Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در رشته پرستاری در کانادا چگونه است؟

پرستاری یکی از رشته‌های پرطرفدار شاخۀ علوم پزشکی به حساب می‌آید که رقابت برای پذیرفته‌شدن در آن بسیار زیاد است. در این میان، برخی از افراد که به دنبال مهاجرت تحصیلی به کانادا هستند و به این رشته نیز علاقه‌مندند، تمایل دارند که این دو خواسته را درکنار هم قرار داده و برای تحصیل پرستاری در کانادا اقدام کنند.

کانادا خانۀ بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان است که هرکدام از آن‌ها دوره‌های باکیفیت بالایی را برای متقاضیان رشتۀ پرستاری ارائه می‌دهد. اگر به دنبال تحصیل در رشتۀ پرستاری در کانادا هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا تمامی شرایط تحصیل در این رشته و نکات مهم این فرآیند را برای شما شرح دهیم.

شرایط پذیرش برای تحصیل رشته پرستاری در کانادا

کانادا یکی از برترین مقاصد برای تحصیل در رشتۀ پرستاری به شمار می‌رود. دوره‌های پرستاری در دانشگاه‌ها این کشور بر آموزش علوم به صورت عملی برای درمان بیماری، داروهای پیشگیرانه و … تمرکز دارند. علاوه بر این، مدارس پزشکی کانادا به مراکز پژوهش و توسعه مشهورند و با سازمان‌های بهداشتی در سراسر جهان همکاری دارند تا آخرین و به‌روزترین دانش دنیا را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

برای تحصیل پرستاری در کانادا لازم است که شرایط مختلفی را برآورده کنید. برای مثال، یکی از مهم‌ترین شرایط داشتن نمرات خوب در دروس زبان انگلیسی، زیست‌شناسی، شیمی و ریاضی است. در صورتی که بتوانید در دورۀ دبیرستان نمرات خوبی را کسب کنید، شانس بیشتری برای پذیرفته‌شدن در مقطع کارشناسی خواهید داشت. برخی دیگر از شرایط ابتدایی موردنیاز برای تحصیل در این رشته عبارتند از:

  • داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی، شرکت در یکی از آزمون‌های معتبر و کسب حداقل نمرۀ قابل قبول؛
  • ارئه گواهی تمکن مالی برای ویزای کانادا و توانایی پرداخت شهریۀ دانشگاه.

برخی از دانشکده‌های پرستاری سخت‌گیری‌های بسیاری در پذیرفتن دانشجویان دارند و ممکن است شرایط خاص دیگری را نیز برای متقاضیان در نظر بگیرند. برای مثال، ممکن است از شما خواسته شود که برای مصاحبه به صورت آنلاین یا حضوری آماده شوید. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است از شما بخواهند که برای مقطع کارشناسی در آزمون GRE نیز شرکت کنید.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری، متقاضیان باید گواهی پرستاری ثبت‌شده یا registered nurse license خود را به همراه مدرک کارشناسی ارائه دهند. بنابراین کسب نمرات و معدل بالا در این مقطع نیز اهمیت دارد. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌ها از متقاضیان درخواست می‌کنند که تجربۀ کاری خود (حداقل یک سال تجربۀ کار در کلینیک درمانی) را نیز ارائه دهند.

دریافت ویزا برای تحصیل پرستاری در کانادا

متقاضیانی که قصد تحصیل پرستاری در کانادا را دارند، می‌توانند برای دریافت ویزای دانشجویی این کشور اقدام کنند. البته افراد باید پیش از اقدام برای ویزا شرایط لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا را فراهم کرده و برای دانشگاه موردنظر اپلای کنند. به صورت کلی برای انجام این فرآیند باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد سایت دانشگاه موردنظر شوید و شرایط لازم برای اپلای را بررسی کنید؛
  2. برای شرکت در آزمون زبان انگلیسی آماده شوید و مدارک دیگر مانند گواهی اثبات تمکن مالی و … را نیز جمع‌آوری کنید؛
  3. در صورتی که شرایط موردنظر را دارید، باید طبق مراحلی که در وبسایت دانشگاه مشخص شده است، مدارک و اطلاعات خود را برای آن‌ها ارسال کنید؛
  4. پس از پذیرفته‌شدن از طرف دانشگاه، باید برای درخواست ویزا اقدام کنید؛
  5. وارد سایت ادارۀ مهاجرت کانادا (CIC) شوید و پس از ساخت پروفایل، تمامی مدارک لازم برای ارسال درخواست را بررسی و جمع‌آوری کنید؛
  6. پس از پرداخت هزینۀ ویزا و ارسال مدارک و فرم‌ها، می‌توانید برای دریافت ویزای خود منتظر بمانید.

شرایط سنی تحصیل پرستاری در کانادا

به صورت کلی برای تحصیل پرستاری در کانادا محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند پس از ۱۷ سالگی و پایان دبیرستان برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا اقدام کنند. با این وجود برخی از شرایط مانند گپ تحصیلی در شانس افراد برای اخذ پذیرش تأثیرگذار است. بنابراین در صورتی که بیش از ۲ سال گپ تحصیلی داشته باشید، جهت ادامۀ تحصیل مجدد باید این فاصله را برای مسئولین دانشگاه توجیه کنید.

دانشجویان رشته پرستاری در کانادا

مدارک لازم برای تحصیل پرستاری در کانادا

پیش از آن‌که برای تحصیل در رشتۀ پرستاری کانادا اقدام کنید، باید مدارک مختلفی را تهیه کنید. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

  • نمرۀ آزمون زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل)؛
  • ریزنمرات دورۀ پیشین تحصیلی؛
  • انگیزه‌نامه (SOP)؛
  • توصیه‌نامه (LOR)؛
  • مدارک مربوط به آزمون‌هایی مانند CAS یا GRE (در صورت نیاز)؛
  • گواهینامۀ معادل‌سازی‌شدۀ پرستاری (برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد)؛
  • مقالات و پژوهش‌های انجام‌شده (در صورت وجود، برای مقطع دکتری)؛
  • رزومه؛
  • گواهی اثبات تمکن مالی.

از آن‌جا که ممکن است برخی از دانشگاه‌ها مدارک دیگری مانند گواهی سلامت، گواهی عدم سوء پیشینه و … را نیز از دانشجویان بخواهند، بهتر است پیش از اپلای تمامی مدارک موردنیاز را در سایت دانشگاه بررسی کنید.

هزینه تحصیل پرستاری در کانادا

هزینه‌های تحصیل در رشته پرستاری در کانادا شامل هزینه‌های زندگی و تحصیل می‌شود. این هزینه‌ها باتوجه به منطقۀ محل تحصیل، مقطع و دانشگاه موردنظر متفاوت است. به صورت متوسط، هزینۀ شهریۀ دانشگاه برای دانشجویان پرستاری در کانادا حدوداً بین ۱۷.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ دلار کانادا است. البته این مبالغ ممکن است در برخی از دانشگاه‌ها به بیشتر از این نیز برسد.

علاوه بر این هزینه‌ها، دانشجویان باید بخشی از بودجۀ خود را صرف سایر هزینه‌های تحصیل در کانادا مانند خرید کتاب‌های درسی، لوازم‌التحریر، حمل‌ونقل و … کنند.

طول مدت تحصیل پرستاری در کانادا

مدت زمان تحصیل پرستاری در کانادا به مقطع تحصیلی و دورۀ انتخابی افراد بستگی دارد. پرستاران در کانادا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دستۀ اول پرستاران ثبت‌شده یا RN نامیده می‌شوند. برای قرار گرفتن در این دسته باید مدرک کارشناسی پرستاری را که حدوداً ۴ سال طول می‌کشد، دریافت کنید. در این مرحله می‌توانید لیسانس پرستاری را دریافت کنید. البته این مدت زمان در برخی از دانشگاه‌ها متفاوت است. برای مثال، دانشگاه تورنتو یک دورۀ ۲ ساله را برای متقاضیان ارائه می‌دهد که افراد باید برای شرکت در آن حداقل ۱۰ واحد درسی را در یک دانشگاه تکمیل کرده باشند.
  2. دستۀ دوم پرستاران عملی مجاز یا LPN هستند که دریافت این مدرک ۲ سال طول می‌کشد و متقاضیان باید ۴ ترم درس بخوانند.
  3. دستۀ سوم RPN نامیده می‌شود که دوره‌های آن در تعداد محدودی از دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

تحصیل پرستاری در کانادا با مدرک دیپلم امکان پذیر است؟

در صورتی که بخواهید در رشتۀ پرستاری در مقطع کارشناسی تحصیل کنید، مهم‌ترین شرطی که باید آن را رعایت کنید، نمرات بالا است. اگر در دروس اصلی خود در دوران دبیرستان نمرات بالایی کسب کرده باشید، می‌توانید با مدرک دیپلم برای شرکت در دوره‌های پرستاری در کانادا اقدام کنید.همچنین، لازم است که نمرات مناسبی را در آزمون‌های زبان انگلیسی کسب کنید. حداقل نمرۀ قابل قبول برای دورۀ کارشناسی پرستاری در آزمون آیلتس نمرۀ ۷ و در آزمون تافل نمرهٔ ۹۰ است.

بورسیه تحصیل پرستاری در کانادا

از آن‌جا که هزینه‌های شهریۀ دانشگاه برای تحصیل پرستاری در کانادا نسبتا زیاد است، دولت این کشور برای تشویق افراد به تحصیل در این رشته بورسیه‌های مختلفی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این کمک‌هزینه‌ها انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها بخشی از هزینۀ شهریۀ دانشگاه را پوشش می‌دهد.

این بورسیه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • بورسیه‌های ورودی؛
  • بورسیه‌های تحقیقاتی یا RA؛
  • بورسیه‌های دستیار استاد یا TA؛
  • بورسیه‌های کارآموزی.

برخی از بورسیه‌های تحصیلی کانادا نیز بین ۷.۰۰۰ تا ۱۴.۰۰۰ دلار کانادا ارزش دارند که به دانشجویان واجد شرایط اهدا می‌شوند.

بورسیه کارشناسی ارشد پرستاری در کانادا

معمولا احتمال دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی به دلیل رقابت شدید کم است اما افرادی که قصد تحصیل پرستاری در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد را دارند، شانس بیشتری برای دریافت آن دارند. بورسیه‌های مختلفی برای متقاضیان این مقطع وجود دارد که اکثر آن‌ها مبتنی بر شایستگی است و افراد با کسب نمرات مناسب می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

بورسیه تحصیلی Vanier کانادا یکی از بورسیه‌های معروف و با ارزش برای دانشجویان بین‌المللی و بومی است. این کمک‌هزینهٔ معتبر به دانشجویان شایسته‌ای که مایل به ادامه تحصیل در مقطع دکتری، در رشتۀ پرستاری هستند ارائه می‌شود. ارزش کل این بورسیه ۵۰.۰۰۰ دلار کانادا است که در مدت ۳ سال به دانشجویان اهدا می‌شود.

تحصیل در رشته پرستاری در کانادا

آینده شغلی رشته پرستاری در کانادا

کشور کانادا نیاز شدیدی به پرستار دارد و به همین دلیل این افراد از حقوق و مزایای بسیار مناسبی برخوردارند. همچنین شرایط کاری برای پرستاران در کانادا مناسب است. پرستاران در کانادا می‌توانند در سطوح مختلفی مانند اجرایی، مدیریت و مراقبت‌های بهداشتی کار کنند. البته افراد باید پس از پایان تحصیل مدرک پرستاری خود را از انجمن پرستاران کانادا (CNA) دریافت کنند. شورای ملی پرستاری (NCSBN) آزمون NCLEX را برای بررسی صلاحیت فارغ‌التحصیلان پرستاری برگزار می‌کند.

برخی از زمینه‌هایی که پرستاران می‌توانند در آن‌ مشغول به کار شوند عبارتند از:

  • پرستار مامایی (Certified nurse-midwife)؛
  • پرستار متخصص (Certified nurse practitioner)؛
  • پرستار روانپزشکی (Psychiatric nurse practitioner)؛
  • پرستار متخصص بیهوشی (Certified registered nurse Anesthetist)؛
  • پرستاری بهداشت حرفه‌ای (Occupational health nursing).

درآمد پرستاری در کانادا

درآمد پرستاران باتوجه شرایطی مانند سطح کاری، نوع شغل و ایالت محل زندگی آن‌ها متفاوت است. یک پرستار تازه‌کار به‌طور متوسط سالیانه حدود ۴۱.۰۰۰ دلار کانادا درآمد دارد. با این وجود بالاترین درآمدی که یک پرستار می‌تواند در کانادا کسب کند سالانه ۱۰۵.۰۰۰ دلار کانادا است.

وضعیت اقامت پس از تحصیل پرستاری در کانادا

در صورتی که بخواهید پس از پایان تحصیل در کشور کانادا زندگی کنید، باید ویزای خود را از ویزای تحصیلی به کاری تغییر دهید. برای این کار لازم است یک جاب آفر (پیشنهاد شغلی) پیدا کنید و سپس مراحل دریافت ویزای کاری را پیش ببرید.

شرایط کار حین تحصیل رشته پرستاری در کانادا

یکی دیگر از راه‌هایی که به دانشجویان کمک می‌کند بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند، کار دانشجویی در کانادا است. متقاضیان تحصیل پرستاری در کانادا می‌توانند در طول مدت تحصیل خود به صورت پاره‌وقت و غیرتخصصی مشغول به کار شوند. البته دانشجویان تنها باید حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار کرده و همچنین نمی‌توانند در این مدت در بیمارستان‌ها کار کنند.

بهترین دانشگاه های پرستاری در کانادا

در کشور کانادا بیش از ۶۰ دانشگاه و کالج مختلف دوره‌های پرستاری را برای متقاضیان ارائه می‌دهند. برخی از بهترین دانشگاه‌های کانادا که پرستاری را با بالاترین کیفیت به دانشجویان آموزش می‌دهند شامل موارد زیر می‌شوند:

تحصیل پرستاری در کانادا

مشاوره مهاجرتی درباره تحصیل پرستاری در کانادا

از آن‌جا که رشتۀ پرستاری بسیار پرطرفدار است، بسیاری از دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند اولویت پذیرش خود را به دانشجویان بومی و درمحدودۀ ایالت خود اختصاص بدهند. به همین دلیل اخذ پذیرش در این رشته به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی دشواری‌های بسیاری دارد.

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش احتمال اخذ پذیرش دریافت مشاوره از موسسات مهاجرتی معتبر است. ما در آکادمی اپلای خدمات متعددی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم تا بتوانند تمامی مراحل رسیدن به رویای خود، از انتخاب دانشگاه تا نوشتن انگیزه‌نامه، اپلای برای دانشگاه و حتی درخواست ویزای تحصیلی کانادا را با کمترین ریسک ممکن انجام دهند.

کلام آخر

پرستاری یکی از مشاغل پرتقاضا در کانادا است و به همین دلایل تحصیل پرستاری در کانادا نیز بسیار رقابتی است. دوره‌هایی که در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شود به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند اطلاعات و دانش خود را به صورت تجربی به‌کار بگیرند. همچنین می‌توانند به صورت تخصصی در زمینۀ موردعلاقۀ خود تحصیل کنند و اطلاعات دقیق‌تری به‌دست آورند.

در صورتی که شما نیز تمایل به ادامه تحصیل پرستاری در کانادا هستید، می‌توانید با دریافت مشاورۀ رایگان از وکلای ما در آکادمی اپلای، شرایط خود را برای طی‌کردن این مسیر ارزیابی و هموارتر کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند