Search
Close this search box.

شرایط خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت چگونه است؟

یکی از مدارک اصلی که آقایان هنگام خروج از کشور باید ارائه کنند کارت پایان خدمت است. برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت چه برای مسافرت و چه برای مهاجرت، لازم است شرایط خاصی را مد نظرداشته باشید تا بتوانید از کشور خارج شوید. در این مقاله همراه شما هستیم تا شرایط خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت را به‌صورت کامل بررسی کنیم.

ضرورت داشتن گواهینامه پایان خدمت برای مهاجرت چیست؟

همان‌طور که می‌دانید در ایران آقایان بالای ۱۸ سال مشمول خدمت سربازی هستند و برای دریافت گذرنامه باید کارت پایان‌خدمت ارائه کنند؛ اما خوشبختانه امروزه افراد طی شرایط خاصی می‌توانند بدون داشتن کارت پایان خدمت نیز از کشور خارج شوند:

  1. قبل از سن مشموليت، خروج از کشور نياز به اخذ مجوز ندارد؛
  2. اگر دانشجو، دانش‌آموز یا طلبه باشید با ارائهٔ گواهی اشتغال به تحصیل از مرکز آموزشی خود می‌توانید اقدام به خروج از کشور کنید.

نکتهٔ مهم: مشمولین باید فاقد غیبت برای اعزام به خدمت باشند، در غیر این‌صورت شرایط خروج از ایران شامل حالشان نمی‌شود.

در ادامه تمامی روش‌های لازم برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت را بررسی می‌کنیم.

روش های خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت

خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت مختص افراد مشمولی است که فاقد غیبت باشند و به‌عنوان دانش‌آموز، دانشجو و طلبه در حال تحصیل یا فارغ‌التحصیل شوند. در این صورت فرد می‌تواند با تامین وثیقه مورد نیاز برای سازمان وظیفه عمومی، گذرنامهٔ خود را بدون کوچک‌ترین مشکلی دریافت کند.

نکتهٔ مهم: توجه داشته باشید که بعد از فارغ‌التحصیلی یک سال برای معرفی خود به سازمان نظام وظیفهٔ عمومی به‌عنوان مشمول فرصت دارید و در صورت مراجعه‌نکردن غیبت از خدمت شامل حالتان خواهد شد.

این وثیقه در حال حاضر برای موارد زیر در دسترس است:

  • سفرهای زیارتی
    افراد برای سفرهای زیارتی می‌توانند بدون کارت پایان خدمت از کشور خارج شوند. این موارد شامل سفر به کشورهایی همچون مکه، سوریه و کربلا است.
  • سفرهای سیاحتی
    در سفرهای سیاحتی نیز می‌توان با پرداخت میزان مشخصی وثیقه بدون کارت پایان خدمت از کشور خارج شد.
  • ادامه تحصیل
    مهاجرت بدون کارت پایان خدمت در صورتی که به قصد ادامه تحصیل باشد و فرد غیبت نداشته باشد، با ارائهٔ وثیقه امکان‌پذیر است. در این روش با هدف مهاجرت تحصیلی و حضور در فرصت‌های مطالعاتی و دانشجوبودن در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری می‌توان از کشور خارج شد. شرایط خروج به قصد تحصیل ممکن است هر سال تغییر کند پس قبل از اقدام، از سازمان نظام وظیفه دربارهٔ جزییات آن باخبر شوید.

مقدار وثیقه برای خروج از کشور بدون سربازی چقدر است؟

پیش‌تر قید کردیم یکی از شرایط خروج از کشور مشمولان گذاشتن وثیقه مالی است، که در واقع ضمانت برگشت شما در مدت زمان مشخص است. لازم به ذکر است مبلغ تضمین بازگشت یا همان وثیقه پس از بازگشت متقاضی عینا به وی بازگردانده می‌شود. این وثیقه برای موارد مختلف مبلغ متفاوتی دارد که در ادامه به تفکیک شرح می‌دهیم:

  • سفرهای زیارتی
    مقدار وثیقه برای خروج از کشور در سفرهای زیارتی ۳ میلیون تومان است.
  • سفرهای سیاحتی
    وثیقه سربازی برای خروج از کشور در سفرهای سیاحتی که شامل سفرهای تفریحی یا بازدید از اقوام در سایر کشورها است، مبلغ ۱۵ میلیون تومان اعلام شده است.
  • وثیقه خروج از کشور برای ادامه تحصیل
    چنانجه فرد به منظور پیشرفت تحصیلی و برای تحقیق یا آزمایش (مخصوص دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد) نیاز به خروج از کشور داشته باشد باید مبلغ ۸ میلیون تومان وثیقه بگذارد.

مدارک و مراحل دریافت پاسپورت برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت

برای دریافت مجوز خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت مدارک زیر الزامی است:

  1. اصل و کپی شناسنامه؛
  2. گواهی اشتغال یا مدرک فارغ‌التحصیلی؛
  3. برگهٔ اعزام به خدمت بدون غیبت (در صورت نیاز و بسته به شرایط شما)؛
  4. دفترچهٔ حساب بانکی و مبلغ وثیقهٔ موجود در آن.
  • مشمولین برای اخذ مجوز باید به یکی از دفاتر پلیس ۱۰ + مراجعه کرده و کد سخا را که مشخص‌کنندهٔ وضعیت آن‌ها است، دریافت کنند؛
  • سپس باید به سامانهٔ اینترنتی نظام وظیفه مراجعه کنند و با واردکردن کد ملی و کد سخا وارد صفحهٔ اختصاصی خود شوند؛
  • سپس باید درخواست، تاریخ سفر و نام مرکز علمی خود را وارد کرده و مبلغ ۳۵۰۰ تومان را برای بررسی پرداخت کنند؛
  • بعد از حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت تاییدیه برای آن‌ها ارسال می‌شود؛
  • در نهایت فرد باید برای پرداخت وثیقه و دریافت ویزا و بلیت خود اقدام کند.

قوانین خروج از کشور مشمولان وظیفه برای ادامه تحصیل

مادامی که دانشجوی دانشگاه‌های مورد تایید وزرات علوم، تحقیقات و فناوری باشید (با درنظرگرفتن سنوات تحصیلی مجاز) از اعزام به خدمت معاف هستید. حال اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید تنها کافی است وثیقه‌ای را که تعیین‌شده پرداخت کنید.

طبق گفته‌های سرهنگ حمیدزاده، معاون مشمولان سازمان نظام وظیفهٔ عمومی، فقط مشمولانی که مدرک کارشناسی و بالاتر برای دانشگاه‌ یا معادل آن‌ها را در حوزه‌های علمیه دارند می‌توانند برای ادامهٔ تحصیل در خارج کشور، معافیت تحصیلی بگیرند. همچنین قابل ذکر است مشمولانی که شرایط دریافت مجوز خروج را داشته باشند، نیاز به گذاشتن وثیقه دارند. وثیقه دریافتی از مشمولان ضمانتی جایگزین برای معافیت از خدمت یا کارت پایان خدمت است.

عواقب تاخیر در بازگشت به ایران برای مشمولان وظیفه

اگر شخص مشمول با قرار وثیقه از کشور خارج شود و در موعد تعیین‌شده بازنگردد، وثیقه‌ای که گذاشته است به نفع دولت ضبط می‌شود و همچنین وی بسته به میزان دیرکرد به مدت معینی حق خروج از کشور را نخواهد داشت.
عواقب عدم بازگشت مشمولان به ایران

در صورتی که فرد مشمول از کشور خارج شود و بازنگردد وثیقهٔ آن به نفع دولت ضبط می‌شود. همچنین که در بالا گفته شد اگر مجدد به کشور بازگردد به مدت معینی حق خروج نخواهد داشت.

شرایط استرداد وثیقه چگونه است؟

خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت با وثیقه‌ای به معنای ضمانت بازگشت، امکان‌پذیر است. حال اگر فرد بدون دیرکرد وارد کشور شود اما در موعد مقرر به سازمان نظام وظیفه مراجعه نکند و این سازمان از بازگشت شما مطلع نشود وثیقه به نفع دولت ضبط می‌شود.

به‌عبارتی به محض ورود، حضور خود در کشور را باید به سازمان وظیفهٔ عمومی اعلام کنید.

در صورت نداشتن تاخیر مبلغ وثیقه به‌صورت کامل به فرد مشمول استرداد می‌شود.

آیا دانشجویان در سنوات ارفاقی حق خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت دارند؟

بله، یکی از شرایط خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت این است که دانشجویان در سنوات ارفاقی با موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه و سازمان نظام وظیفه می‌توانند حق خروج از کشور دریافت کنند و با وثیقه از کشور خارج شوند.

در چه مقطع تحصیلی می‌توان برای خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت اقدام کرد؟

  • قبل از سن ۱۸ سالگی بدون نیاز به شرایط خاص امکان خروج از کشور مقدور است.
  • بعد از ۱۸ سالگی در صورتی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید تنها از مقطع کارشناسی به بعد با ارائهٔ وثیقه این موضوع ممکن است.
  • برای سفرهای سیاحتی و زیارتی مقطع تحصیلی مطرح نیست و با تامین وثیقهٔ لازم می‌توانید از کشور خارج شوید.

شرایط خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت برای فارغ‌التحصیلان

اگر مشمولین فاقد غیبت باشند با ارائهٔ مدرک اشتغال به تحصیل و وثیقهٔ لازم در فرصت یک سالهٔ فراغت از تحصیل جهت معرفی خود به سازمان وظیفهٔ عمومی می‌توانند از کشور خارج شوند برای خرج از کشور بدون کارت پایان خدمت تنها ارائه وثیقه کفایت می‌کند.

سخن آخر

در این مطلب به‌صورت کامل دربارهٔ پیش‌نیازها و شرایط خروج از کشور مشمولین بدون کارت پایان خدمت صحبت کردیم. در نظر داشته باشید که خروج از کشور بدون کارت پایان خدمت فقط با رعایت مواردی که در این مطلب گفته شد، امکان‌پذیر است.

این شرایط در موارد جزئی ممکن است تغییراتی داشته باشد که توصیه می‌شود قبل از هرگونه اقدام اطلاعات لازم را به دست آورید. برای ارزیابی شرایط خود جهت مهاجرت تحصیلی همین حالا با موسسه آکادمی اپلای تماس بگیرید و از مشاورهٔ رایگان وکلای ما بهره‌مند شوید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 10 میانگین: 3.8]

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند