه، پول کنار بگذارید.

نتیجه‌گیری

کالج‌های استرالیا، نوعی مرکز آموزشی برای آمادگی بیشتر جهت ورود به دانشگاه یا برای آموزش رشته‌های فنی و عملی هستند. در این مراکز، می‌توانید تا سطح فوق دیپلم پیش بروید و سپس وارد دانشگاه شوید. در این مطلب، به لیست بهترین کالج‌های استرالیا برای تحصیل دانشجویان خارجی و شرایط ورود به آن‌ها اشاره کردیم. جهت دریافت مشاوره رایگان همین حالا با وکلای ما در آکادمی اپلای تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند