Search
Close this search box.

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

در سال‌های اخیر، تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا برای متقاضیان مهاجرت به این کشور بسیار محبوب بوده است. امکان پرداخت شهریه کمتر نسبت به سایر مقاطع تحصیلی، مدت زمان کوتاه‌تر دوره تحصیل، فرصت کار در حین تحصیل و وجود بورسیه‌های مختلف در این مقطع از دلایل این محبوبیت هستند.

از طرفی، مدارک صادرشده از دانشگاه‌های این کشور اعتبار بسیار زیادی در جهان دارند؛ بنابراین فارغ‌التحصیلان نه‌تنها در کانادا، بلکه در سایر کشورهای توسعه‌یافته هم فورا جذب بازار کار می‌شوند.

در این مقاله ابتدا به بررسی انواع دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا می‌پردازیم و بعد از آن شرایط و مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه‌ها و هزینه‌ تحصیل را بررسی می‌کنیم. پس اگر به فکر تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا و بهره‌مندی از فرصت اشتغال و دریافت اقامت دائم بعد از فارغ‌التحصیلی هستید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

دوره‌های کارشناسی ارشد در کانادا

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کانادا ۲ سال است. همچنین تعداد واحدهای این مقطع بسته به رشته موردنظر متفاوت خواهد بود اما حدوداً بین ۴۵ تا ۶۰ واحد درسی را شامل می‌شود. دوره‌های کارشناسی ارشد به دو صورت آموزش‌محور یا پژوهش‌محور ارائه می‌شوند که در ادامه ویژگی‌های ‌هرکدام بیان شده است.

آموزش‌محور

دوره‌های آموزش‌محور به صورت تئوری و در کلاس‌های حضوری برگزار می‌شوند. حضور در کلاس، شرکت در امتحانات حضوری، ارائه پروژه در پایان دوره و… در این دوره‌ها الزامی است.

پژوهش‌محور

دوره‌های پژوهش‌محور کارشناسی ارشد، همراه با انجام کارهای تحقیقاتی است. گذراندن تمام واحدهای درسی و ارائه تز تحقیقاتی در پایان دوره زیر نظر استاد راهنما الزامی است.

تفاوت دوره‌‌های کارشناسی ارشد آموزش‌محور و پژوهش‌محور

دوره‌های آموزش‌محور و پژوهش‌محور تفاوت‌هایی با هم دارند که در زیر آمده است:

  • دوره آموزش‌محور مبتنی بر گذراندن واحدهای درسی است، اما در دوره‌های پژوهش‌محور بر انجام کارهای تحقیقاتی تاکید می‌شود.
  • در دوره‌های آموزش‌محور نیازی به ارائه پایان‌ نامه نیست اما در دوره‌های پژوهش‌محور ارائه پایان‌نامه الزامی است.
  • دانشجویان در دوره‌های آموزش‌محور برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند. اما دوره‌های پژوهش‌محور بر پایه کارهای تحقیقاتی و عملیاتی است و فارغ‌التحصیلان آن، معمولا دانشجویانی علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقاطع دکتری و سپس پسادکتری هستند.
  • پذیرش داوطلبان برای دوره آموزش‌محور، ساده‌تر از دوره پژوهش‌محور است.

شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی‌ ارشد در کانادا

شرایط اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد بسته به نوع رشته و دانشگاه‌ مورد نظر تفاوت دارد.

در ادامه شرایط عمومی برای پذیرش در مراکز آموزشی کانادا را بیان می‌کنیم:

  • مدرک زبان آیلتس یا تافل با حداقل نمره تعیین‌شده توسط دانشگاه (در اکثر رشته‌ها و مراکز حداقل نمره لازم برای مدرک آیلتس ۶.۵ است؛ اما در برخی از موارد دیگر مانند داروسازی، زبان انگلیسی، هنر، روانشناسی و… حداقل نمره مورد نیاز ۷ است. برخی از دانشگاه‌های کانادا نیز امکان پذیرش مشروط را درصورت نداشتن مدرک زبان فراهم کرده‌اند.)
  • ترجمه رسمی مدرک دوره کارشناسی با حداقل نمره ۱۳
  • اثبات تمکن مالی
  • تعیین استاد راهنما برای رشته‌هایی که پژوهش‌محور هستند.

مدارک لازم جهت پذیرش در مقطع کارشناسی‌ ارشد در کانادا

متقاضیان اخذ پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های کانادا ‌باید علاوه‌بر برخورداری از شرایط ذکرشده، مدارک لازم را باتوجه به رشته و دانشگاه‌ موردنظر خود ارائه دهند. داوطلبان مدارک تعیین‌شده از سوی دانشگاه را باید در زمان مشخص ارسال کنند.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد کشور کانادا عبارتند از:

  • ترجمه رسمی ریز نمرات
  • ترجمه رسمی مدرک کارشناسی
  • تکمیل فرم درخواست آنلاین
  • رزومه تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان با حداقل نمره تعیین‌شده
  • انگیزه‌نامه مربوط به رشته تحصیلی موردنظر
  • توصیه‌نامه از استادان مقطع قبلی

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

در ادامه‌ به معرفی تعدادی از مزایای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا می‌پردازیم:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا بسیار مقرون به صرفه‌‌تر از سایر دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی‌زبان است.
  • امکان کار حین تحصیل و بعد از تحصیل همراه با دریافت اقامت دائم کانادا وجود دارد.
  • وجود بورسیه‌های تحصیلی گوناگون در مقطع کارشناسی ارشد که برخی از آن‌ها تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی شما را پوشش می‌دهند.
  • کسب مدرک معتبر از دانشگاه‌های کانادا که در سراسر جهان دارای اعتبار بسیار بالایی است.
  • دانشگاه‌های کانادا دارای استادان بسیار مجرب هستند و از بهترین شیوه‌های تدریس برای یادگیری دانشجویان استفاده می‌کنند.
  • دولت کانادا با سرمایه‌گذاری‌های متعدد جهت ارتقاء سطح علمی کشور خود تجهیزات، امکانات آموزشی و رفاهی مختلفی را برای دانشجویان فراهم کرده است.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

دانشگاه‌های کانادا شهریه کمتری نسبت به مراکز آموزشی کشورهای انگلیسی‌زبان دیگر دریافت می‌کنند و با در نظر گرفتن بورسیه‌های تحصیلی موجود در کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد، هزینه‌های تحصیلی این دوره را برای دانشجویان بین‌المللی کاهش داده‌اند. همچنین دولت کانادا با اجازه کار در حین تحصیل به دانشجویان خارجی در کمترکردن هزینه‌های جاری زندگی آن‌ها کمک شایانی کرده است.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا به رشته تحصیلی و دانشگاه موردنظر بستگی دارد. به عنوان مثال شهریه رشته‌های مهندسی، مدیریت و پزشکی از رشته‌های علوم انسانی و هنر بیشتر است. بنابراین نمی‌توان میزان هزینه تحصیلی را به صورت دقیق بیان کرد، اما به صورت میانگین هزینه تحصیل در این مقطع در کانادا سالانه بین ۱۴.۰۰۰ تا ۲۲.۰۰۰ دلار کانادا است.

برترین دانشگاه‌های مقطع کارشناسی ارشد کانادا

برخی از دانشگاه‌های کانادا، هدف خود را بر روی یک رشته یا مقطع تحصیلی خاص معطوف کرده‌اند و در آن زمینه، رتبه بهتری در جهان دارند. براساس رده‌بندی مجله QS در سال ۲۰۲۳ لیست برترین دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد به ترتیب زیر است:

نام دانشگاه رتبه کشوری رتبه جهانی
تورنتو ۱ ۲۶
مک گیل ۲ ۲۷
بریتیش کلمبیا ۳ ۴۶
مونترال ۴ ۱۱۱
آلبرتا ۵ ۱۲۶
مک مستر ۶ ۱۴۰
واترلو ۷ ۱۴۹
وسترن ۸ ۱۷۰
اتاوا ۹ ۲۳۰
کلگری ۱۰ ۲۳۵
دالهاوزی ۱۱ ۲۷۲
لاوال ۱۲ ۴۱۴
کوئینز    ۱۳    ۲۴۰
سایمون فریزر    ۱۴    ۲۹۸
منیتوبا    ۱۵    ۶۵۰

اقامت پس از تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

امکان دریافت اقامت کانادا پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می توانند با پیدا کردن شغل مناسب ابتدا ویزای تحصیلی کانادا را به ویزای کاری تغییر دهند و بعد از ۳ سال کار مستمر، با شرکت در برنامه‌های مهاجرتی مانند اکسپرس اینتری، تجربه کار کانادایی، فدرال اسکیل ورکر و… برای دریافت اقامت دائم خود اقدام کنند.

جمع‌بندی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا مزایای زیادی از جمله دریافت اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان خارجی به‌همراه دارد. در این مطلب ابتدا انواع دوره‌های آموزشی این مقطع را بررسی کرده و سپس درباره شرایط، مدارک و هزینه‌های آن صحبت کردیم.

امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا به‌دلیل وجود ظرفیت کمتر، رقابت شدید بین دانشجویان و سخت‌گیری بیشتر دانشگاه در امر پذیرش، دشوارتر است و اغلب پرونده‌هایی که افراد بدون مشورت با وکیل مهاجرت پیش می‌برند، با ریجکت مواجه می‌شوند.

بنابراین برای جلوگیری از ریجکتی پرونده‌تان پیش از هر اقدامی با وکلای ما در آژانس تحصیلی آکادمی اپلای تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند