Search
Close this search box.

بهترین رشته های تحصیلی در اتریش جهت مهاجرت به این کشور

پرسه زدن در خیابان‌های اتریش حسِ سفر به گذشته را به شما می‌دهد! اتریش جذابیتی بی‌مانند دارد و زیبایی‌‌اش هر کسی را شگفت‌زده می‌کند. البته، به عنوان یک دانشجو تنها از زیبایی‌های پرتعداد این کشور لذت نخواهید برد. شما فرصت تحصیل در دانشگاه‌هایی را خواهید یافت که به لحاظ علمی در سطحی بالا قرار دارند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر اتریش یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت بین جوانان بوده‌ است. اما بهترین رشته های تحصیلی در اتریش چیست و ادامه تحصیل در این کشور چه مزایایی دارد؟ مقاله حاضر پاسخ این سوالات را در اختیارتان خواهد گذاشت.

مزایای ادامه تحصیل در اتریش

پیش از آن‌که به معرفی بهترین رشته‌ها برای تحصیل در اتریش بپردازیم، بد نیست از مزایای ادامه تحصیل در این کشور بگوییم. اتریش از یک فضای آکادمیک مناسب برای پیشرفت، زیرساخت‌های محکم و موسسات آموزشی دارای رتبه بالا برخوردار است. اصلی‌ترین مزایای داشتن ویزای تحصیلی اتریش به شرح زیر است:

  • هزینه پایین تحصیل. هزینه دوره‌های تحصیلی در اتریش بسیار پایین است. به‌عنوان یک دانشجوی ایرانی که اهل اتحادیه اروپا نیستید، باید برای تحصیل در اتریش هزینه پرداخت کنید. به طور کلی دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا حدود ۷۳۰ یورو بابت هر ترم پرداخت می‌کنند.
  • امکان تحصیل به انگلیسی. دانشجویان بین‌المللی درصد بالایی از دانشگاه‌های اتریش را تشکیل می‌دهند. بنابراین طبیعی است که دانشگاه‌های زیادی به زبان انگلیسی تدریس کنند. این موضوع به ویژه برای افرادی که زبان آلمانی بلد نیستند بسیار خوشحال‌کننده است. هرچند یادگیری زبان آلمانی در زمان حضور در این کشور، پروسه کاریابی و گرفتن اقامت را در آینده آسان خواهد کرد.
  • کیفیت بالای زندگی. در سال ۲۰۲۱ وین برای دهمین سال متوالی، رتبه اول را در نظرسنجی کیفیت زندگی به دست آورد. عواملی چون استانداردهای آموزشی، سطح جرم و جنایت، امکانات تفریحی و آب و هوا در این نظرسنجی مورد بررسی قرار می‌گیرند. طبیعت زیبا، اقتصاد پویا، وجود خدمات بیمه درمانی برای عموم، آب و هوای عالی و سبک زندگی آرام برخی از ویژگی‌های این کشور هستند.
  • امکان اشتغال در حین کار. تمامی دانشجویان بین‌المللی اجازه کار در حین تحصیل را دارند. البته تعداد ساعت‌های کاری به ویزا و ملیت شما بستگی دارد. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، در صورت داشتن اجازه اقامت معتبر می‌توانند ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. امکان کار تمام وقت نیز در تعطیلات پایان ترم برای همه دانشجویان وجود دارد.
  • موقعیت جغرافیایی مناسب. برای سیاحت در اروپای شرقی و مرکزی هیچ کشوری موقعیت اتریش را ندارد. ۸ کشور با اتریش مرز مشترک دارند و به لطف شبکه ریلی خوبی که دارد، دسترسی به آن‌ها بسیار ساده و ارزان است.
  • امکان دریافت ویزای اتریش برای اعضای خانواده. این مزیت تحصیل در اتریش یکی از موارد قابل توجه است. ویزای همراه این کشور به فرزندان زیر ۱۸ سال و همسر بالای ۲۱ سالِ متقاضی داده می‌شود.

پرمتقاضی‌ترین و بهترین رشته های تحصیلی در اتریش

از آنجایی که این کشور 2000 برنامه تحصیلی در بیش از 70 موسسه آموزش عالی ارائه می‌دهد، انتخاب رشته تحصیلی می‌تواند تصمیم دشواری باشد. در این بخش بهترین رشته های تحصیلی در اتریش را در سه مقطع می‌بینید:

بهترین رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی

در جدول زیر، بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش برای مدارک لیسانس را به همراه عنوان دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته‌ها را می‌بینید:

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده عنوان رشته
دانشگاه‌های وین، گراتس، اینسبروک، یوهانس کپلر، سالزبورگ حقوق
دانشگاه زیگموند فروید، دانشگاه اروپای مرکزی، دانسگاه خصوصی وبستر وین و دانشگاه ملی وین روانشناسی
دانشگاه‌های وین، اقتصاد و تجارت وین، تکنیک گراتس، آلپن آدریا کلانگفورت اقتصاد
دانشگاه‌های MU، اینسبورگ و فاخ هوخ شوله، موسسه گردشگری و هتلداری اتریش توریسم
دانشگاه علوم پزشکی گراتس، دانشگاه علوم پزشکی اینسبورگ، دانشگاه علوم پزشکی وین و دانشگاه لئوبن پزشکی
دانشکده فرهنگ و علوم ارتباطات در زالتسبورگ علوم ارتباطات
دانشگاه اینسبروک، آمادمی هنرهای زیبای وین، دانشگاه هنر لینز، دانشگاه فنی وین معماری
دانشگاه وین و دانشگاه گراتس مهندسی برق
دانشگاه فنی وین و دانشگاه فنی گراتس مهندسی مکانیک
دانشگاه فنی وین، دانشگاه فنی گراتس و دانشگاه فاخ هوخ شوله مهندسی کامپیوتر و آی‌تی

بهترین رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، علاوه بر مواردی که در جدول بالا عنوان شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دانشگاه‌های ارائه‌دهنده عنوان رشته
دانشگاه‌های وین و گراتس مهندسی الکترونیک
دانشگاه‌های مودول وین، اینسبروک هتل‌داری
دانشگاه‌های گراتس، دانشگاه علوم کاربردی اتریش، دانشگاه FHWien مدیریت مالی
دانشگاه منابع طبیعی وین صنایع غذایی
دانشگاه‌های وین و گراتس میکروبیولوژی
دانشگاه‌های وین و گراتس بیولوژی

یکی از بهترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته‌های قید شده در جدول بالا دانشگاه‌های فاخ هوخ شوله هستند که با تمرکز بر کار عملی، دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند.

رشته‌های مدیریتی مثل MBA یا مدیریت کسب و کار نیز از بهترین رشته‌ها برای اپلای در اتریش هستند. اهمیت تحصیل در رشته‌های مدیریتی به این دلیل است که فرد، تحصیلاتِ مقطع لیسانس را در رشته مورد علاقه‌اش  تکمیل کرده و با ارشد مدیریت می‌تواند وارد پست‌های مدیریتی در رشته خود شود. برخی از بهترین دانشگاه‌های اتریش برای تحصیل در رشته MBA عبارتند از: دانشگاه وین و دانشگاه اینسبروک.

بهترین رشته ها برای تحصیل در مقطع دکترا

برای تحصیل در مقطع دکترا ارائه مدرک کارشناسی ارشد معتبر و مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی ضروری است. هم‌چنین لازم است یک استاد راهنما یا سوپروایزر هم پیدا کنید. داشتن توصیه نامه و انگیزه نامه قوی، مقالات منتشرشده معتبر و رزومه علمی قوی کمک‌تان می‌کند که راحت‌تر پذیرش بگیرید.

برخی از بهترین رشته های تحصیلی در اتریش (مقطع دکترا) را در جدول زیر می‌بینید:

دانشگاه ارائه‌دهنده عنوان رشته
دانشگاه هنرهای زیبای وین، دانشگاه هنرهای کاربردی وین هنر
دانشگاه فنی وین، دانشگاه اینسبروک،دانشگاه هنر لینز معماری
دانشگاه‌های وین، اینسبروک، گراتس و ... مهندسی مکانیک
دانشگاه‌های وین، اینسبروک، یوهانس کپلر و ... حقوق
دانشگاه زیگموند فروید روانشناسی

لازم به ذکر است که رشته‌های فنی و مهندسی نیز برای تحصیل دکتری در اتریش از بهترین‌ها هستند چرا که شانس کاریابی با این رشته‌ها، بعد از اتمام تحصیلات بسیار بالاست.

تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم

اگر انتخاب شما تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم است، ۳ گزینه پیش رو دارید: تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و تحصیل در کالج.

  • دانشگاه‌های دولتی رایگان هستند اما برای قبولی در آن‌ها در کنار مدرک زبان آلمانیِ A2 باید آزمون ورودی را نیز با موفقیت بگذرانید.
  • دانشگاه‌های خصوصی آزمون ورودی ندارند اما برای تحصیل در آن‌ها باید دیپلم معتبر و آیلتس ۶ داشته باشید. هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها حدود ۱۲۰۰۰ یورو در سال است و دوره‌هایی که در آن‌ها برگزار می‌شود به زبان انگلیسی هستند.
  • برخی از کالج‌های اتریش آزمون ورودی کتبی و مصاحبه حضوری دارند که باید آن‌ها را با موفقیت به پایان برسانید. با این حال، کالج‌ها تعداد رشته‌های محدودتری دارند و برای تحصیل در آن‌ها لازم است دو ترم به زبان آلمانی بگذرانید. بعد از اتمام کالج می‌توانید برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اتریش درخواست بدهید.

اما بهترین رشته‌ها برای تحصیل در اتریش با دیپلم تجربی، ریاضی و انسانی چیست؟ در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

بهترین رشته های تجربی برای تحصیل در اتریش

در صورتی که با دیپلم تجربی قصد تحصیل در اتریش را دارید، رشته‌های پزشکی می‌توانند اولین گزینه شما باشند. برای تحصیل در رشته پزشکی باید تا قبل از ۲۱ سالگی اقدام کنید، مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی تجربی داشته باشید و معدلتان بالای ۱۶ باشد. بیولوژی، داروسازی، دامپزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی از بهترین رشته‌های تحصیلی در اتریش هستند. این رشته‌ها در دانشگاه اینسبروک، دانشگاه علوم پزشکی گراتس، دانشگاه علوم پزشکی وین و … ارائه می‌شوند.

بهترین رشته های ریاضی برای تحصیل در اتریش

رشته‌های فنی و مهندسی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در اتریش با دیپلم ریاضی هستند به ویژه که پس از پایان تحصیل در این رشته‌ها راحت‌تر می‌توان وارد بازار کار شد. مهندسی مکانیک، معماری، برق، عمران و کامپیوتر برخی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در اتریش هستند. دانشگاه فنی وین، دانشگاه گراتس و دانشگاه یوهانس کپلر لینز را می‌توان به عنوان بهترین‌ مراکز برای رشته‌های مهندسی نام برد.

بهترین رشته های علوم انسانی برای تحصیل در اتریش

در میان محبوب‌ترین رشته‌های علوم انسانی برای تحصیل در اتریش می‌توان به حقوق، روانشناسی، اقتصاد، علوم ارتباطات و تاریخ اشاره کرد. دانشگاه وین و دانشگاه گراتس از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته‌های علوم انسانی در اتریش هستند.

کلام پایانی

در این مقاله بهترین رشته‌ها برای تحصیل در اتریش معرفی شدند. هم‌چنین بهترین دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته‌ها را در اختیار شما قرار دادیم. این‌که در کدام رشته و دانشگاه مشغول به تحصیل شوید، به علائق، وضعیت مالی و دانش زبان آلمانی و انگلیسی شما بستگی دارد. به طور کلی، اتریش برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان را دارد و به لحاظ آکادمیک در سطح بالایی است. از این رو، انتخاب اتریش به عنوان مقصدی برای تحصیل و مهاجرت می‌تواند تصمیم درستی باشد.

پرمتقاضی‌ترین رشته‌های تحصیلی در اتریش چیست؟

رشته‌های پزشکی، حقوق، اقتصاد، رشته‌های مدیریتی، مهندسی برق، معماری، مهندسی کامپیوتر و آی‌تی، مهندسی مکانیک، علوم ارتباطات، توریسم و ... برخی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در اتریش هستند.

کدام رشته‌های در اتریش بازار کار خوبی دارند؟

چنانچه‌ بالاتر گفتیم، رشته‌های مهندسی در اتریش از بازار کار خوبی برخوردارند. مهندسی نرم‌افزار، مهندسی وب، مهندسی آی‌تی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی سازه، مهندسی معدن و... بهترین رشته های مهندسی در اتریش و از جمله مشاغل مورد نیاز این کشور هستند و بازار کار خوبی دارند. جوشکاری، بینایی سنجی، پرستاری، پزشکی، حسابداری، مشاوره مالی، هتلداری و ... نیز مشاغلی هستند که با کمبود مواجهند و می‌توانند بهترین رشته برای مهاجرت به اتریش باشند.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 3 میانگین: 2.3]

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند