Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در رشته MBA در کانادا

کانادا یکی از مهم‌ترین مقاصد تحصیلی به حساب می‌آید که افراد می‌توانند برای تحصیل در همۀ رشته‌ها جهت مهاجرت تحصیلی به این کشور اقدام کنند. یکی از رشته‌های نسبتاً جدید در حوزۀ مدیریت که طرفداران بسیاری پیدا کرده، MBA یا Master of Business Administration است. تحصیل در رشته MBA در کانادا یک فرصت بسیار استثنایی برای افرادی است که به مدیریت کسب‌وکار و حوزه‌های مرتبط با آن علاقه دارند.

اگر برای انتخاب این رشته جهت تحصیل در کانادا دچار شک و تردید هستید یا مطمئن نیستید که به این حوزه علاقه دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید؛ در این مطلب علاوه بر آشنایی با رشتۀ مدیریت کسب‌وکار، شرایط و مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا را نیز بررسی می‌کنیم.

گرایش های رشته MBA در کانادا

رشتۀ MBA با نام کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار شناخته می‌شود که هدف آن پرورش متخصصان و مدیران ماهر در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی است. این رشته در گرایش‌های مختلفی ارائه می‌شود که عبارتند از:

  • استراتژی کسب و کار؛
  • امور مالی؛
  • حسابداری؛
  • بازاریابی؛
  • مدیریت منابع انسانی؛
  • مدیریت لجستیک؛
  • فناوری اطلاعات؛
  • مدیریت بهداشت؛
  • مدیریت عملیات؛
  • مدیریت تبلیغاتی؛
  • مدیریت بازرگانی.

هرکدام از این گرایش‌ها به صورت تخصصی مبحث خاصی را که مربوط به مدیریت کسب‌وکار است آموزش می‌دهند. به صورت کلی هر یک از این گرایش‌ها مهارت‌های رهبری و مدیریتی را به افراد آموزش می‌دهد.

اگرچه تمامی گرایش‌ها در زمان تحصیل در رشته MBA در کانادا اهمیت بسیار زیادی دارند، اما گرایش مارکتینگ جزء تخصص‌هایی است که امروزه بسیار موردتوجه قرار گرفته است. دانشجویان در این حوزه شرایط منابع بازار و مصرف‌کنندگان آن را تحلیل می‌کنند و می‌توانند برای تبلیغات بیزینس‌ها برنامه‌ریزی کنند.

یکی دیگر از گرایش‌های برتر برای مهاجرت تحصیلی در رشته MBA در کانادا، گرایش امور مالی است. این رشته دارای چشم‌انداز شغلی بسیار مناسبی است و افراد پس از تحصیل در آن می‌توانند در سیستم بانکداری، وزارت دارایی یا تجارت فعالیت کنند. این افراد به دلیل سروکار داشتن با سیستم مدیریت بودجه و هزینه‌های مختلف دارای حساسیت کاری بالایی نیز هستند.

دروس رشته MBA در کانادا

دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته MBA در کانادا را دارند، باید دروس گوناگونی را مطالعه کنند که هریک از آن‌ها در گرایش‌های مختلف، متفاوت است. برخی از این دروس عبارتند از:

  • اصول اقتصاد؛
  • مدیریت بازاریابی؛
  • مدیریت عملیات؛
  • نظریه سازمان و مدیریت؛
  • مدیریت رفتار سازمانی؛
  • مدیریت حسابداری؛
  • مدیریت استراتژیک
  • تحقیقات بازاریابی.

شرایط پذیرش برای تحصیل MBA در کانادا

برای آن‌که بتوانید برای اپلای MBA در کانادا اقدام کنید، لازم است شرایط مختلفی را در نظر داشته باشید. این شرایط در دانشگاه‌های مختلف کانادا متفاوت است اما برخی از الزامات عمومی مشترک در این دانشگاه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن مدرک کارشناسی در یک دانشگاه یا موسسهٔ معتبر؛
  • شرکت در آزمون GMAT یا GRE و کسب حداقل نمرۀ موردنیاز دانشگاه موردنظر؛
  • شرکت در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی و کسب حداقل نمرات موردنیاز؛
  • داشتن معدل حداقل ۳.۰۰ یا معادل آن (۱۵ از ۲۰) در مقطع کارشناسی؛
  • داشتن تجربۀ کاری مرتبط؛
  • ارائۀ انگیزه‌نامه؛
  • داشتن حداقل ۲ توصیه‌نامه از استادان پیشین؛
  • نوشتن رزومه برای اپلای؛
  • شرکت در مصاحبۀ پذیرش.

شرایط پذیرش برای تحصیل MBA در کانادا

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی MBA در کانادا

در صورتی که شرایط لازم برای اخذ پذیرش و مهاجرت MBA به کانادا را داشته باشید، می‌توانید اولین قدم برای تحصیل در این رشته را با جمع‌آوری مدارک موردنیاز بردارید. مهم‌ترین مدارکی که بسیاری از دانشگاه‌ها از دانشجویان درخواست می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود:

مدرک زبان معتبربرای تحصیل MBA در کانادا

بسیاری از دانشگاه‌ها در کانادا دوره‌های خود را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند اما برخی از آن‌ها نیز به مدرک زبان فرانسوی احتیاج دارند. معمولا هر دانشگاه آزمون‌های موردپذیرش خود و حداقل نمرۀ موردنیاز را در وبسایت خود اعلام می‌کند. آزمون‌های آیلتس و تافل جزء معتبرترین و مهم‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است که تقریبا همۀ دانشگاه‌ها نتیجۀ آن را می‌پذیرند. متقاضیان برای تحصیل در رشته MBA در کانادا باید بتوانند حداقل نمرۀ ۶.۵ در آزمون آیلتس یا معادل آن در آزمون تافل را به‌دست آورند.

البته برخی از دانشگاه‌ها این امکان را می‌دهند که افراد به شرط شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی دانشگاه، بدون مدرک زبان نیز برای اپلای MBA در کانادا اقدام کنند.

شرایط تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان چگونه است؟

معادل سازی مدرک MBA در کانادا

دانشجویان برای تحصیل در رشتۀ MBA به معادل‌سازی مدرک خود احتیاج ندارند و تنها کافی است که در مقطع کارشناسی در رشتۀ مرتبط با آن تحصیل کرده باشند. پس از تحصیل در این رشته نیز افراد می‌توانند با دریافت مدرک تحصیلی به راحتی ویزای تحصیلی کانادا خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و وارد حوزهٔ کاری خود شوند.

هزینه های تحصیل MBA در کانادا

شرایط تحصیل در رشته MBA در کانادا

هزینه‌های تحصیل در رشته MBA در کانادا به فاکتورهای مختلفی مانند دانشگاه، محل تحصیل و… بستگی دارد. به صورت متوسط، میانگین هزینۀ شهریه برای تحصیل در این رشته بین ۳۰.۰۰۰ تا ۱۵۰.۰۰۰ دلار کانادا است. این میزان شهریه به دانشگاه موردنظر بستگی دارد.

علاوه بر این، دانشجویان باید سایر هزینه‌های تحصیل در کانادا مانند اسکان، حمل و نقل، خورد و خوراک، پوشاک و … را نیز در نظر داشته باشند. بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند برای کاهش هزینه‌های خود در خوابگاه دانشگاه ساکن شوند. علاوه بر این، دیگر هزینه‌های زندگی تاحد زیادی به سبک زندگی افراد بستگی دارد و می‌توان آن را کاهش داد.

طول مدت تحصیل MBA در کانادا

تحصیل در رشته MBA در کانادا معمولاً دو سال طول می‌کشد اما برخی از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا دوره‌هایی برگزار می‌کنند که ۱۸ ماه زمان می‌برد. همچنین ممکن است برخی از موسسات این دوره‌ها را به صورت یک ساله برگزار کنند.

بورسیه و فول فاند MBA در کانادا

از آن‌جا که هزینه‌های تحصیل در رشته MBA در کانادا بسیار زیاد است، بسیاری از افراد به دنبال یافتن بورسیه تحصیلی هستند. خوشبختانه بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی کانادا برای دانشجویان بین‌المللی نیز قابل استفاده است، اما شرایط دشواری دارد.

یکی از اصلی‌ترین شرایط اخذ بورسیه داشتن سوابق تحصیلی درخشان و نمرۀ GMAT بالا است. علاوه بر این، کسب نمرۀ بالا در آزمون زبان و داشتن معدل بالا در مقطع کارشناسی نیز تأثیر بسیار زیادی در افزایش شانس افراد دارد.

بورسیه‌های رشتۀ کارشناسی ارشد کسب‌وکار در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است و هرکدام از آن‌ها می‌تواند بخشی از هزینه‌های تحصیل را پوشش دهد. در ادامه برخی از این بورسیه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • بورسیهٔ دانشگاه انتاریو (Ontario Graduate Scholarship Program): این بورسیه مختص دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشگاه است که در دو سال آخر مقطع قبلی خود حداقل نمرۀ A- را کسب کرده باشند. این بورسیه به میزان ۵۰۰۰ دلار کانادا در هر ترم به افراد تعلق می‌گیرد که در مجموع به ۱۵.۰۰۰ دلار کانادا می‌رسد.
  • بورسیهٔ دانشگاه کلگری (Haskayne Entrance Donor Scholarships): این بورسیه براساس نمرات و سوابق تحصیلی به افراد مختلفی تعلق می‌گیرد و معمولا بین ۳۰۰۰ تا ۱۷.۰۰۰ دلار کانادا ارزش دارد.

شرایط ویزای همراه دانشجویان MBA در کانادا

مهاجرت تحصیلی در رشته MBA در کانادا دشواری‌های خاص خود را دارد که یکی از آن‌ها دوری از خانواده است. خوشبختانه دولت کانادا این امکان را فراهم کرده است که افراد بتوانند با دریافت ویزای تحصیلی این کشور، اعضای خانوادۀ خود را نیز به عنوان همراه به کانادا ببرند. برای این‌کار متقاضیان لازم است برای دریافت ویزای همراه دانشجویی کانادا اقدام کنند.

اخذ ویزای همراه دانشجویی کانادا شرایط و جزئیات دیگری نیز دارد که شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحۀ ویزای همراه کانادا مراجعه کنید.

شرایط کار درحین تحصیل و بعد از تحصیل رشته MBA در کانادا

تمامی متقاضیانی که در کانادا تحصیل می‌کنند می‌توانند با دریافت مجوز کاری از شرایط کار ضمن تحصیل در کانادا استفاده کنند.دانشجویان می‌توانند به مدت ۲۰ ساعت در هفته حین تحصیل مشغول به کارشوند.

افرادی که در رشته MBA در کانادا تحصیل کرده‌اند، می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در زمینه‌های مختلفی مشغول به کار شوند. متخصصان این حوزه وظیفۀ مذاکره با سهام‌داران شرکت‌ها، تنظیم صورت جلسه، تهیهٔ گزارش‌های مالی، امور تبلیغات و … را بسته به گرایش خود برعهده دارند و می‌توانند در هریک از زمینه‌های زیر مشغول به کار شوند:

  • مشاغل مدیریتی؛
  • مشاغل دولتی؛
  • مشاغل حقوقی؛
  • مشاغل فنی؛
  • مدیریت اجرایی؛
  • مدیریت فروش؛
  • مدیریت محصولات.

درآمد رشتۀ MBA در کانادا

از آن‌جا که رشته‌های مربوط به امور کسب‌وکار در تمام کمپانی‌های بزرگ و کوچک موردنیاز است، بازار کار برای این رشته در کانادا بسیار مطلوب است. معمولاً گرایش‌های مدیریت اجرایی» درآمد بیشتری نسبت به دیگر زمینه‌ها دارند اما متخصصان امور بازاریابی نیز از درآمد قابل توجهی برخورداراند. میزان درآمد افراد در هر یک از ایالت‌های کانادا متفاوت است.

به صورت متوسط، حقوق MBA در کانادا ۸۵.۰۰۰ دلار کانادا در سال است. مدیران اجرایی و مدیران مالی بیشترین میزان حقوق را در این حوزه دریافت می‌کنند که حدود ۱۵۱.۰۰۰ دلار کانادا در سال است. در جدول زیر میانگین درآمد فارغ‌التحصیلان این رشته در حوزه‌های مختلف مشخص شده است:

حوزۀ کاری MBA در کانادا متوسط درآمد سالانه (دلار کانادا)
مشاور مدیریتی ۸۶.۹۷۹ دلار
مشاور امور مالی ۹۴.۳۶۴ دلار
تحلیل‌گر مالی ۶۱.۹۷۵ دلار
مدیر بازاریابی ۷۴.۳۵۱ دلار

وضعیت اقامت پس از تحصیل MBA در کانادا

پس از آن‌که دوران تحصیلی افراد در کانادا به پایان رسید، ویزای دانشجویی فارغ‌التحصیلان منقضی می‌شود و باید از کانادا خارج شوند. بنابراین در صورتی که بخواهید پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور بمانید، باید نوع ویزای خود را تغییر دهید و از طریق روش‌های دیگر مهاجرت به کانادا برای اخذ اقامت اقدام کنید.

بهترین و سریع‌ترین روش برای اخذ اقامت پس از تحصیل در کانادا، اقدام از طریق سیستم اکسپرس اینتری است. در این روش افراد باید در هریک از فاکتورهای موردنیاز، حداقل امتیاز قابل قبول را دریافت کنند. تحصیل در کانادا یک امتیاز بسیار خوب است که شانس افراد را برای موفقیت در این روش افزایش می‌دهد. علاوه بر این، متقاضیان می‌توانند از طریق روش‌های دیگر مانند برنامهٔ مهاجرت استانی، نیروی کار متخصص فدرال و تجربهٔ کار کانادایی نیز اقدام کنند.

برخی از این روش‌ها نیازمند جاب آفر هستند و افراد باید پس از پایان تحصیل از یکی از استان‌های کانادا پیشنهاد کاری دریافت کنند تا بتوانند از طریق این روش‌ها اقدام کنند. ویزای کار پس از تحصیل در کانادا که PGWPP نامیده می‌شود این امکان را به فارغ‌التحصیلان می‌دهد که پس از پایان دوران تحصیل خود برای یافتن کار در این کشور اقدام کنند.

بهترین دانشگاه های MBA کانادا

اگرچه مهم‌ترین قدم برای تحصیل در رشته MBA در کانادا داشتن صلاحیت‌های لازم برای آن است، اما قدم بعدی پس از آن انتخاب دانشگاه موردنظر است. در جدول زیر تعدادی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در این رشته را به ترتیب معرفی می‌کنیم:

نام دانشگاه ایالت/ شهر
دانشگاه تورنتو تورنتو
دانشگاه مک گیل کبک - مونترال
دانشگاه وسترن انتاریو آنتاریو
دانشگاه کویینز آنتاریو
دانشگاه یورک آنتاریو
دانشگاه آلبرتا آلبرتا
دانشگاه بریتیش کلمبیا بریتیش کلمبیا- ونکوور
دانشگاه کنکوردیا کبک- مونترال
دانشگاه مونترال کبک - مونترا
دانشگاه سنت مری نوا اسکوشیا

مشاوره مهاجرتی آکادمی اپلای برای تحصیل در رشته MBA در کانادا

مهاجرت تحصیلی در رشته MBA به کانادا شرایط دشواری دارد که مسیر را برای افراد سخت‌تر می‌کند و چالش‌های مختلفی را سر راه آن‌ها قرار می‌دهد. ما در موسسۀ مهاجرتی آکادمی اپلای به شما کمک می‌کنیم تا تمامی این چالش‌ها از جمع‌آوری مدارک و بررسی دانشگاه‌ها تا دریافت ویزا و حتی رزرو خوابگاه را با موفقیت پشت سر بگذارید.

علاوه بر این، شما می‌توانید از تجربیات افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید تا دغدغه‌ای برای مهاجرت تحصیلی خود نداشته باشید.

کلام آخر

رشتهٔ مدیریت کسب‌وکار یکی از پرطرفدارترین و پرتقاضاترین رشته‌های تحصیلی در کانادا است. تحصیل در رشته MBA در کانادا شرایط مختلفی دارد که در این مطلب به بررسی هریک از جزئیات مربوط به آن پرداختیم. در صورتی که شما نیز تمایل به تحصیل در این رشته را دارید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از متخصصان امور مهاجرت با مشاوران ما در آکادمی اپلای تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند