Search
Close this search box.

چه کشورهایی فول فاند می‌دهند؟

فول فاند چیست؟

در پروسه مهاجرت تحصیلی، گاهی دانشجوی متقاضی می‌تواند بخشی از هزینه‌های تحصیلی خود برای حضور در کشور مقصد را در قالب یک کمک‌هزینه یا فاند از دانشگاه مورد نظر دریافت کند. اگر این کمک هزینه به گونه‌ای باشد که علاوه بر شهریه دانشگاه، سایر هزینه‌های زندگی دانشجو مانند غذا، پوشاک، مسکن و بیمه را پوشش دهد، به آن فاند کامل گفته می‌شود. در ادامه این مطلب شرایط دریافت و کشورهایی را که فول فاند ارائه می‌دهند، معرفی می‌کنیم.

تفاوت فاند و فول فاند

فاند نوعی کمک‌هزینه است که به دلایل مختلفی به برخی از دانشجویان واجد شرایط داده می‌شود و می‌تواند از یک تخفیف جزئی در شهریه دانشگاه تا پوشش‌دهی تمام هزینه شهریه، متغیر باشد. در مقابل، دانشجویی که موفق به دریافت فاند کامل می‌شود، می‌تواند تمامی هزینه‌های دانشگاه و زندگی در کشور مقصد را به طور کامل پوشش دهد و نیازی به همراه‌داشتن سرمایه مجزا برای مهاجرت تحصیلی نخواهد داشت.

به چه کسانی فول فاند تعلق می‌گیرد؟

ارائه فاند کامل برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی، قانون ثابتی ندارد و معمولا هر دانشگاه، بر اساس معیارهای متفاوتی این کمک‌هزینه را به برخی از دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف اعطا می‌کند. داشتن معدل بالا در مقاطع تحصیلی قبلی، ارائه یک رزومه تحصیلی قوی، نمره عالی مدرک زبان، داشتن استعداد خاص، ثبت اختراع و مواردی از این قبیل، از جمله معیارهایی است که در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا برای ارائه فاند کامل به دانشجویان در نظر گرفته می‌شود.

فول فاند کارشناسی

دریافت فاند کامل تحصیلی در مقطع کارشناسی، با رقابت بسیار زیادی روبه‌رو است و معمولا تعداد کمی از افراد متقاضی، می‌توانند این کمک‌هزینه را دریافت کنند. متقاضیان دریافت این نوع فاند، لازم است تا سوابق تحصیلی بسیار خوبی در مقطع دبیرستان داشته یا اینکه در رقابت‌های علمی یا ورزشی بین‌المللی (مانند المپیاد)، مقام‌ها و رتبه‌های بسیار خوبی را کسب کرده باشند. نمره عالی زبان نیز، یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش شانس فرد برای دریافت این فاند تحصیلی است.

فول فاند مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد برخی از دانشگاه‌ها، کمک هزینه‌ها یا فاندهای مختلفی ارائه می‌شود که به‌دست‌آوردن آن‌ها چندان سخت نیست. با داشتن رزومه تحصیلی مناسب در مقطع کارشناسی و همچنین ارائه انگیزه‌نامه قوی یا طرحی که به دانشگاه ثابت کند فرد متقاضی شایستگی دریافت این فاند را دارد، افراد می‌توانند فاند قابل توجهی را دریافت کنند. در مورد فاند کامل، این مسیر کمی سخت‌تر است؛ زیرا رقابت برای دریافت این نوع از فاند تحصیلی بسیار شدید است و صرفا افرادی که شرایط خاصی دارند می‌توانند آن را دریافت کنند.

فول فاند دکتری

دریافت فاند کامل تحصیلی برای مقطع دکتری، مانند دوره کارشناسی ارشد سخت و نیازمند رزومه بسیار خوبی است. این کمک‌هزینه برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری رشته‌های مختلف، بیشتر به دانشجویانی که در یک حوزه خاص سطح بالایی دارند یا در آن مشغول پژوهش هستند، ارائه می‌شود. برای دریافت فاند کامل در دوره دکتری، داشتن سوابق تحصیلی درخشان در مقاطع قبلی، توصیه نامه از استادان مقطع کارشناسی ارشد، موضوع پایان نامه ارشد (موضوع باید جذاب، خاص و مرتبط با مباحث روز باشد.) و ارائه مقاله در مجلات معتبر علمی، می‌توانند در افزایش شانس فرد برای دریافت فاند کامل موثر باشند.

چه کشورهایی فول فاند می‌دهند؟

چه کشورهایی فول فاند می‌دهند؟

تقریبا بیشتر دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف، فاند کامل تحصیلی را به دانشجویان خود در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌کنند اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، اعتبار دانشگاه و کشور مورد نظر است. آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان، فرانسه، مجارستان، جمهوری چک، لهستان، ایتالیا، چین و نروژ از جمله کشورهایی هستند که فاند کامل را به دانشجویان دارای شرایط خاص اعطا می‌کنند.

فول فاند کانادا

بر اساس اطلاعات درج شده در سایت دانشگاه‌های معتبر کانادا، بیش از ۸۰۰ بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ در دسترس خواهد بود. این بورسیه‌ها به طور متوسط شامل ۲۵۰۰ دلار کانادا کمک‌هزینه ماهانه به همراه هزینه‌های تحصیل، مسکن، بیمه درمانی و کمک‌هزینه سفر است.

فول فاند آمریکا

بیشتر از ۱۱۰۰ بورسیه تحصیلی در بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ ارائه می‌شود. مبلغ این بورسیه‌ها به طور میانگین شامل ۲۰۰۰ دلار آمریکا کمک هزینه ماهانه به همراه شهریه کامل دانشگاه است.

فول فاند استرالیا

در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴، بیش از ۱۰۰۰ بورسیه تحصیلی در بهترین دانشگاه‌های استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است که به طور میانگین شامل کمک هزینه ماهیانه ۲۰۰۰ دلار استرالیا در کنار پوشش کامل شهریه، هزینه‌های مسکن، سفر و بیمه درمانی است.

بهترین رشته‌ها برای فول فاند

در بین رشته‌های دانشگاهی، معمولا زیر شاخه‌های گروه مهندسی، شانس بیشتری برای دریافت فاند کامل در مقایسه با رشته‌هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی دارند؛ البته این موضوع برای تمامی کشورها عمومیت ندارد و در برخی از مواقع، حتی رشته‌های زیر شاخه گروه علوم انسانی نیز می‌توانند فاند کامل را دریافت کنند. اخذ کمک‌هزینه کامل تحصیلی در این رشته‌ها، معمولا سخت‌تر از رشته‌های مهندسی خواهد بود؛ زیرا رقابت در آن‌ها بسیار شدیدتر است و تعداد فاندهای کامل نیز معمولا کمتر از گروه مهندسی است.

چگونه فول فاند بگیریم؟

فاند کامل یا کمک هزینه تحصیلی و زندگی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، معمولا به افراد دارای شرایط و استعدادهای خاص اعطا می‌شود. برای دریافت این کمک‌هزینه لازم است در ابتدا به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و شرایط مورد نیاز برای دریافت این کمک‌هزینه را مطالعه کنید. در صورتی که تمامی این شرایط را داشته باشید، می‌توانید با جمع آوری مدارک مورد نیاز (مانند توصیه‌نامه، گواهی دستاوردها، ثبت اختراع، لینک مقالات منتشرشده در مجلات معتبر، گواهی سمینارها و…) درخواست خود را ثبت کنید. در برخی از مواقع، ممکن است دانشگاه مورد نظر، پس از بررسی مدارک ارسال‌شده، تقاضای مصاحبه با شما را نیز داشته باشد.

فارغ التخصیلی دانشجویان بورسیه فول فاند

مدارک مورد نیاز برای دریافت فول فاند

برای دریافت فاند کامل تحصیلی، باید پس از مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود، مدارک متعددی را به شرح زیر، آماده و به ایمیل مشخص‌شده در سایت ارسال کنید:

  • رزومه تحصیلی قوی و با معدل بالا (شامل مدارک تحصیلی مقطع قبلی و ریز نمرات)
  • توصیه نامه تحصیلی از استادان مقطع قبلی (برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری)
  • انگیزه‌نامه (این مدرک، یکی از مهمترین مدارکی است که می‌تواند شانس شما را برای دریافت فاند کامل تحصیلی افزایش دهد و بهتر است با وسواس زیادی آن را بنویسید.)
  • ارائه مقالات پژوهشی منتشرشده در مجلات معتبر علمی
  • گواهی شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های مرتبط با رشته تحصیلی مقطع قبلی (برای دانشجویان متقاضی تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری)
  • ارائه مدرک زبان با نمره بالا
  • نمره بالا در آزمون GRE (برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا)
  • گواهی ثبت اختراع (در صورت وجود)
  • ارائه پایان نامه جذاب (برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری)

جمع بندی

رقابت برای دریافت فاند کامل تحصیلی در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، بسیار زیاد است. این نوع از کمک‌هزینه، تمامی شهریه دانشگاه به علاوه هزینه‌های زندگی (غذا، پوشاک، مسکن، سفر و بیمه) را به طور کامل پوشش می‌دهد و از این رو، متقاضیان زیادی دارد. فاند کامل تحصیلی، صرفا به دانشجویان دارای شرایط خاص داده می‌شود و برای دریافت آن، لازم است تا مدارکی برای اثبات شایستگی خود شامل رزومه تحصیلی قوی، نمره عالی زبان، انگیزه نامه، توصیه نامه و… را به دانشگاه ارائه کنید.

در این مقاله، تمامی شرایط و نکات مورد نیاز برای دریافت فاند کامل تحصیلی را با یکدیگر بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم، سوالات و نظرات خود در این زمینه را در بخش نظرات این مقاله برای ما بنویسید. همچنین در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره در زمینه فاند کامل تحصیلی دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا وکلای آکادمی اپلای به طور رایگان، شما را راهنمایی کنند.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 3 میانگین: 2.7]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند