Search
Close this search box.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا بهتر است یا اروپا؟

اروپا و آمریکا، دو مقصد بسیار پرمخاطب برای دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) است. این دو منطقه از لحاظ کیفیت آموزشی، در سطح بسیار بهتری در مقایسه با آسیا قرار دارند و از این لحاظ، تقاضا برای تحصیل در آمریکا یا اروپا در مقایسه با آسیا، بیشتر است؛ با این وجود، سوالی که برای دانشجویان متقاضی مهاجرت تحصیلی به یکی از این دو مقصد مطرح می‌شود این است که تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا چیست؟ کدام یک از این دو، امکانات و شرایط بهتری را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند؟ در این مقایسه، با بررسی شرایط تحصیل در اروپا و آمریکا از جنبه‌های مختلف، به این سوال پاسخ خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی به آمریکا

آمریکا یکی از بهترین کشورهای جهان چه از لحاظ شرایط زندگی و چه از لحاظ موقعیت‌های مختلف کاری و تحصیلی است. بر اساس آمارهای منتشرشده از شرکت کاکارلی سیموندز (ارزیاب دانشگاه‌های برتر جهان بر اساس رتبه‌بندی QS)، ۵ مورد از ۱۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۳، در کشور آمریکا قرار دارند و به همین دلیل، این سرزمین یکی از پرمخاطب‌ترین مقاصد دنیا برای مهاجرت تحصیلی است.

بر اساس شرایط مختلف تحصیل و زندگی در این کشور، مزایا و معایب گوناگونی برای پذیرش تحصیلی آمریکا مطرح می‌شود که عبارتند از:

مزایای مهاجرت تحصیلی به آمریکا

  • کیفیت آموزش
    شاید اصلی‌ترین تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا به ویژه در مقطع دکتری را بتوان، کیفیت بالای سیستم آموزشی این کشور در نظر گرفت. نظام آموزشی در آمریکا، مطابق با پیشرفته‌ترین روش‌های آموزشی طراحی شده است؛ به طور مثال، تنها ۵۳۱ دانشگاه در جهان، اعتبار کامل معیار AACSB (معیاری برای تعیین سطح کیفیت مدارس ویژه کسب‌وکار و تجارت) را دریافت کرده‌اند که از این تعداد، ۴۰۰ مدرسه آن در آمریکا قرار دارد.
  • امکان دریافت بورسیه
    هزینه تحصیل در آمریکا، بسیار قابل توجه است اما به همان میزان نیز بورسیه‌های متعددی از سوی دانشگاه و موسسات مختلف به دانشجویان دارای شرایط تعیین‌شده، ارائه می‌شود.
  • تنوع بالای رشته‌های تحصیلی
    یک تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا در تنوع قابل توجه رشته‌های دانشگاهی است. شما با هر علاقمندی که داشته باشید؛ می‌توانید رشته مورد نظر خود را در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا پیدا کنید.

معایب مهاجرت تحصیلی به آمریکا

  • مهارت‌های مورد نیاز
    یکی از مواردی که به عنوان تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا مطرح می‌شود و برای دانشجویان متقاضی تحصیل در آمریکا می‌تواند سخت باشد، کسب مهارت‌های پیش‌نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور است. داشتن مدرک آزمون‌ GRE، آزمون GMAT،آزمون SAT، آیلتس یا تافل و… در کنار سوابق قابل قبول تحصیلی، از جمله مهارت‌های مورد نیاز برای دانشگاه‌های آمریکا است.
  • هزینه تحصیل در آمریکا
    هزینه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا، قابل توجه است و این موضوع، معمولا برای دانشجویان ایرانی یک مسئله جدی خواهد بود؛ البته، امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی آمریکا برای پوشش‌دهی تمام یا بخشی از هزینه‌های تحصیل در این کشور وجود دارد.
  • تفاوت برنامه‌های تحصیلی
    نظام آموزشی آمریکا، یک سیستم منحصر به فرد است و از این رو، تفاوت‌های قابل توجهی با سیستم‌های آموزشی در کشورهای دیگر به ویژه در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و حوزه درمان دارد.

مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی به اروپا

اروپا در مقایسه کشور آمریکا، به دلایل مختلفی از جمله تعداد بیشتر دانشگاه‌ها و آسان‌تربودن فرآیند اپلای، برای دانشجویان ایرانی جذاب‌تر است؛ با این وجود، ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که در نهایت، مهاجرت تحصیلی به آمریکا بهتر است یا اروپا؟ برای پاسخ به این سوال، در این بخش برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب تحصیل در اروپا را معرفی خواهیم کرد تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

مزایای مهاجرت تحصیلی به اروپا

  • تنوع بالای موقعیت‌های تحصیلی
    قاره اروپا بیش از ۶۰۰ دانشگاه معتبر دارد که رشته‌های مختلفی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند.
  • موقعیت‌های کاری متنوع پس از فراغت از تحصیل
    یکی از مواردی که می‌توان به عنوان تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا در نظر گرفت؛ اشتغال آسان‌تر و موقعیت‌های کاری بیشتر برای فارغ التحصیلان در مقایسه با آمریکا است.
  • امکان مسافرت با ویزای دانشجویی
    ویزای دانشجویی برای متقاضیان تحصیل در اروپا، در واقع ویزای شینگن است و دارنده این ویزا می‌تواند در طول مدت تحصیل به ۲۶ کشور مختلف در این قاره و بدون نیاز به اخذ ویزای جداگانه سفر کند.

معایب مهاجرت تحصیلی به اروپا

  • نیاز به یادگیری زبان
    تعداد دانشگاه‌هایی که در اروپا به زبان انگلیسی آموزش می‌دهند، زیاد است؛ اما در بسیاری از مواقع، رشته‌های دانشگاهی صرفا به زبان کشور مبدا ارائه می‌شوند؛ تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا در این زمینه و تلاش برای یادگیری یک زبان غیر از انگلیسی، می‌تواند بر روی تصمیم‌گیری بسیاری از متقاضیان تاثیر بالایی داشته باشد.
  • هزینه‌های بالای زندگی در اروپا
    اگرچه هزینه تحصیل در دانشگاه‌های اروپا به اندازه آمریکا نیست؛ اما به هر حال گران است و برای بسیاری از دانشجویان قابل پرداخت نیست. البته، بورسیه‌های قابل توجهی از سوی دانشگاه‌ها به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شود اما داشتن هزینه‌های پشتیبان برای زندگی در مدت تحصیل نیز، ضروری خواهد بود.
  • درگیر شدن با فرهنگ جدید
    فرهنگ مردم اروپا در مقایسه با آمریکایی‌ها، نزدیکی کمتری به فرهنگ ایران دارد. این موضوع یک تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا است که می‌تواند بر روی تصمیم‌گیری نهایی برخی از متقاضیان تاثیرگذار بوده و برای برخی از آن‌ها کمی سخت باشد.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا بهتر است یا اروپا

مقایسه آمریکا و اروپا براساس روش مهاجرت تحصیلی

برای متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی آمریکا یا اروپا، معیارهای متعددی وجود دارد که می‌توانند در نهایت، تصمیم فرد را برای انتخاب یکی از این دو مسیر، قطعی کند. در این بخش، سه معیار مهم برای مقایسه تحصیل در اروپا و آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد که می‌تواند به شما برای تصمیم‌گیری بهتر در این مسیر، کمک کنند.

مقایسه هزینه‌های تحصیل در آمریکا و اروپا

اولین و مهم‌ترین معیار مقایسه برای درک تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا، هزینه‌های تحصیلی در هر یک از این دو مقصد است. در آمریکا، هزینه‌های تحصیلی در مقاطع مختلف، گران‌تر از اروپا است. به طور مثال، یک دانشجوی کارشناسی در آمریکا، به طور متوسط باید شهریه‌ای بین ۵.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ هزار دلار در سال را پرداخت کند؛ این در حالی است که برای یک دانشجوی محصل در دانشگاه‌های اروپا، این رقم به سالی بین ۳.۰۰۰ تا ۲۳.۰۰۰ یورو می‌رسد.

به شما پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا را مطالعه کنید.

مقایسه دانشگاه‌های آمریکا و اروپا

از لحاظ شرایط دانشگاهی، تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا چندان زیاد نیست. طیف متعددی از دانشگاه‌ها در آمریکا وجود دارند که برخی از آنها مانند پرینستون، استنفورد و MIT در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند و برخی دیگر، در حد یک دانشگاه معمولی هستند. همین موضوع برای دانشگاه‌های اروپا نیز صدق می‌کند و رنکینگ‌های گوناگونی از دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف اروپایی وجود دارند.

مقایسه موقعیت‌های بورسیه تحصیلی در آمریکا و اروپا

بر اساس آمارها، اهدای بورسیه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های اروپایی، بیشتر از دانشگاه‌های آمریکا است. این در حالی است که در مقطع دکتری، شرایط کمی متفاوت‌تر خواهد بود و دانشگاه‌های آمریکایی، تعداد بیشتری بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان خارجی این مقطع در نظر می‌گیرند.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا بهتر است یا مهاجرت تحصیلی به اروپا؟

از لحاظ سیستم آموزشی، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و انگلستان در شرایط تقریبا مشابهی قرار دارند اما در برخی از موارد از جمله رشته‌های دانشگاهی خاص، امکانات پژوهشی، استادان دانشگاه، شرایط و هزینه‌های زندگی، بازار کار پس از فارغ‌التحصیلی، آسان‌تربودن مراحل اخذ ویزا و… ممکن است یکی از این دو مقصد بر دیگری برتری داشته باشند. برای اطلاع بیشتر از تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا و همچنین شرایط هر یک از این مقاصد، مهم‌ترین مواردی که می‌تواند برای تصمیم‌گیری بهتر در مسیر انتخاب هر یک از این مقاصد به شما کمک کند؛ در جدول زیر آورده شده است:

معیارهای مقایسه مهاجرت تحصیلی به اروپا یا آمریکا آمریکا اروپا
شرایط پذیرش از دانشگاه‌ها با توجه به نوع دانشگاه و مقطع مورد نظر متقاضیان، شرایط پذیرش متفاوت است. ارائه مدرک زبان انگلیسی (آیلتس، تافل، PTE و در مواردی آزمون دولینگو)، مدرک GRE (برای مقطع کارشناسی ارشد) و سوابق تحصیلی قابل قبول، از جمله شرایط اولیه برای اپلای به دانشگاه‌های آمریکا است. با توجه به نوع دانشگاه و مقطع مورد نظر متقاضیان، شرایط پذیرش متفاوت است. ارائه مدرک زبان انگلیسی (آیلتس، تافل یا مدرک زبان کشور مقصد) و داشتن سوابق تحصیلی قابل قبول، از جمله شرایط اولیه برای اپلای به دانشگاه‌های اروپا است.
هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها ۵.۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ دلار بر اساس سطح امکانات دانشگاه ۳.۰۰۰ تا ۲۳.۰۰۰ یورو برای دانشگاه (هر یک از این مبالغ، با توجه به نوع دانشگاه و کشور مورد نظر متغیر است.)
تعداد دانشگاه‌ها ۴.۳۶۰ دانشگاه ۲.۷۲۵ دانشگاه
هزینه زندگی (ماهانه) ۱.۷۷۳ دلار بدون احتساب شهریه دانشگاه حدود ۱.۰۶۸ یورو (این مبلغ بدون احتساب شهریه دانشگاه و بر اساس نوع کشور انتخاب شده در شرق یا غرب اروپا متغیر است و ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد.)
شرایط اخذ ویزا هزینه ویزای تحصیلی آمریکا: حدود ۱۶۰ دلار شرایط اخذ ویزا: ·        دریافت پذیرش از دانشگاه ·        مدرک زبان انگلیسی ·        ارائه تمکن مالی ·        داشتن پاسپورت معتبر ·        اثبات بازگشت به کشور متقاضی پس از اتمام تحصیلات هزینه ویزای شینگن: ۸۰ یورو (برای افراد بالای ۱۸ سال) شرایط اخذ ویزا: ·        دریافت پذیرش از دانشگاه ·        مدرک زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد ·        ارائه تمکن مالی ·        داشتن پاسپورت معتبر ·        اثبات بازگشت به کشور متقاضی پس از اتمام تحصیلات
شرایط اقامت پس از تحصیل در صورت پیدا کردن شغل مناسب و دریافت ویزای کاری پس از فارغ التحصیلی، امکان ادامه اقامت وجود دارد. در صورت پیدا کردن شغل مناسب و دریافت ویزای کاری پس از فارغ التحصیلی، امکان ادامه اقامت وجود دارد.
سیستم آموزشی کیفیت بالا (متغیر بر اساس دانشگاه مورد نظر) کیفیت بالا (متغیر بر اساس دانشگاه مورد نظر)
آینده تحصیلی و شغلی امکان ادامه تحصیل در مقاطع بعدی یا پیدا کردن شغل پس از اتمام تحصیلات وجود دارد. امکان ادامه تحصیل در مقاطع بعدی یا پیدا کردن شغل پس از اتمام تحصیلات وجود دارد.
نرخ بیکاری ۵.۴۶ درصد در سال ۲۰۲۰ ۶ درصد در سال ۲۰۲۲
وضعیت اقتصادی و تورم میزان تورم: ۷.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ میزان تورم: ۱۰.۱ درصد در سال ۲۰۲۲
وضعیت آب و هوا  با توجه به هر ایالت متفاوت است و از بسیار سرد در ایالت‌های شمالی تا بسیار گرم در ایالت‌های جنوبی، متغیر خواهد بود. آب و هوای معتدل در بهار و تابستان آب و هوای سرد تا فوق العاده سرد در زمستان
وضعیت جغرافیایی و نزدیکی به ایران میانگین فاصله زمانی با هواپیما تا تهران: ۱۷ ساعت میانگین فاصله زمانی با هواپیما تا تهران: ۹ ساعت
هزینه‌های درمانی و بیمه (سالانه) ۱.۷۰۰ تا ۴.۴۰۰ دلار (برای بیمه) ۲.۴۰۰ تا ۴.۲۰۰ یورو (برای بیمه‌های خصوصی)
مهاجرپذیر بودن نرخ مهاجرپذیری بالا   نرخ مهاجرپذیری بالا  

جمع بندی

در این مقاله، در رابطه با تفاوت تحصیل در اروپا و آمریکا از جنبه‌های مختلفی از جمله مزایا و معایب تحصیل در هر یک از این مقاصد، هزینه‌های تحصیل، کیفیت دانشگاه‌ها، هزینه‌های زندگی و سکونت و وضعیت اقتصادی هر کدام از آن‌ها صحبت کردیم.

به طور حتم، سوالات متعددی برای شما خوانندگان عزیز این مقاله و متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آمریکا یا اروپا ایجاد شده است؛ پیشنهاد می‌کنیم که سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط وکلای موسسه آکادمی اپلای به طور کامل پاسخ داده شوند. همچنین، در صورت نیاز به دریافت مشاوره بیشتر در این زمینه، می‌توانید از طریق تماس با موسسه، راهنمایی‌های مورد نیاز خود را به صورت رایگان دریافت کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 3 میانگین: 4.3]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند