Search
Close this search box.

آزمون DSH آلمان چیست و چگونه در آن ثبت نام کنیم؟

اگر به هر دلیلی قصد مهاجرت به آلمان و تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارید، احتمالا نام آزمون DSH به گوش‌تان خورده باشد. اما این آزمون چیست و در چه صورت باید در آن شرکت کرد؟ آزمون DSH خلاصه شده Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang، به معنی آزمون زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه است و همانطور که از نام آن پیداست، یکی از شرایط پذیرش دانشگاه‌ها یا اخذ بورسیه از دانشگاه‌های آلمان، قبولی در این آزمون است که با هدف ارزیابی میزان تسلط شما به زبان آلمانی برگزار می‌شود. برای کسب تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره این آزمون، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آزمون DSH آلمانی چیست؟

آزمون DSH یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان آلمانی‌ست که برای سنجش مهارت‌ و درک افراد از این زبان برگزار می‌شود.  این آزمون توسط دانشگاه‌های آلمان به رسمیت شناخته شده است و به ترتیب در دو مرحله کتبی و شفاهی در کشور آلمان برگزار می‌شود، به این ترتیب که شرکت کنندگان تنها در صورتی اجازه شرکت در مرحله شفاهی را دارند که نمره قبولی در بخش کتبی را کسب کرده باشند.

اگر قصد شرکت در آزمون را دارید لازم است به نکات زیر توجه کنید:

  • آزمون DSH فقط در آلمان و توسط دانشگاه‎‌های مختلف برگزار می‌شود.
  • استاندارد خاصی برای تعداد دفعات برگزاری آزمون وجود ندارد، یعنی ممکن است یکی از مراکز 1 یا 2 بار در طول یک سال و مرکز دیگر 4 بار در سال آزمون را برگزار کند.
  • تاریخ برگزاری آزمون توسط دانشگاه‌ها که همان مراکز برگزاری آزمون هستند تعیین می‌شود و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است.
  • برای کسب اطلاع دقیق از زمان برگزاری آزمون DSH، برقراری ارتباط با دانشگاهی که قصد ثبت‌نام در آن را دارید بهترین راه است.

ساختار آزمون DSH چگونه است؟

همانطور که در بخش قبل گفته شد مراکز برگزاری آزمون DSH متفاوت است و هر مرکز به تنهایی برای آزمون خود تصمیم می‌‌گیرد، اما ساختار کلی این آزمون‌ها یکسان است و تشابه زیادی با دیگر آزمون‌های بین‌المللی زبان مانند TOEFL یا IELTS دارد. این آزمون شامل دو بخش کتبی و شفاهی است که در ادامه به طور مفصل توضیح داده می‌شود.

آزمون کتبی

مرحله اول آزمون DSH به صورت کتبی برگزار شده و تقریبا 70% کل آزمون را تشکیل می‌دهد. آزمون کتبی به منظور سنجش سه مهارت نوشتاری (Writing) ، شنیداری (Listening)  و درک مطلب (Reading) برگزار می‌شود و در صورتی که در این مرحله نمره قابل قبول را کسب کنید، می‌توانید به مرحله بعد یعنی شرکت در آزمون شفاهی راه پیدا کنید. در جدول زیر هریک از بخش‌های آزمون کتبی به همراه توضیحات آورده شده است.

نام مرحله توضیحات
آزمون کتبی شنیداری (Listening) اولین بخش آزمون کتبی، بخش شنیداری است. در این آزمون از شما خواسته می‌شود به یک سخنرانی 10 دقیقه‌ای گوش کنید و سپس طی 50 دقیقه به سوالات مربوط به سخنرانی پاسخ دهید. برای پاسخ‌دهی صحیح به این سوالات لازم است درک درستی از سخنرانی داشته باشید. این سخنرانی بعد از 5 دقیقه، دوباره تکرار می‌شود. معمولا 8 سوال در این بخش وجود دارد.
آزمون کتبی درک مطلب (Reading) بخش دوم آزمون کتبی، آزمون درک مطلب است که به دو بخش درک مطلب و گرامر تقسیم می‌شود. 8 سوال بر اساس متن برای بخش درک مطلب در نظر گرفته می‌شود. مدت زمان این آزمون 1 ساعت و 30 دقیقه است.
آزمون کتبی نوشتاری (Writing) در این  آزمون شما باید متنی در توصیف تصویری که در اختیارتان قرار داده شده است بنویسید. تعداد لغاتی که مجازید در این متن استفاده کنید 250 الی 300 لغت است. زمان این آزمون حدودا 1 ساعت در نظر گرفته می‌شود.

آزمون شفاهی

آزمون شفاهی 30% کل آزمون DSH را تشکیل می‌دهد. در صورتی که نمره قبولی را در آزمون کتبی کسب کنید، می‌توانید در آزمون شفاهی شرکت کنید. زمان برگزاری آزمون شفاهی یک هفته بعد از آزمون کتبی تخمین زده می‌شود. هدف از برگزاری این آزمون، ارزیابی مهارت گفتاری (Speaking) شما است. آزمون شفاهی گفتاری به صورت زیر تعریف می‌شود:

  • مدت زمان برگزاری این آزمون 40 دقیقه است.
  • در ابتدا به شرکت کنندگان 3 موضوع داده می‌شود که باید یکی از این موضوعات را به دلخواه انتخاب کنند.
  • مدت زمان آزمون به دو بخش تقسیم می‌شود، به این صورت که در 20 دقیقه اول شرکت کننده سخنرانی کوتاهی درباره موضوع خود آماده می‌کند و در 20 دقیقه دوم آن را برای ممتحن ارائه داده و به سوالات او پاسخ می‌دهد.
  • نتیجه آزمون شفاهی دقیقا بعد از امتحان اعلام می‌شود.

سیستم نمره‌دهی آزمون DSH چگونه است؟

نتیجه آزمون DSH در سه سطح ابتدایی (A1 و A2)، سطح متوسط (B1 و B2) و سطح پیشرفته (C1 و C2) ارائه می‌شود. حداقل نمره برای قبولی در آزمون DSH، نمره 57 از 100 است. اما باید توجه داشته باشید که نمره قابل قبول برای پذیرش در اکثر دانشگاه‌های آلمان، 67% است. نمره‌‌های پاس شده در این آزمون به صورت تعریف می‌شوند:

نمره‌ قبولی توضیحات
DSH-1 (57 و بالاتر از آن) یا B2 کسب این نمره به معنی قبولی و نشان دهنده مهارت زبان ابتدایی است.
DSH-2 (67 و بالاتر از آن) یا C1 کسب این نمره به معنی قبولی و نشان دهنده مهارت زبان سطح بالا است.
DSH-2 (82 و بالاتر از آن) یا C1 کسب این نمره به معنی قبولی و نشان دهنده مهارت زبان فوق‌العاده است.

نکته: لازم به ذکر است برای قبولی در آزمون DSH، باید برای هر چهار مهارت شنیداری، درک مطلب، نوشتاری و گفتاری حداقل نمره قبولی (57) کسب شود.

نکته: شرکت در آزمون‌ها بدون محدودیت است و شرکت کنندگان می‌توانند به تعداد نامحدود در آزمون شرکت کنند.

مراحل ثبت نام در آزمون DSH

نام نویسی در این آزمون به صورت حضوری یا مجازی در سایت دانشگاه مورد نظر امکان‌پذیر است. برای ثبت نام در آزمون طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. پر کردن فرم‌های مربوط
  2. پرداخت هزینه‌ها حداکثر تا یک هفته پس از تکمیل فرم و دریافت رسید
  3. دریافت ایمیل تاییدیه ثبت نام از طرف برگزار کننده

نکته: فراموش نکنید، حتما رسید پرداختی‌ها را در روز آزمون همراه خود داشته باشید.

نکته: با توجه به محدودیت در ظرفیت تعداد شرکت کنندگان، نسبت به ثبت نام به موقع خود اقدام کنید. بهترین زمان ثبت نام آزمون DSH  پس از کسب آمادگی لازم و بلافاصله بعد از باز شدن سایت ثبت نام است.

نکته: شرط شرکت در آزمون DSH در برخی دانشگاه‌ها گذراندن 800 الی 1000 ساعت کلاس زبان آلمانی است.

هزینه آزمون  DSH

هزینه آزمون بسته به دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید متفاوت است. برای اطلاع دقیق از هزینه‌ها بهتر است با دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید تماس بگیرید. اما به صورت حدودی هزینه شرکت در آزمون DSH چیزی بین 40 الی 170 یورو تخمین زده می‌شود. شما می‌توانید تا یک هفته پس از پر کردن فرم‌های ثبت نام، هزینه آزمون را توسط ویزاکارت یا مسترکارت به صورت مستقیم یا از طریق شرکت‌های واسط مانند ایرانیکارت به صورت غیر مستقیم پرداخت کنید.

نکته: پرداخت به صورت غیر مستقیم (ایرانیکارت) یک الی دو روز کاری زمان می‌برد.

اعتبار آزمون DSH چند وقت است؟

پس از ثبت نام، شرکت و قبولی در آزمون به شما مدرک DSH اعطا خواهد شد. این مدرک به مدت دو سال اعتبار دارد، به این معنا که در صورت دریافت مدرک DSH می‌توانید تا دو سال برای ثبت نام و پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنید.

چه کسانی از آزمون DSH معاف می‌شوند؟

برخی افراد از این آزمون مستثنی هستند. افرادی که در لیست زیر مشاهده می‌کنید، از ارائه مدرک DSH معاف می‌شوند:

  • اگر در کلاس‌های آموزشی زبان آلمانی که سطح آن مورد تایید موسسه عالی آلمان است شرکت کرده‌اید، می‌توانید با ارائه مدارک مربوط به این کلاس‌ها مهارت‌های خود را اثبات کنند.
  • اگر جزء افرادی هستید که مدرک دیپلم زبان آلمانی سطح 2 (DSD II) را دریافت کرده‌اید، از ارائه مدرک DSH معاف می‌شوید.
  • متقاضیانی که از موسسه گوته مدرک ZOP، دیپلم زبان آلمانی KDS یا GDS را دریافت کرده‌اند، نیازی به شرکت در امتحان DSH را ندارند.
  • افرادی که به طریق مختلف بخشی از دوره تحصیلی خود را در کالج‌های آلمان گذرانده یا زبان آلمانی را به عنوان واحد درسی زبان‌های خارجه پاس کرده باشند.

تفاوت بین آزمون DSH و آزمون تست داف (TestDaf)

این آزمون‌ها هر دو برای ارزیابی مهارت شرکت کنندگان در زبان آلمانی برگزار می‌شوند، اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. در ادامه ویژگی‌های این دو آزمون را بررسی و با هم مقایسه کرده‌ایم.

  1. آزمون TestDaf به صورت سراسری برگزار می‌شود، بنابراین تمامی آزمون‌ها سطح یکسانی دارند و در یک زمان مشخص برگزار می‌شوند. در صورتی که سطح امتحان DSH و زمان برگزاری آن در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.
  2. ممکن است گواهی DSH شما در دانشگاه‌های دیگر اعتباری نداشته باشد. به همین دلیل قبل از ثبت نام در این آزمون به لیست دانشگاه‌‌های معتبر توجه کنید.

نکاتی برای شرکت در آزمون

با توجه به هزینه بالا و نیاز به حضور فیزیکی در کشور آلمان برای شرکت در این آزمون، توصیه می‌شود قبل از ثبت نام آمادگی لازم برای کسب نمره قابل قبول در آن را داشته باشید. پیشنهاد ما برای آمادگی بیشتر شما در این آزمون، شرکت در کلاس‌های آموزش زبان آلمانی و آمادگی DSH، برنامه‌ریزی برای مطالعه کافی تا روز آزمون، شرکت در آزمون‌های بین‌المللی آزمایشی و صحبت به زبان آلمانی به منظور تمرین بیشتر است.

چگونه برای شرکت در آزمون DSH ویزا بگیریم؟

ارائه مدرک DSH هنگام ثبت نام در دانشگاه لازم است، پس در صورتی که به یکی از دانشگاه‌های آلمان درخواست داده‌اید، برای سفر به این کشور و شرکت در آزمون می‌توانید از ویزای متقاضی دانشجویی که تا مدت 3 الی 6 ماه اعتبار دارد استفاده کنید. لیست مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای متقاضی دانشجویی در ادامه برای شما آورده شده است.

  • مدرک فارغ التحصیلی
  • تاییدیه تحصیل توسط دانشگاه مقصد (آلمان)
  • معادل مدرک تحصیلی آلمان یا Abitur
  • پاسپورت
  • ارائه مدرک به منظور تایید وضعیت مدنی
  • عکس

جمع‌بندی

سالانه بسیاری از افراد، آلمان را برای ادامه تحصیل و مهاجرت انتخاب می‌کنند. اما باید در نظر داشته باشید که قدم اول برای مهاجرت به یک کشور یا تحصیل در آن، تسلط به زبان اصلی آن کشور است. به همین خاطر یکی از شروط پذیرش دانشگاه‌های آلمان، مدرک DSH است. این آزمون در کشور آلمان و توسط دانشگاه‌ها در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. اگر قصد قبولی در این آزمون را دارید، حتما آمادگی لازم برای قبولی در آن را کسب کنید و از طریق یکی از دانشگاه‌های معتبر برای ثبت نام اقدام کنید. در این مقاله تمامی نکات مورد نیاز اعم از نحوه ثبت نام، ساختار، هزینه‌ها و … در آزمون DSH به شما آموزش داده شده است.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند