Search
Close this search box.

چگونه گواهی عدم سوء پیشینه برای سفارت بگیریم؟

اگر قصد سفر یا مهاجرت به کشورهای خارجی را داشته باشید، باید برای دریافت ویزا مدارکی به سفارت کشور مقصد ارائه دهید که یکی از این مدارک، گواهی عدم سوء پیشینه است. اما چه مدارکی برای دریافت این گواهی لازم است؟ گواهی عدم سوء پیشینه گواهی را از کجا باید دریافت کنیم؟ آیا امکان دریافت این گواهی، بدون مراجعه حضوری وجود دارد؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوالات و اطلاع از جزئیات مورد نیاز مانند مدت زمان دریافت گواهی، این مقاله را مطالعه کنید.

گواهی عدم سوء پیشینه چیست و چه کسانی به آن نیاز دارند؟

این گواهی که توسط کشور مبدا صادر می‌شود گویای پیشینه کیفری شما در زمان زندگی در آن کشور است و اطلاعاتی مانند جزئیات هر گونه دستگیری، تاریخ، دلایل و نتایج آن در این گواهی قید می‌شود. ارائه گواهی سوء پیشینه معمولا برای دریافت ویزاهای تحصیلی و کاری لازم است.

ممکن است نام گواهی عدم سوء پیشینه کمی نگران‌کننده به نظر برسد؛ اما خوشبختانه  بسیاری از جرم‌ها در ایران در این گواهی قید نمی‌شوند، یا بعد از مدتی از کارنامه کیفری افراد پاک می‌شوند. ناگفته نماند ممکن است جرمی که در گواهی شما ذکر می‌شود برای کشور مقصد اهمیتی نداشته باشد، اما کماکان ارسال این گواهی برای آن‌ها الزامی است.

مراحل دریافت مدرک عدم سوء پیشینه چگونه است؟

صدور گواهی عدم سوء پیشینه به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری و به صورت حضوری

برای دریافت مدرک عدم سوء پیشینه دو راه پیش رو دارید، مراجعه حضوری و ثبت درخواست به صورت آنلاین. دریافت گواهی به صورت آنلاین بسیار سریع‌تر از روش حضوری است. در ادامه نحوه دریافت گواهی سوء پیشینه به صورت مجازی و حضوری آموزش داده می‌شود.

صدور گواهی عدم سوء پیشینه به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری

برای دریافت گواهی به صورت الکترونیکی، ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کنید.لازم به ذکر است برای ثبت نام اینترنتی داشتن فایل عکس بدون آرایش (برای بانوان) و رسمی الزامی است. نحوه دریافت مدرک عدم سوء پیشینه با استفاده از سامانه ثنا، این گونه است:

  1. ابتدا می‌بایست به سایت اینترنتی آن به نشانی adliran.ir مراجعه کنید.
  2. پس از ورود به درگاه الکترونیکی با استفاده از شماره ملی و رمز شخصی به پنل کاربری وارد شوید.
  3. پس از ورود به صفحه کاربری، متقاضیان می‌توانند با استفاده از گزینه «درخواست» اطلاعات شخصی خود را برای دریافت گواهی وارد کنند.

بعد از ثبت درخواست، در کمتر از ۲۴ ساعت گواهی  به صورت الکترونیکی صادر خواهد شد. همچنین با ثبت نام در این سامانه و دریافت کد شخصی، احراز هویت افراد انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای احراز هویت وجود نخواهد داشت.

ایرانیان مقیم خارج از ایران برای دریافت این گواهی ابتدا باید در سامانه میخک ثبت‌نام کنند. در مرحله بعد یک کد رهگیری دریافت خواهند کرد که باید آن را به یکی از نمایندگی‌های کشور ایران در کشور مقصد بدهند و انگشت‌نگاری شوند. سپس اطلاعات فرد متقاضی به ایران فرستاده شده و در مرحله آخر یک گواهی عدم سوء پیشینه برای فرد ارسال می‌شود.

صدور گواهی عدم سوء پیشینه با مراجعه حضوری

در صورتی که به صورت حضوری برای دریافت گواهی اقدام کنید تمامی مراحل انجام کار توسط مسئول حاضر در دفتر پلیس ۱۰+ انجام می‌شود. پس از بررسی مدارک و پرداخت هزینه‌های مربوطه، مدرک اثبات عدم سوء پیشینه از طریق پست به‌دست شما خواهد رسید.

شرایط و مدارک لازم برای مدرک عدم سوء پیشینه چیست؟

در صورتی که در ایران زندگی می‌کنید می‌توانید با در دست‌ داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت دستی و حضوری پر کنید. گفتنی است پس از ثبت درخواست‌، انگشت‌نگاری نیز خواهید شد. مدارک لازم به شرح زیر است:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • به همراه داشتن عکس بیومتریک (در صورت به همراه نداشتن عکس بیومتریک در بعضی از دفاتر این عکس از افراد گرفته می‌شود.)
  • تکمیل فرم درخواست
  • ثبت دقیق کد پستی و نشانی (گواهی صادره به این آدرس ارسال می‌شود)

گواهی عدم سوء پیشینه برای سفارت را از کجا بگیریم؟

برای دریافت گواهی به صورت حضوری، باید به دفتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید. گواهی به زبان فارسی صادر می‌شود پس باید آن را از طریق یک دارالترجمه رسمی به زبانی که سفارت مورد نظرتان نیاز دارد، ترجمه کنید. بعد از ترجمه، می‌توانید گواهی را برای سفارت ارسال کنید.

هزینه گواهی عدم سوء پیشینه چقدر است؟

هزینه دریافت اثبات سوء پیشینه در سال 1402، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه ثنا، 20 هزار تومان است. همچنین در صورت مراجعه حضوری، هزینه این گواهی 110640  تومان است. جزئیات این مبلغ به شرح زیر است:

  • ۱۵ هزار تومان بابت انگشت نگاری؛
  • ۲۰ هزار تومان بابت هزینه دادرسی؛
  • ۴۲ هزار و ۲۲۵ تومان بابت احراز هویت و عکس؛
  • ۳۳ هزار و ۳۸۴ تومان بابت خدمات دفتر.

مدت زمان صدور گواهی عدم سوء پیشینه چقدر است؟

تاییدیه عدم سوء پیشینه در روش اینترنتی ، به طور معمول بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از زمان درخواست، صادر می‌شود و پس از صدور، در پوشه ابلاغیه‌های جدید فرد، در سامانه ثنا قرار می‌گیرد. این گواهی در روش حضوری، به طور معمول، یک هفته تا ده روز بعد از درخواست فرد صادر می‌شود و به صورت پستی به آدرس او ارسال خواهد شد. در صورتی که برای دریافت آن عجله دارید پیشنهاد ما به شما ثبت‌نام اینترنتی است. همچنین اگر در روند ثبت نام و دریافت این گواهی سوالی دارید، برای راهنمایی بیشتر می‌‎توانید با کارشناسان ما در موسسه آکادمی اپلای در تماس باشید.

مدت اعتبار گواهی اثبات عدم سوء پیشینه برای سفارت چقدر است؟

ترجمه رسمی گواهی عدم سوء پیشینه

مدت زمان اعتبار مدرک عدم سوء پیشینه برای سفارت ۶ ماه است. گفتنی است با توجه به اینکه ترجمه رسمی آن نیز ممکن است زمان‌بر باشد. بهتر است قبل از نزدیک شدن به تاریخ انقضاء آن را ترجمه و ارسال کنید.

چگونه مدرک عدم سوء پیشینه را برای سفارت ارسال کنیم؟

گواهی عدم سوء پیشینه یکی از مدارکی است که کشور مقصد برای تصمیم نسبت به صدور یا عدم صدور ویزای شما، با آن نیاز دارد. شما می‌توانید مدارک را به صورت دلبخواه و بسته به روش درخواست ویزا، در سایت مربوط بارگذاری یا به صورت کاغذی برای سفارت ارسال کنید. گاهی لازم است مسئولین سفارت با توجه به قوانین یا شرایط متقاضی، نحوه ارسال مدارک را حودشان انتخاب کنند که در این حالت به شما اعلام می‌کنند. توصیه می‌شود قبل از اقدام به دریافت این گواهی، کشور مورد نظر را انتخاب کرده و قوانین آن‌ها را به طور کامل بررسی کنید.

سخن پایانی

گواهی عدم سوء پیشینه به منظور تایید اخلاق شهروندی شما دریافت می‌شود؛ چرا که عدم ارتکاب جرم، برای دریافت ویزای کار و زندگی در دیگر کشورها اهمیت قابل توجهی دارد. در این مقاله سعی کردیم شما را با مراحل ساده و راحت دریافت این گواهی آشنا کنیم. چنانچه پس از مطالعه کامل این مطلب، پاسخ سوالات خود را پیدا نکرده‌اید، می‌توانید با  متخصصین موسسه آکادمی اپلای در ارتباط باشید یا با خواندن برای مهاجرت تحصیلی چه باید کرد سوالات خود را جویا باشید.

سوالات متداول

آیا صدور گواهی عدم سوء پیشینه به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری امکان‌پذیر است؟

بله، شما می‌توانید با مراجعه به سایت adliran.ir، درخواست گواهی دهید و عدم سابقه کیفری خود را ثابت کنید.

گواهی عدم سوء پیشینه را از کجا بگیریم؟

برای دریافت گواهی به صورت آنلاین به سایت adliran.ir و برای مراجعه حضوری باید به دفتر پلیس ۱۰+ بروید.

مدت زمان دریافت گواهی عدم سوء پیشینه چقدر طول می‌کشد؟

تاییدیه عدم سوء پیشینه در روش اینترنتی ، به طور معمول بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از زمان درخواست و در روش حضوری بین یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 7 میانگین: 3.9]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند