Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در مدارس آمریکا چگونه است؟

تحصیل در مدارس آمریکا برعکس بسیاری از کشورها، دریافت اقامت دائم در این کشور را به همراه ندارد اما می‌تواند به دریافت ویزای کاری پس از اتمام دوره تحصیل و تابعیت مستقیم در این کشور کمک کند. در این مطلب به بررسی انواع مدارس، وضعیت اقامت دانش‌آموزان و ادامه تحصیل آن‌ها، شرایط و قوانین مدارس بین‌المللی آمریکا و … پرداخته‌ایم. بنابراین اگر تمایل به مهاجرت فرزند خود قبل از 18 سالگی به آمریکا یا دغدغه تحصیلات آن‌ها پس از مهاجرت در این کشور را دارید، این مقاله را مطالعه کنید.

انواع مدارس آمریکا

مدارس آمریکا به چهار دسته دولتی، خصوصی، شبانه روزی یا بین‌المللی و تیزهوشان تقسیم می‌شود. در مدارس دولتی هزینه تحصیلات دانش‌آموزان بر عهده بودجه دولتی محلی، ایالتی و فدرال است، در صورتی که در مدارس خصوصی با توجه به خدمات و آموزش‌های ارائه شده از دانش‌آموزان هزینه دریافت می‌شود.

مدارس دولتی آمریکا

تحصیل در مدارس دولتی آمریکا رایگان است و دانش‌آموزان ایرانی تنها در صورتی اجازه تحصیل در این مدارس به صورت رایگان را دارند که خانواده آن‌ها اقامت کشور آمریکا را داشته باشند. این مدارس انواع مختلفی دارد که می‌توانید به صورت خلاصه در جدول زیر تعدادی از آن‌ها را مشاهده کنید.

انواع مدارس دولتی در آمریکا ویژگی‌ها
Traditional public school تامین هزینه‌ها از طریق بودجه دولتی محلی، ایالتی و فدرال + رایگان
Charter school فضای محدود مانند مدارس خصوصی + ارائه درخواست جدای والدین برای ثبت نام + رایگان
Magnet school تخصص در حوزه‌های مختلف (هنری، فناوری یا علم) + رایگان
Public virtual (or online) school تحصیل به صورت مجازی + ارزیابی‌ها، مدیریت و اعتبار اساتید مشابه با انواع قبل + رایگان

مدارس خصوصی آمریکا

بر خلاف مدارس دولتی، تحصیل در مدارس خصوصی آمریکا رایگان نیست. انواع مدارس خصوصی آمریکا در جدول زیر برای شما آورده شده است.

انواع مدارس خصوصی در آمریکا ویژگی‌ها
Traditional private school دریافت هزینه‌های آموزش
Boarding school شبانه روزی + تامین مسکن و غذای دانش‌آموزان
Language immersion school ارائه آموزش به دو زبان در سطوح مختلف
Montessori school آموزش به کمک فعالیت‌های عملی + ارائه آموزش با توجه به شخصیت و علایق دانش‌آموزان
Private special education school ارائه آموزش‌های تخصصی + دارای تجهیزات بیشتر
Parochial school مذهبی + تامین بودجه از طریق کلیسای محلی
Religious school مذهبی + وابسته به یک انجمن

مدارس شبانه روزی یا بین‌المللی آمریکا

تحصیل در مدارس بین‌المللی آمریکا علاوه‌بر کیفیت بالای آموزش و برخورداری از تجهیزات و تکنولوژی‌های به روز یادگیری مزایای زیر را دارد:

  • یادگیری تخصصی انواع فعالیت‌های ورزشی یا هنری
  • برنامه‌های متعدد برای سرگرمی و اوقات فراغت
  • سطح بالای اساتید
  • امکان اسکان دانش‌آموزان
  • آماده کردن دانش‌آموزان برای کالج
  • ارائه کلاس‌های پیشرفته و ثبت نام دوگانه
  • پیدا کردن تسلط کافی در زبان انگلیسی برای ورود به کالج
  • دریافت ویزای دانشجویی آمریکا
  • وجود موقعیت‌های شغلی بیشتر در آینده
  • استقلال یافتن دانش‌آموزان

در ادامه به بررسی انواع مدارس شبانه روزی در آمریکا و ویژگی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع مدارس بین‌المللی در آمریکا ویژگی‌ها
مدارس شبانه روزی آمادگی کالج نظامی دارای محیطی با نظم بالا + مناسب برای افراد بی انگیزه، دارای نمرات کم و طرز نگرش و فکری ضعیف
مدارس شبانه روزی آمادگی کالج مذهبی دارای آموزش‌های دینی + مناسب برای افراد سنتی و دین دار
مدارس شبانه روزی آمادگی عمومی مناسب برای افراد هدفمند و با انگیزه برای دریافت نتایج بهتر در کالج + کم بودن تعداد دانش‌آموزان
مدارس شبانه روزی Co-educational یا Single-gender جدا بودن خوابگاه و اسکان دانش‌آموزان دختر و پسر

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی مدارس آمریکا

برای تحصیل در مدارس آمریکا در مرحله اول لازم است نوع مدرسه خود را انتخاب کنید که در بخش قبل به طور مفصل توضیح داده شد. تحصیل در سن 5-6 سالگی شروع و تا سن 17-18 سالگی ادامه دارد. سیستم آموزشی در آمریکا به سه صورت 5-3-4، 6-3-3 یا 6-2-4 وجود دارد. به عنوان مثال در سیستم 5-3-3، 5 سال اول مقطع ابتدایی، 3 سال دوم مقطع راهنمایی و 4 سال سوم مقطع دبیرستان است. لازم به ذکر است که برنامه‌های درسی برای سیستم‌های آموزشی نامبرده شده در هر سال سطوح یکسانی دارد. سال تحصیلی مدارس آمریکا 9 ماهه است و در دو ترم پاییز و بهار یا سه ترم پاییز، زمستان و بهار برگزار می‌شود.

تحصیل در مقطع دبستان (Elementary School-Primary School)

مقطع ابتدایی از 5-6 سالگی شروع و به مدت 5 تا 6 سال ادامه دارد چرا که در برخی ایالت‌ها مهدکودک نیز در این مقطع قرار می‌گیرد.

دروس ارائه شده در دوره دبستان ریاضی، خواندن و نوشتن زبان انگلیسی، مطالعات اجتماعی، هنر، تربیت بدنی، موسیقی و صنایع دستی است. شما می‌توانید با توجه به توانایی مالی و امکاناتی که مد نظر دارید، یکی از مدارس آمریکا را برای تحصیل فرزند خود انتخاب کنید و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام که در سایت هر مدرسه به طور کامل توضیح داده شده است را تهیه کنید. برخی از این مدارک شامل ریز نمرات دانش‌آموز به همراه کارنامه، مدارک هویتی، مدرک زبان انگلیسی و … هستند.

تحصیل در مقطع راهنمایی (Middle School-Junior High School)

مقطع راهنمایی در آمریکا از پایه 6 تا 8 به مدت دو الی سه سال ادامه دارد. این مقطع در برخی مناطق آمریکا با دبیرستان ادغام شده است.

تحصیل در مقطع دبیرستان

دوره دبیرستان از سال 9 تا 12 ادامه دارد و در انتهای این دوره دانش‌آموزان مدرک دیپلم را دریافت کرده و فارغ التحصیل می‌شوند. در این مقطع معلم‌ هر درس جداگانه و با توجه به تخصص خود دروس را تدریس می‌کنند. همچنین دانش‌آموزان می‌توانند کلاس‌های غیر درسی مانند کلاس‌های آمادگی برای کالج یا  تقویتی را نیز اخذ کنند.

برای بررسی صفر تا صد شرایط مهاجرت تحصیلی به آمریکا بر روی لینک کلیک نمایید.

شهریه مدارس آمریکا چقدر است؟

برای تحصیل در مدارس بین‌المللی آمریکا، چه دانش‌آموزان آمریکایی و چه دانش‌آموزان غیر آمریکایی باید حتما شهریه پرداخت کنند و هزینه هر مدرسه با توجه به امکانات و سطح آموزشی آن متفاوت است. هزینه برخی از بهترین مدارس بین الملی آمریکا در ادامه آورده شده است.

آکادمی فیلیپس اکستر (Phillips Exeter Academy)

این مدرسه که سال‌های زیادی به صورت غیر رسمی تحت نظر دانشگاه هاروارد بوده، جایگاه اول را در بین بهترین مدارس بین‌المللی آمریکا دارد. تحصیل در این مدرسه برای عموم در صورتی که شرایط مورد نیاز را داشته باشند امکان پذیر است. شهریه تحصیل به همراه اتاق و غذا در مدسه نیوهمپشایر یا اکستر 46905 دلار برآورد شده است.

آکادمی فیلیپس (آندوور) (Phillips Academy (Andover))

آکادمی فیلیپس از قدیمی‌ترین مدارس آمریکا به حساب می‌آید و در سطح جهانی معروف است. این مدرسه زیر نظر دانشگاه ییل قرار دارد و امکان تحصیل برای دانش‌آموزان نابینا نیز در آن فراهم شده است. شهریه آکادمی آندوور به همراه اسکان و غذا ۴۸۸۵۰ دلار محاسبه می‌شود.

مدرسه پوتنی (The Putney School)

مدرسه پوتنی واقع در ورمونت امکان آموزش‌ با سطح بالا و همچنین عملی را برای دانش‌آموزان از سال 9 تا 12 تحصیل فراهم کرده است. این مدرسه برای افراد خلاق و ایده پرور انتخاب مناسبی است. هزینه تحصیلات، اتاق و غذا در این مدرسه  ۵۰۸۰۰ دلار است.

در کل به طور میانگین هزینه تحصیل در مدارس آمریکا چیزی در حدود 35000 تا 50000 دلار محاسبه می‌شود.

قوانین مدارس آمریکا

برای تحصیل در مدارس آمریکا آشنایی با قوانین این مدارس ضروری است. به طور کلی حضور به موقع در کلاس، پیروی از قوانین مربوط به لباس فرم، احترام و رعایت حقوق افراد، انجام تکالیف و رعایت قوانین مربوط به وسایل الکترونیکی از قوانین کلی مدارس به حساب می‌آیند. قوانین مهم دیگر به صورت زیر تعریف می‌شوند:

  • قوانین مربوط به پذیرش تحصیلی: قبل از شروع هر مقطع، دانش‌آموز موظف است شرایط پذیرش تحصیلی مانند سن مناسب، مدرک معتبر آخرین مقطع تحصیلی، مدارک شناسایی و هویتی وشرایط مالی مناسب را داشته باشد.
  • قوانین مربوط به شرایط متقاضی: اطلاع از شرایط مورد نیاز برای زندگی در کشور آمریکا مانند سلامت روحی و جسمی دانش‌آموز، گواهی پرداخت شهریه و تمکن مالی و … برای تحصیل در مدارس آمریکا لازم است.
  • قوانین تحصیل در مدارس: لازم است دانش‌آموزان از زمان ثبت نام، هزینه‌های شهریه و اقامت و سایر موارد این چنینی اطلاع داشته باشند.
  • قوانین مربوط به ورود به مقطع بعدی: دانش‌آموزان باید نمره مورد نیاز برای قبولی در امتحان‌های پایان ترم را دریافت کنند.

سیستم نمره دهی در مدارس آمریکا

نمرات در مدارس آمریکا با حروف یا در برخی ایالت‌ها بین 0 تا 100 و به صورت عدد اعلام می‌شود. طبق سیستم رایج نمره دهی هر یک از حروف A تا F در سه سطح مثبت، منفی و عادی به دانش‌آموزان اعلام می‌شود. این تقسیم‌بندی به صورت زیر است:

  • A، +A و -A یا نمرات بین 90 الی 100 به معنی سطح عالی است.
  • B، +B و -B یا نمرات بین 80 الی 90 به معنی سطح خیلی خوب است.
  • C یا نمرات بین 70 الی 80 به معنی سطح خوب است.
  • D یا نمرات بین 60 الی 70 به معنی متوسط است.
  • نمرات زیر 20 الی 30 یا E وF به معنای عدم قبولی هستند.

 شرایط و مراحل اخذ پذیرش از مدارس آمریکا

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که مدرک زبان لازم برای تحصیل در مدارس بین‌المللی آمریکا یا شرایط اخذ بورسیه از این مدارس چیست؟

تحصیل در مدارس آمریکا رقابت زیادی را برای دانش‌آموزان بین‌المللی ایجاد می‌کند چرا که ظرفیت پذیرش این مدارس بسیار پایین است. اگر سطح زبان پایینی دارید، باید مدارسی را انتخاب کنید که دارای برنامه های عالی انگلیسی (ESL) برای دانش‌آموزان بین‌المللی هستند. قوانین هر مدرسه برای سن پذیرش نیز مختلف است اما بیشتر مدارس بین‌المللی آمریکا امکان پذیرش دانش‌آموزان از سن 8 الی 12 سالگی را دارند. نکته حائز اهمیت دیگر برای پذیرش در مدارس آمریکا قبولی در مصاحبه‌ است که با توجه به قوانین مدرسه ممکن است حضوری یا مجازی باشد. در ادامه هر یک از این شرایط مفصل‌تر بررسی می‌شوند.

مدرک زبان مورد نیاز برای مدارس بین‌المللی آمریکا چیست؟

ارائه مدرک زبان در بیشتر مدارس آمریکا لازم نیست چرا که دانش‌آموزان قبل از پذیرش در مدرسه در مصاحبه شرکت می‌کنند و حتی در صورتی که سطح زبان پایینی داشته باشند، می‌توانند در کلاس‌های کمک آموزشی که پیش از آغاز سال تحصیلی برگزار می‌شود شرکت کنند.

چه شرایطی برای اخذ بورسیه از مدارس آمریکا نیاز است؟

برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا امکان دریافت بورسیه وجود دارد. اما آیا مدارس آمریکا نیز چنین امکانی دارند؟ بله. بورسیه مدارس بین‌المللی آمریکا از سن 13 الی 18 سالگی به افراد واجد شرایط داده می‌شود یعنی اخذ بورسیه برای تحصیل در مقاطع ابتدایی و راهنمایی امکان پذیر نیست. از شرایط مورد نیاز برای دانش‌آموزان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخذ نمراتی با سطح خیلی خوب (80-90 یا B+) طی سه سال آخر تحصیل خود
  • تسلط کافی در خواندن، نوشتن و صحبت کردن زبان انگلیسی
  • ثبت نام در مدارس خصوصی
  • استعداد و مهارت کافی در زمبنه‌های غیر درسی علاوه‌بر استعداد تحصیلی
  • پشت سر گذاشتن حداقل یک ترم تحصیلی در مدارس بین‌المللی آمریکا
  • کسب رتبه در المپیادهای جهانی
  • ثبت اختراع

بورسیه‌های مختلفی برای تحصیل در مدارس آمریکا وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از بورسیه لوسی 2016، بنیاد اولشن، Survivor Cancer Survivor، Baer Reintegration 2020-2021، Lulus Scholarship Fall / Winter 2019-2020، بورسیه تحصیلی و کمک‌های مالی دانشگاه بریگام.

شرایط ویزای همراه دانش‌آموزان در آمریکا

پس از انتخاب و پذیرش در مدرسه انتخاب شده، دانش‌آموز باید برای اخذ ویزای دانش‌آموزی اقدام کند. انواع ویزای تحصیلی در آمریکا، ویزای F، ویزای M، ویزای J و ویزای B هستند که شانس ایرانیان برای اخذ ویزای F-1 بیشتر است. همچنین والدین برای همراهی فرزندان خود نیاز به اخذ ویزا همراه دانش‌آموزی آمریکا دارند. ویزای والدین برای همراهی دانش‌آموزانی که دارای ویزای F-1 هستند،  B-2 است که حداکثر تا 6 ماه اجازه اقامت را به والدین می‌دهد. در حال حاضر به دلیل سیاست‌ها و سخت گیری‌های کشور آمریکا برای مهاجرت و صدور ویزا، والدین شانس بسیار کمی برای دریافت ویزای همراه طی دوران تحصیل فرزند خود را دارند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه درخواست و تکمیل فرم می‌توانید ویزای همراه دانش‌آموزی آمریکا را مطالعه کنید.

وضعیت اقامت حین و پس از تحصیل در مدارس آمریکا چگونه است؟

اگر به عنوان یک دانش‌آموز بین‌المللی قصد تحصیل در مدارس آمریکا را دارید، باید یکی از مدارس شبانه روزی را برای دوران تحصیل خود انتخاب کنید. با اخذ پذیرش در این مدارس و پرداخت شهریه، اسکان و غذا نیز حین تحصیل برای شما فراهم می‌شود، اما باید توجه داشته باشید که آمریکا بر خلاف کشورهای اروپایی پس از اتمام دوره دبیرستان، اقامت دائم به دانش‌آموزان بین‌المللی را نمی‌دهد. تحصیل در مدارس بین‌المللی آمریکا تنها شانس شما را برای قبولی در کالج‌های برتر یا گرفتن مجوز کارافزایش می‌دهد. از دیگر روش‌های اقامت بعد از تحصیل در مدارس آمریکا ازدواج با یک شهروند آمریکایی، سرمایه گذاری در این کشور یا برنده شدن لاتاری است.

کلام پایانی

کشور آمریکا یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در جهان به دلیل پیشرفت تکنولوژی و امکانات زیاد است که به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها رویای تحصیل فرزندان خود را در این کشور دارند. به همین منظور آشنایی با مدارس بین‌المللی آمریکا، شرایط زندگی در این کشور، نحوه پذیرش در مدارس و اخذ ویزا از واجبات به حساب می‌آید. مهاجرت به آمریکا به دلایل مختلف مخصوصا برای ایرانی‌ها کار راحتی نیست. در این مقاله با هدف افزایش آگاهی شما برای تصمیم گیری بهتر، به بررسی انواع مدارس، قوانین تحصیل در مدارس آمریکا، معرفی تعدادی از بهترین مدارس، شرایط اخذ پذیرش و ویزا در مدارس بین‌المللی آمریکا پرداختیم.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند