Search
Close this search box.

زندگی در اروپا یا آمریکا: مقایسه تمام معیارها

مهاجرت به کشورهای توسعه‌یافته یا جهان اول، یکی از مقاصد بسیار پرمخاطب برای متقاضیان مهاجرت است. کشورهایی مانند آمریکا و کانادا یا بخش‌های غرب و شمال اروپا، در این بین رتبه‌های بهتری را در مقابل کشورهای آسیایی دارند. مهم‌ترین سوالی که برای متقاضیان مهاجرت به این کشورها ایجاد می‌شود، این است که کدام‌یک از این کشورها شرایط بهتری برای زندگی، کار یا تحصیل دارند؟ اروپا یا آمریکا؟

مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا، به موارد مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی، تورم، هزینه‌های مسکن، خوراک و پوشاک، هزینه‌های درمانی، میزان مالیات و مواردی از این قبیل بستگی دارد. در جدول زیر به طور خلاصه در هر مورد کشور منتخب مشخص شده است که می‌توانید با توجه به معیارهای خود تصمیم بگیرید. تمامی این موارد مانند تفاوت زندگی در اروپا و آمریکا و .. به طور مفصل آورده شده است.

مقایسه بر اساس: اروپا یا آمریکا؟
هزینه تحصیل اروپا
هزینه مسکن آمریکا
هزینه خوراک اروپا
هزینه‌های درمانی اروپا
سسیستم آموزشی هردو
آب و هوا مشخص نیست!
میزان حقوق دریافتی آمریکا
اشتغال آمریکا

مزایا و معایب زندگی در آمریکا

آمریکا، یکی از کشورهایی است که سهم بالایی از مهاجرپذیری در دنیا را به خود اختصاص داده است. دلایل زیادی وجود دارند که این کشور را به عنوان یک مقصد مناسب برای مهاجران تعریف کرده است؛ البته، در مقابل نیز، مواردی را می‌توان در قالب نکات منفی زندگی در آمریکا در نظر گرفت. در حالت کلی، مزایا و معایب زندگی در آمریکا عبارتند از:

5 مزیت زندگی در آمریکا

سنترال پارک،نیویورک،آمریکا

  1. امنیت
    سازمان‌های امنیتی مختلفی در آمریکا در سطح دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند و این سرزمین را به یکی از امن‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده‌اند. این سازمان‌ها، محافظت از جان، اموال و سرمایه‌های شهروندان را بسیار مهم می‌دانند و در این راستا، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود.
  2. کیفیت بالای سیستم آموزشی
    سیستم آموزشی آمریکا، کیفیت بسیار خوبی دارد و دانشگاه‌های آمریکا از جمله بهترین دانشگاه‌های جهان هستند ؛ از این رو، انتخاب بسیار مناسبی برای مهاجرت تحصیلی در مقاطع مختلف است.
  3. خدمات بهداشتی و درمانی باکیفیت
    آمریکا یکی از قوی‌ترین سیستم‌های درمانی را در دنیا دارد و مراقبت‌های پزشکی بسیار باکیفیتی را به شهروندان خود ارائه می‌کند؛ این موضوع برای افرادی که به دنبال مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا از لحاظ سطح کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی هستند، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
  4. تنوع فرصت‌های شغلی
    وجود شرکت‌ها و کمپانی‌های مطرح در آمریکا و سهم زیادی که این کشور در اقتصاد جهانی دارد، زمینه را برای ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی فراهم کرده است و بسیاری از این موقعیت‌ها، برای مهاجران نیز قابل دسترس هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط دریافت ویزای تحصیلی آمریکا این مقاله را بخوانید.

معایب زندگی در آمریکا

  1. سیستم مالیاتی
    بسیاری از هزینه‌های دولت آمریکا از طریق دریافت مالیات از شهروندان و مهاجران تامین می‌شود. طرح‌های مالیاتی در این کشور، معمولا سخت‌گیرانه هستند؛ البته، در مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا و سیستم مالیاتی اروپا، آمریکا کمی منعطف‌تر عمل می‌کند.
  2. سخت گیری در صدور ویزا
    تقاضای زیاد برای مهاجرت به آمریکا، یکی از دلایلی است که صدور ویزا برای متقاضیان مهاجرت به این کشور را به یک چالش تبدیل کرده است و زمان زیادی را از آ‌ن‌ها می‌گیرد.
  3. هزینه مراقبت‌های پزشکی
    اگرچه کیفیت خدمات درمانی در آمریکا بالاست اما به همان میزان نیز، هزینه بالایی را به دنبال خواهد داشت. معمولا بیمه‌های متنوعی برای پوشش‌دهی این موارد وجود دارند اما باز هم، پرداخت باقیمانده این هزینه‌ها برای شهروندان طبقه متوسط و پایین سخت خواهد بود. در مقایسه زندگی در آمریکا یا اروپا از لحاظ هزینه‌های درمانی، آمریکا چندان گزینه مناسبی برای افرادی با سطح مالی متوسط و پایین نخواهد بود.
  4. هزینه‌های زندگی
    یکی از موارد مهم برای مقایسه میان زندگی در آمریکا با کشورهای اروپایی، تفاوت هزینه زندگی در اروپا یا آمریکا است. در آمریکا هزینه‌های زندگی شامل خوراک، پوشاک، تحصیل و مسکن، قابل توجه است و برای بسیاری از مهاجران یا شهروندان مطلوب نیست.
  5. وضعیت آب و هوا
    تنوع آب و هوایی در آمریکا بالا است؛ اما به همان اندازه نیز، این تنوع در ایالت‌های مختلف آن، با شدت‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد و از سرما و کولاک شدید تا گرمای طاقت‌فرسا، متغیر است و می‌تواند برای بسیاری از افراد قابل تحمل نباشد.

مزایا و معایب زندگی در اروپا

بین مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا، کشورهای اروپایی برای مهاجران ایرانی، مطلوب‌تر و قابل دسترس‌تر هستند و به همین دلیل، تقاضای مهاجرت به این کشورها از سوی ایرانیان بسیار بالا است. از دیدگاه کلی و برای مقایسه بهتر بین کشورهای اروپایی و آمریکا، می‌توان مزایا و معایب زندگی در اروپا را در نظر گرفت که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر

است:

مهم‌ترین مزیت‌های زندگی در اروپا

مهم‌ترین مزیت‌های زندگی در اروپا

  1. هزینه‌های زندگی
    در مقایسه با آمریکا، هزینه‌های زندگی در اروپا شامل اجاره، هزینه خوراک، پوشاک، حمل و نقل، تحصیل و درمان، پایین‌تر از این هزینه‌ها در آمریکا است.
  2. سیستم آموزشی با کیفیت
    به دلیل استانداردهای قوی نظام آموزشی در بسیاری از کشورهای اروپایی، آن‌ها میزبان مناسبی برای مهاجرت تحصیلی یا تحصیل فرزندان خانواده‌هایی که از طریق کار یا سرمایه گذاری به این کشورها مهاجرت می‌کنند، خواهند بود.
  3. خدمات بهداشتی و درمانی ارزان
    در مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا، هزینه‌های درمانی و خدمات بهداشتی، یکی از مواردی است که در آن، اروپا گوی سبقت را از آمریکا خواهد ربود. سیستم درمانی در این کشور، با مالیات اداره می‌شود و هزینه‌های بسیار پایین‌تری را در مقایسه با آمریکا به شهروندان تحمیل خواهد کرد؛ البته این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت سیستم درمانی ایالات متحده بسیار بالا بوده و این کشور همواره پیشرو در تحقیقات و پژوهش‌های علمی است.

معایب زندگی در اروپا

  1. مقامالیات بالا
    تقریبا تمام کشورهای اروپایی، مالیات قابل توجهی را از شهروندان و مهاجران دریافت می‌کنند. البته این مالیات، با توجه به سطح درآمد افراد متغیر است؛ اما با این وجود، برای برخی از افراد چندان خوشایند نیست.
  2. روند پیچیده صدور ویزا
    برخی از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، هلند و دانمارک، روند طولانی‌تر و البته پیچیده‌تری را جهت صدور ویزا برای متقاضیان مهاجرت دارند و همین امر می‌تواند پروسه مهاجرت به این کشورها را کمی سخت‌تر از رفتن به آمریکا کند.
  3. زمستان‌های سرد
    در مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا، بخش‌های مختلف اروپا به ویژه قسمت‌های شمالی آن، دارای زمستان‌های سردتری است؛ این موضوع یک مورد مهم برای متقاضیان مهاجرت است که می‌تواند بر روی تصمیم آن‌ها برای زندگی در آمریکا یا اروپا تاثیرگذار باشد.

مقایسه آمریکا و اروپا بر اساس تحصیل

به دلیل تقاضای بالایی که برای تحصیل در آمیریکا و اروپا وجود دارد، فرایند اخذ ویزای تحصیلی چه در آمریکا و چه در اروپا بسیار پیچیده و زمان‌بر است. برای مقایسه تحصیل در اروپا یا آمریکا توجه به این نکته خالی از لطف نیست که کیفیت آموزش در اروپا و آمریکا به شدت بالاست و قابل مقایسه نیست. بنابراین این مقایسه را از جهات دیگر انجام می‌دهیم.

تحصیل در بسیاری از کشورهای اروپایی رایگان است اما به شرط این‌که در دوره‌های آموزشی که به زبان رسمی آن کشور است شرکت کنید و برای آن مدرک مورد قبول دانشگاه را ارائه دهید. این در حالی‌ست که که تحصیل در آمریکا به زبان انگلیسی است.

مقایسه آمریکا و اروپا بر اساس اشتغال و کار

ابتدا باید بدانید که هم آمریکا و هم اروپا نرخ بیکاری پایینی نسبت به دیگر مناطق جهان دارند، اما در صورتی که بخواهیم به صورت جزئی این دو منطقه را با هم مقایسه کنیم، مسئله کمی متفاوت خواهد بود.

کار ضمن تحصیل یا همان کار دانشجویی در اکثر دانشگاه‌های اروپا یا آمریکا امکان‌پذیر است، اما دارندگان ویزای همراه آمریکا نمی‌توانند در این کشور کار کنند مگر اینکه جداگانه ویزای کاری دریافت کرده باشند.

اما درمورد اشتغال‌زایی لازم است بدانید که نرخ بیکاری در آمریکا چیزی در حدود 3% است، درحالی‌که این نرخ در اروپا به 7% هم می‌رسد.

اگر بخواهیم میانگین درآمد افراد ساکن در ایلت متحده آمریکا و اروپا را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که باز هم آمریکا حرف اول را خواهد زد.

مقایسه آمریکا و اروپا براساس هزینه‌های زندگی

هزینه زندگی در آمریکا بهتر است یا اروپا؟ این پرسشی است که تقریبا بسیاری از متقاضیان مهاجرت به عنوان اولین سوال خود از ما می‌پرسند. برای پاسخگویی به این سوال، باید موارد زیادی در نظر گرفته شوند؛ به عبارت دیگر، مقایسه هزینه زندگی در اروپا یا آمریکا بر اساس بخش‌های مختلفی شامل تحصیل، مسکن، خوراک، پوشاک، هزینه‌های درمانی، حمل و نقل و… تعیین می‌شود که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

مقایسه هزینه‌های تحصیل در آمریکا و اروپا

تحصیل در اروپا یا آمریکا؟ تحصیل در اروپا، نسبتا ارزان‌تر از آمریکا است. در دوره کارشناسی، هزینه تحصیل برای یک دانشجوی غیر اروپایی در هر یک از کشورهای اروپا، بین ۳۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰ یورو (بسته به نوع رشته، این هزینه می‌تواند بیشتر باشد) هزینه خواهد داشت؛ این در حالی است که برای تحصیل در همین مقطع در آمریکا، به ۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار آمریکا نیاز خواهید داشت. برای مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا از دیدگاه هزینه‌های تحصیلی، معمولا دانشگاه‌ها و مدارس اروپا ارزان‌تر هستند.

درباره تحصیل در آمریکا و اروپا را در این مطلب بیشتر بخوانید :

مقایسه هزینه‌های مسکن در آمریکا و اروپا

هزینه‌های اجاره یک آپارتمان دو خوابه در آمریکا، با توجه به ایالت، تقریبا بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۹۵ دلار است. در اروپا، این هزینه با توجه به شهر و کشور مقصد متفاوت است؛ به طور مثال، هزینه اجاره آپارتمان در شهر کاتانیا در ایتالیا ۳۳۵.۵۷ یورو است در حالی که هزینه مورد نیاز برای آپارتمانی با همین شرایط در شهر لندن در کشور انگلستان، ۱۷۳۸ یورو خواهد بود که به شکل قابل توجهی از ایالات متحده بیشتر است.

مقایسه هزینه‌های خوراک در آمریکا و اروپا

هزینه مورد نیاز برای خرید غذا در کشورهای اروپایی، با توجه به کشور مقصد و شرایط اقتصادی آن متغیر است. به طور مثال، در کشور اوکراین، هزینه خرید سالانه غذا برای یک نفر، حدود ۱۴۰۷ یورو است، در حالی که همین هزینه در کشور سوئیس به حدود ۷۳۳۵ یورو می‌رسد. در مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا، کشور آمریکا سهم بیشتری را برای خرید غذا در مخارج ماهانه خانواده به خود اختصاص می‌دهد که از ۴۸۷۵ تا ۱۳۹۷۳ دلار در ماه متغیر است. (این هزینه بر اساس یک خانواده ۴-۵ نفره بوده و نوع ایالت و شهر مورد نظر در آمریکا متغیر است و می‌تواند کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد.)

مقایسه هزینه‌های درمانی در آمریکا و اروپا

هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمانی در آمریکا، بسیار گران‌تر از اروپا است، به طوری که دریافت درمان‌های مرسوم و ساده، گاهی تا نزدیک به ۱۳۰۰۰ دلار هزینه خواهند داشت؛ البته بیمه‌های مختلفی در آمریکا هستند که این هزینه‌ها را پوشش می‌دهند اما استفاده از این بیمه‌ها نیز، می‌تواند بین ۱۷۰۰ تا ۴۴۰۰ دلار در سال برای شما هزینه بر باشد. در مقابل، هزینه‌های درمانی در اروپا بسیار پایین‌تر و گاهی نزدیک به رایگان است؛ زیرا بخش زیادی از این هزینه‌ها توسط دولت و با استفاده از مالیات شهروندان پوشش داده می‌شود.

 

زندگی در آمریکا بهتر است یا زندگی در اروپا؟

مقایسه زندگی دراروپا یا آمریکا

در مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا، متقاضیان مهاجرت همیشه پس از تحقیق در مورد هر دو مقصد، در نهایت به این سوال می‌رسند که زندگی در یک کشور اروپایی بهتر است یا در آمریکا؟ پاسخ این سوال، به موارد زیادی از جمله هزینه‌های زندگی در هر یک از این مقاصد، شرایط رفاهی، امنیت اجتماعی، ثبات اقتصادی و… بستگی دارد.

علاوه بر این موضوعات، سلیقه شما و در نظر گرفتن آینده‌ای که در آن کشور خواهید داشت نیز عامل موثر دیگری است که باید برای انتخاب بین این دو گزینه در نظر داشته باشید. در جدول زیر، مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا بر اساس مهم‌ترین معیارهایی که می‌تواند بر روی تصمیم گیری شما اثرگذار باشد، انجام شده است:

معیارهای مقایسه زندگی در اروپا یا کانادا آمریکا اروپا
هزینه مالیات ۳۷ درصد (بالاترین نرخ) ۳۳.۵ تا ۵۶ درصد (بالاترین نرخ مربوط به کشور دانمارک است.)
هزینه زندگی (ماهانه) ۷۰۹۵ دلار برای یک خانواده ۴ نفره ۶۵۰ تا ۴۲۷۳ یورو برای یک خانواده ۴ نفره (این مبلغ بر اساس نوع کشور انتخاب‌شده در شرق یا غرب اروپا متغیر است.)
هزینه تحصیل در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها (هزینه اقامت برای دانشجویان) ۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار بر اساس نوع مدرسه، کالج یا دانشگاه (خصوصی یا دولتی) ۲۰۰۰ تا ۷۳۰۰ یورو برای مدرسه ۳۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰ یورو برای دانشگاه (هر یک از این مبالغ، با توجه به نوع مدرسه، دانشگاه یا کالج و کشور مورد نظر متغیر است.)
هزینه‌های درمانی و بیمه (سالانه) ۱۷۰۰ تا ۴۴۰۰ دلار (برای بیمه) ۲۴۰۰ تا ۴۲۰۰ یورو (برای بیمه‌های خصوصی)
رفاه و آسایش زندگی بالا بالا
هزینه رفت و آمد به ایران (وضعیت جغرافیایی و نزدیکی به ایران) میانگین فاصله زمانی با هواپیما: ۱۷ ساعت میانگین هزینه بلیط هواپیما: ۱۱۰۰ دلار (این هزینه با توجه به شهر و ایالت مقصد در آمریکا متغیر است.)   میانگین فاصله زمانی با هواپیما: ۹ ساعت میانگین هزینه بلیط هواپیما: ۲۰۰ یورو (این هزینه با توجه به شهر و کشور مقصد متغیر است.)  
هزینه حمل و نقل هزینه مترو: ماهانه ۱۰۰-۵۰ دلار هزینه تاکسی: ۲-۸۵ دلار (برای هر بار) هزینه مترو: ماهانه ۶۰-۷۰۰ یورو (این مبلغ بر اساس نوع کارت مترو و تخفیفات آن متغیر است.) هزینه تاکسی: ۱-۲ یورو (ورودی تاکسی)
درآمد مالی حداقل حقوق ۷ دلار و ۲۵ سنت به ازای هر ساعت حداقل حقوق ۱۳.۵ یورو به ازای هر ساعت
نرخ بیکاری 3.7 درصد در نوامبر سال ۲۰۲۲ ۶ درصد در سال ۲۰۲۲
وضعیت اقتصادی و تورم میزان تورم: ۷.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ میزان تورم: ۱۰.۱ درصد در سال ۲۰۲۲
هزینه خرید خانه و ماشین میانگین هزینه خرید خانه: بین ۱۳۷۰۰۰ دلار تا 1 میلیون دلار (این بر اساس هر ایالت متغیر است.) هزینه خرید ماشین: حدود 42 هزار دلار  هزینه خرید خانه به ازای هر یک متر مربع: بین ۹۸۱ تا ۱۸۰۰۰ یورو هزینه خرید ماشین: حدود ۱۲۰۰۰ یورو
هزینه اجاره مسکن بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۹۵ دلار بین ۳۵۵ تا ۱۷۳۸ یورو
رفتار اجتماعی و مهاجرپذیر بودن (نژادپرستی) نرخ مهاجرپذیری: بالا میزان نژادپرستی: متوسط نرخ مهاجرپذیری: بالا میزان نژادپرستی: بالا
هزینه اخذ ویزا حدود ۱۶۰ دلار برای بیشتر ویزاها هزینه ویزای شینگن: ۸۰ یورو (برای بزرگسالان) ۴۰ یورو (برای کودکان ۱۲-۶ سال) رایگان (برای کودکان زیر ۶ سال)
وضعیت آب و هوا  با توجه به هر ایالت متفاوت است و از بسیار سرد در ایالت‌های شمالی تا بسیار گرم در ایالت‌های جنوبی، متغیر خواهد بود. آب و هوای معتدل در بهار و تابستان آب و هوای سرد تا فوق‌العاده سرد (قطبی) در زمستان

جمع بندی

در این مقاله، با مقایسه زندگی در اروپا یا آمریکا از لحاظ هزینه‌های زندگی، سطح رفاه، پوشش درمانی، وضعیت سیستم آموزشی و هزینه‌های تحصیل، موقعیت‌های شغلی، وضعیت آب و هوا و مواردی از این قبیل، اطلاعات جامع و کاملی را درباره هر یک از این دو گزینه مهاجرتی ارائه کردیم. با این وجود، ممکن است که سوالات دیگری درباره انتخاب این کشورها به عنوان مقصدی برای مهاجرت تحصیلی، کاری یا سرمایه‌گذاری برای شما مخاطبان گرامی ایجاد شود.

پیشنهاد می‌کنیم که سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن توسط وکلای آکادمی اپلای، پاسخ داده شوند؛ همچنین می‌توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر در رابطه با مهاجرت به اروپا یا آمریکا، با کارشناسان ما در آکادمی اپلای تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند