Search
Close this search box.

چگونه برای تحصیل رایگان در کانادا اقدام کنیم؟

بسیاری از افراد ساخت یک آیندۀ روشن را در گرو تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و رشتۀ موردعلاقۀ خود می‌دانند و به همین دلیل تصمیم می‌گیرند برای تحصیل در کشورهای توسعه‌یافته‌تری مانند کانادا اقدام کنند. در این میان، یکی از چالش‌های اصلی بسیاری از این متقاضیان هزینه‌های تحصیل در کانادا است. اگرچه بورسیه‌های متعددی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد، اما بیشتر آن‌ها تنها بخشی از هزینه‌های تحصیل را کاهش می‌دهند. بنابراین پرسش اصلی این است که آیا امکان تحصیل رایگان در کانادا وجود دارد؟

اگرچه تحصیل رایگان در تمامی دانشگاه‌های کانادا امکان‌پذیر نیست، اما برخی از آن‌ها بورسیه‌های تحصیلی با بودجه کامل (فول فاند) را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. در این مطلب با آکادمی اپلای همراه باشید تا شرایط تحصیل رایگان در تمامی مقاطع تحصیلی را برای شما شرح دهیم.

بررسی شرایط کلی تحصیل رایگان در کانادا

به صورت کلی، هیچ‌کدام از دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی یا حتی بومی به صورت کامل، رایگان نیستند. بنابراین تمامی دانشجویان بین‌المللی باید هزینۀ شهریۀ دانشگاه خود را بپردازند. با این وجود، تنها راهی که به دانشجویان خارجی برای کاهش هزینه‌های تحصیل آن‌ها کمک می‌کند، اخذ بورسیه‌های تحصیلی است. این بورسیه‌ها با مبالغ مختلفی اعطا می‌شوند که بخشی از شهریۀ دانشجویان را کاهش می‌دهند. این کمک‌هزینه‌ها در برخی از مقاطع تحصیلی مبالغ بالاتری دارند و ممکن است این فرصت را برای افراد فراهم کنند که تحصیل رایگان در کانادا را تجربه کنند. در نظر داشته باشید که حتی در صورت دریافت بورسیه و پذیرش در دانشگاه‌های کانادا به صورت رایگان، به هر حال برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا و جمع‌آوری مدارک باید مبلغی را کنار بگذارید.

در ادامه شرایط تحصیل رایگان در کانادا را در هر یک از مقاطع تحصیلی به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

تحصیل رایگان در مدارس کانادا

به طور کلی مدارس در کشور کانادا به دو دستۀ خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند. تحصیل در مدارس دولتی کانادا تا پایان دوران دبیرستان برای دانش آموزان بومی (شهروندان و دارندگان کارت اقامت دائم) رایگان است اما دانش آموزان بین‌المللی باید برای تحصیل در مدارس دولتی نیز شهریه بپردازند. مدارس خصوصی ممکن است به صورت شبانه‌روزی یا روزانه باشند و تمامی دانش آموزان – چه بومی و چه خارجی – باید برای تحصیل در این مدارس شهریه بپردازند. البته مقدار شهریۀ مدارس خصوصی برای دانش آموزان بومی تقریبا نصف دانش آموزان بین‌المللی است.

تحصیل رایگان در مدارس کانادا

بنابراین تمامی دانش آموزان بین‌المللی برای تحصیل در مدارس خصوصی، شبانه‌روزی یا حتی دولتی نیاز به پرداخت هزینه خواهند داشت. اگر به دنبال تحصیل رایگان در کانادا برای فرزندان خود هستید، بهتر است ابتدا از طریق روش‌های دیگر برای مهاجرت به کانادا و اخذ شهروندی این کشور اقدام کنید. در این حالت فرزندان شما می‌توانند به صورت رایگان در مدارس تحصیل کنند.

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی کانادا

دانشگاه‌های کانادا برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی بورسیه‌های مختلفی در نظر می‌گیرند. بسیاری از این کمک‌هزینه‌ها براساس شایستگی افراد به آن‌ها اعطا می‌شود؛ بنابراین متقاضیان باید رزومۀ تحصیلی قوی و سطح علمی بالایی داشته باشند تا واجد شرایط دریافت این بورسیه‌ها شوند. البته بهتر است بدانید که دریافت این‌گونه بورسیه‌ها برای دانشجویان خارجی بسیار دشوار است و از آن‌جا که رقابت برای آن بسیار بالاست، متقاضیان شانس کمی برای دریافت بورسیه تحصیلی کامل کانادا در مقطع کارشناسی دارند.

دانشگاه کارلتون یکی از مراکزی است که بورسیه‌های تحصیلی مناسبی را به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کند. بورسیه‌های One Riordon و One Collins Prestige Scholarship جزء فاندهایی هستند که هزینه‌های شهریه را به طور کامل پوشش می‌دهند. علاوه بر این، تمامی دانشجویان جدید‌الورود که بیش از ۸۰٪ نمرۀ معدل مقطع پیشین را کسب کرده باشند بورسیه‌هایی به ارزش حداکثر ۴۰۰۰ دلار کانادا دریافت می‌کنند که تا چهار سال قابل تمدید است.

تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی ارشد کانادا

اگرچه تحصیل رایگان در کانادا برای دانشجویان پایهٔ کارشناسی ارشد نیز دشوار است، اما احتمال دریافت بورسیه‌های مختلف در این مقطع بسیار بیشتر از دورۀ کارشناسی است. کمک‌هزینه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نیز مبتنی بر شایستگی است. بنابراین دانشجویان می‌توانند با داشتن شرایط تحصیلی مناسب و نمرۀ زبان بالا از انواع مختلف بورسیه‌ها استفاده کنند.

دانشگاه مانیتوبا جزء موسساتی است که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود بورسیه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. برخی از این بورسیه‌ها این امکان را به متقاضیان تلاشگر می‌دهند که بسته به عملکرد تحصیلی خود تا دو سال، سالانه ۱۴.۰۰۰ دلار کانادا فاند تحصیلی دریافت کنند.

تحصیل رایگان در مقطع دکتری کانادا

معمولا بسیاری از افرادی که به دنبال تحصیل رایگان در کانادا هستند، قصد دارند تحصیلات خود را در مقطع دکتری ادامه دهند؛ زیرا در این پایه بورسیه‌های مختلف بسیار بیشتر از دوره‌های قبلی است و افراد می‌توانند با داشتن یک استاد راهنما و تأیید دانشجو توسط او، فول فاند کانادا را به‌دست آورند. برخی از این بورسیه‌ها تنها هزینۀ شهریۀ دانشگاه را پوشش می‌دهند در حالی که ممکن است بعضی از آن‌ها بخشی از هزینه‌های زندگی را نیز تأمین کنند.

دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه بریتیش کلمبیا می‌توانند سالانه بورسیه‌ای به ارزش بیش از ۱۸.۰۰۰ دلار کانادا برای شهریۀ دوران تحصیل خود دریافت کنند.

تحصیل رایگان در کانادا

مزایای تحصیل رایگان در کانادا

کانادا به دلایل مختلفی یک مقصد محبوب برای تحصیل به شمار می‌رود. بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در سطح جهانی قرار دارند که پنج مورد از آن‌ها در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر در سراسر جهان قرار گرفته‌اند. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با تحصیل رایگان در کانادا از مزایای متعددی بهرمند شوند و فرصت‌های شغلی مختلفی را نیز برای خود رقم بزنند. علاوه بر این موارد، شما می‌توانید با هزینه زندگی نسبتاً پایین‌تر، امنیت تضمین‌شده و حقوق شهروندی مناسب در کشور کانادا زندگی کنید.

برخی دیگر از مزایای تحصیل در کانادا عبارتند از:

  • نداشتن نگرانی بابت تأمین هزینه‌ها و تمرکز کامل بر روی تحصیل؛
  • موفقیت تحصیلی بیشتر و در نتیجه آیندهٔ شغلی درخشان‌تر؛
  • آموزش استاندارد و باکیفیت؛
  • فرصت‌های کاری مناسب؛
  • امکان زندگی در خوابگاه‌ها؛
  • ارائه بورسیه‌های متعدد؛
  • وجود امنیت در جامعه؛
  • جامعه چندفرهنگی.

مدرک زبان معتبر برای تحصیل رایگان در کانادا

یکی از مهم‌ترین مدارکی که باید برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های کانادا داشته باشید، مدرک زبان است. از آن‌جا که بهترین و باارزش‌ترین بورسیه‌ها تنها به دانشجویان بااستعداد و شایسته داده می‌شود، علاوه بر داشتن سطح علمی مناسب، کسب نمرۀ زبان بالا نیز حائز اهمیت است.

در کشور کانادا تحصیل در دانشگاه‌ها به دو زبان فرانسوی و انگلیسی انجام می‌شود. بنابراین افراد باید برای تحصیل در دانشگاه‌‌های این کشور در یک آزمون معتبر زبان انگلیسی یا فرانسوی شرکت کرده و نتیجۀ آن را برای دانشگاه ارسال کنند. از آن‌جا که معمولا دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی تسلط بیشتری دارند، آزمون‌های آیلتس و تافل دو گزینۀ مناسب برای آن‌ها است. البته آزمون‌های دیگری نیز وجود دارد که برخی از دانشگاه‌ها نتایج آن را می‌پذیرند.

  • متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی و اخذ بورسیه باید حداقل نمرۀ آیلتس ۶.۵ یا معادل آن را در آزمون‌های دیگر کسب کنند.
  • داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بهتر است حداقل نمرۀ ۷ آزمون آیلتس و ۱۰۰ در آزمون تافل را کسب کنند.
  • داوطلبان مقطع دکتری نیز برای اخذ بورسیه‌های تحصیلی بهتر است حداقل نمرۀ ۷.۵ را در آزمون آیلتس به‌دست آورند.

شرایط پذیرش برای تحصیل رایگان در کانادا

متقاضیان برای تحصیل رایگان در کانادا باید شرایط خاصی داشته باشند که این موارد در هر یک از مقاطع تحصیلی سخت‌گیری‌های خاص خود را دارد. افرادی که قصد دریافت بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی را دارند باید معدل بالای ۱۶ را به دانشگاه ارائه دهند. همچنین لازم است بتوانند حداقل نمرۀ آیلتس ۶.۵ را از آزمون زبان خود کسب کنند.
متقاضیان برای دریافت بورسیه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر نمرات زبان و معدل بالا، باید رزومه تحصیلی قوی داشته باشند؛ بنابراین ارائۀ مقالات علمی و پژوهشی در مجلات معتبر بین‌المللی و کسب نمرات بالا در آزمون‌های موردنیاز دانشگاه مانند آزمون GMAT و آزمون GRE نیز می‌تواند به دریافت بورسیه کمک کند.

شرایط اخذ بورسیه‌های مختلف برای مقطع دکتری نیز تقریبا مشابه مقاطع دیگر است و داوطلبان باید دارای معدل و نمرۀ زبان بالایی باشند. علاوه بر این، لازم است مقالات علمی و پژوهشی خود را به همراه سایر فعالیت‌های مرتبط با رشتۀ تحصیلی برای اخذ بورسیه جمع‌آوری کنند.

تحصیل رایگان در کانادا

دانشگاه های رایگان کانادا

همان‌طور که پیش از این بیان کردیم، دانشگاه‌ها در کانادا به خودی خود رایگان نیستند، اما برخی از آن‌ها امکان استفاده از بورسیه تحصیلی کامل کانادا را فراهم کرده‌اند. در ادامه تعدادی از بورسیه‌های تحصیلی با بودجه کامل ارائه‌شده توسط دانشگاه‌های برتر کانادا و شرایط دریافت آن را معرفی می‌کنیم.

نام دانشگاه نام بورسیه افراد واجد شرایط ارزش بورسیه
دانشگاه تورنتو (University of Toronto) Lester B. Pearson International Scholarships دانشجویان بین‌المللی که در دوره‌های تمام‌وقت در مقطع کارشناسی این دانشگاه تحصیل می‌کنند پوشش کامل شهریه و هزینۀ کتاب‌ها
دانشگاه مونترال (University of Montreal ) UdeM exemption scholarship program دانشجویان بین‌المللی که در دوره‌های تمام‌وقت این دانشگاه تحصیل می‌کنند پوشش کامل شهریه
دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) President’s International Distinction Scholarship دانشجویان بین‌المللی که مهارت‌های رهبری را در خود داشته باشند (سال اول مقطع کارشناسی) ۱۲۰.۰۰۰ دلار کانادا برای چهار سال

علاوه بر این موارد، شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌های تحصیل خود در کانادا دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که دارای میزان شهریۀ بسیار کمی هستند. در فهرست زیر برخی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا یا دانشگاه‌هایی که بورسیه‌های بسیار خوبی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند، معرفی کرده‌ایم:

کلام آخر

تحصیل در کانادا یک فرصت هیجان‌انگیز برای زندگی و تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد می‌کند و در این میان مشکلات مالی برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی بااستعدد و مشتاق یک عامل بازدارندۀ خیلی بزرگ است. در این شرایط دانشجویان می‌توانند با داشتن عملکرد تحصیلی عالی از امکان تحصیل رایگان در کانادا استفاده کنند.

در صورتی که شما نیز تمایل به تحصیل به صورت رایگان یا با کمترین هزینه را داشته باشید، می‌توانید از طریق تماس با مشاوران ما در آکادمی اپلای شرایط خود را متناسب با بورسیه‌های مختلف ارزیابی کنید؛ همچنین با استفاده از مشاوره‌ها و دیگر خدمات ما برای اخذ پذیرش در دانشگاه و بورسیه، خود را برای تحصیل رایگان در کانادا آماده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند