Search
Close this search box.

معتبرترین پاسپورت های دنیا

هر ساله توسط دو موسسه معتبر هنلی و Passport Index، با بررسی ۱۹۸ کشور مختلف در جهان، فهرستی از معتبرترین پاسپورت‌های دنیا منتشر می‌شود. رتبه کشورهای موجود در این لیست، بر اساس معیارهای مختلفی از جمله تعداد کشورهایی که شهروندان و دارندگان پاسپورت هر یک از این رتبه‌ها می‌توانند بدون ویزا به آنجا سفر کنند، تعیین می‌شود. کشورهای دارای معتبرترین پاسپورت‌های جهان، معمولا مقاصد بهتری برای مهاجرت تحصیلی، کاری یا سرمایه‌گذاری هستند و امکانات بهتری را برای ارتقاء سطح زندگی و رفاه اجتماعی شهروندان خود فراهم می‌کنند. در این مطلب، به معرفی فهرستی از قدرتمندترین پاسپورت‌های دنیا به همراه ضعیف‌ترین پاسپورت‌ها و همچنین، بررسی جایگاه ایران در سال ۲۰۲۲ در این لیست خواهیم پرداخت.

رتبه بندی معتبرترین پاسپورت‌های دنیا چگونه است؟

در هر سال میلادی، پاسپورت‌های ۱۹۸ کشور مختلف در جهان توسط دو موسسه Passport Index و هنلی، با در نظر گرفتن داده‌های به‌دست‌آمده از انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) رتبه‌بندی می‌شود. معیار و شاخص اصلی برای این رتبه‌بندی، تعداد کشورهایی است که دارندگان آن گذرنامه می‌توانند بدون دریافت ویزا به آنجا سفر کنند. در موسسه هنلی، برای هر گذرنامه، امتیازدهی به شکل زیر انجام می‌شود:

  • اگر دارنده پاسپورت برای سفر به یک کشور، نیازمند اخذ ویزای الکترونیکی نباشد یا صرفا با دریافت ویزای فرودگاهی قادر به سفر به کشور مقصد باشد؛ به این پاسپورت امتیاز ۱ تعلق می‌گیرد.
  • در صورتی که دارنده پاسپورت برای سفر به کشور مقصد، نیازمند دریافت ویزای الکترونیکی باشد، پاسپورت مورد نظر امتیاز صفر را کسب خواهد کرد.

بر اساس امتیازهای به‌دست‌آمده، جایگاه و رتبه این پاسپورت در میان معتبرترین پاسپورت‌های دنیا تعیین می‌شود.

چگونه می‌توان قدرت گذرنامه را اندازه‌گیری کرد؟

اگر می‌خواهید میزان قدرتمند‌بودن پاسپورت یک کشور را بدانید، نیاز به انجام هیچ کار خاصی ندارید؛ تنها کافی است که با مراجعه به یکی از دو سایت موسسه هنلی یا سایت پاسپورت ایندکس، لیست به‌روز قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را ببینید. این فهرست هر سال و با در نظر گرفتن محدودیت‌های ویزایی برای پاسپورت‌های هر کشور و همچنین داده‌های به‌دست آمده از انجمن بین المللی حمل‌ونقل هوایی، به‌روزرسانی می‌شود. توجه داشته باشید که پاسپورت‌های فهرست‌های موجود در این دو سایت، صرفا مربوط به پاسپورت‌های عادی است و جایگاه گذرنامه‌های موقت، دیپلماتیک و اضطراری در این لیست بررسی نخواهند شد.

قوی ترین پاسپورت‌های جهان ۲۰۲۳

لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های دنیا، در هر سال میلادی توسط دو موسسه معتبر در این زمینه اعلام شده و معمولا در طول سال، چندین‌بار بروزرسانی می‌شود. بر طبق آخرین به‌روزرسانی‌های موسسات هنلی و Passport Index در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲، لیست قوی ترین گذرنامه‌های جهان بر اساس تعداد کشورهایی که دارندگان این گذرنامه‌ها بدون نیاز به ویزا امکان سفر به آنجا را خواهند داشت، به شرح زیر است:

قوی ترین پاسپورت‌های جهان از دیدگاه موسسه هنلی

  1. ژاپن (۱۹۸ کشور)
  2. سنگاپور، کره جنوبی (۱۹۲ کشور)
  3. آلمان، اسپانیا (۱۹۰ کشور)
  4. فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ (۱۸۹ کشور)
  5. اتریش، دانمارک، هلند، سوئد (۱۸۸ کشور)
  6. فرانسه، ایرلند، پرتغال، انگلیس (۱۸۷ کشور)
  7. بلژیک، نیوزلند، نروژ، سوئیس، ایالات متحده آمریکا (۱۸۶ کشور)
  8. استرالیا، کانادا، جمهوری چک، یونان، مالت (۱۸۵ کشور)
  9. مجارستان (۱۸۳ کشور)

قوی ترین پاسپورت‌های جهان از دیدگاه سایت Passport Index

  1. امارات متحده عربی (۱۸۱ کشور)
  2. آلمان سوئد، فنلاند، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، لوکزامبورگ، استرالیا، سوئیس، کره جنوبی (۱۷۴ کشور)
  3. دانمارک، بلژیک، پرتغال، نروژ، لهستان، انگلستان، ایرلند، ایالات متحده آمریکا، نیوزلند (۱۷۳ کشور)
  4. جمهوری چک، یونان، مجارستان، ژاپن، کانادا، استرالیا (۱۷۲ کشور)
  5. سنگاپور، مالت، لیتوانی، اسلواکی (۱۷۱ کشور)
  6. لتونی، استونی، اسلوونی (۱۷۰ کشور)
  7. ایسلند، لیختن‌اشتاین (۱۶۹ کشور)
  8. قبرس، کرواسی، رومانی، بلغارستان (۱۶۸ کشور)
  9. مالزی (۱۶۶ کشور)

ضعیف ترین پاسپورت‌های جهان متعلق به کدام کشور است؟

در میان ۱۹۸ کشور جهان، بر اساس شاخص‌های موسسات هنلی و Passport Index، کشورهایی نیز وجود دارند که در دسته بندی ضعیف‌ترین پاسپورت‌های دنیا قرار می‌گیرند و دارندگان این پاسپورت‌ها، برای سفر به بسیاری از کشورهای جهان نیازمند اخذ ویزا خواهند بود. این پاسپورت‌ها به شرح زیر هستند:

ضعیف ترین پاسپورت‌های جهان از دیدگاه موسسه هنلی

  • رتبه ۱۰۲: ایران (۴۳ کشور)
  • رتبه ۱۰۳: کنگو، لبنان، سریلانکا، سودان (۴۲ کشور)
  • رتبه ۱۰۴: بنگلادش (۷۹ کشور)
  • رتبه ۱۰۴: بنگلادش، کوزوو، لیبی (۴۱ کشور)
  • رتبه ۱۰۵: کره شمالی (۴۰ کشور)
  • رتبه ۱۰۶: نپال، فلسطین (۳۸ کشور)
  • رتبه ۱۰۷: سومالی (۳۵ کشور)
  • رتبه ۱۰۸: یمن (۳۴ کشور)
  • رتبه ۱۰۹: پاکستان (۳۲ کشور)
  • رتبه ۱۱۰: سوریه (۳۰ کشور)
  • رتبه ۱۱۱: عراق (۲۹ کشور)
  • رتبه ۱۱۲: افغانستان (۲۷ کشور)

ضعیف ترین پاسپورت‌های جهان از دیدگاه سایت Passport Index

  • رتبه ۸۷: ایران، اتیوپی، اریتره (۵۳ کشور، تعداد کشورهای بدون ویزا برای ایران، ۱۳ کشور است.)
  • رتبه ۸۸: لیبی، فلسطین، کره شمالی (۵۱ کشور)
  • رتبه ۸۹: بنگلادش (۷۹ کشور)
  • رتبه ۹۰: یمن، سومالی، پاکستان (۴۵ کشور)
  • رتبه ۹۱: عراق (۴۱ کشور)
  • رتبه ۹۲: سوریه (۴۰ کشور)
  • رتبه ۹۳: افغانستان (۳۹ کشور)

جایگاه ایران در لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های ۲۰۲۳

کشور ایران بر اساس آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی موسسات هنلی و سایت پاسپورت ایندکس، در میان ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان قرار دارد. در فهرست موسسه هنلی در پایان سال ۲۰۲۲، ایران در جایگاه ۱۰۲ در میان معتبرترین پاسپورت‌های دنیا قرار دارد و دارندگان این پاسپورت می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به ۱۳ کشور، با ویزای فرودگاهی به ۲۸ کشور و با مجوز eTA به ۲ کشور سفر کنند. جایگاه ایران در فهرست ارائه‌شده در سایت Passport Index برای پایان سال ۲۰۲۲، رتبه ۸۷ است و به عبارتی، ایران در میان ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان قرار دارد.

پاسپورت ایران

اعتبار پاسپورت چه تاثیری بر اخذ ویزا دارد؟

قدرت و اعتبار پاسپورت یک کشور، بر مبنای وضعیت سیاسی و روابط این کشور با سایر کشورهای جهان تعیین می‌شود و به هر میزان که این وضعیت در سطح مناسبی قرار داشته باشد، پاسپورت کشور مورد نظر نیز، قدرتمندتر خواهد بود. بر مبنای قدرت پاسپورت یک کشور، خدمات دریافت ویزا برای دارندگان آن متفاوت خواهد بود. در واقع، به هر میزان که کشوری در لیست معتبرترین پاسپورت‌های دنیا در میان رتبه‌های برتر قرار گیرد، دریافت ویزا (در صورت لزوم) و سفر به کشورهای دیگر برای شهروندان این کشور آسان‌تر خواهد شد. به طور مثال، کشور امارات یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های دنیا را دارد و یک شهروند اماراتی، می‌تواند به بیش از ۱۸۰ کشور دنیا بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کند؛ این در حالی است که برای شهروندان ایرانی، اوضاع بسیار سخت‌تر است و به ناچار، ماه‌ها درگیر روند دریافت ویزا از سفارت کشورهای مختلف خواهند بود.

از آنجایی که پاسپورت هر کشور، صرفا برای شهروندان آن کشور صادر می‌شود، اقامت دائم می‌تواند برای دارندگان پاسپورت کشورهای ضعیف، چندان خوشایند نباشد و علیرغم مهاجرت به یک کشور معتبر، همچنان آن‌ها را درگیر روند صدور ویزا برای مسافرت‌های کاری، تحصیلی یا تفریحی کند. البته این موضوع با دریافت شهروندی (تابعیت دوم) یک کشور معتبر حل خواهد شد.

جمع‌بندی

پاسپورت یک کشور، اعتبار و قدرت آن سرزمین را در سطح بین‌المللی و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و… نشان می‌دهد. به هر میزان که این اعتبار بیشتر باشد، مسافرت به سایر کشورهای جهان برای شهروندان دارنده آن‌ها نیز، آسان‌تر خواهد بود. رتبه‌بندی پاسپورت‌های کشورهای مختلف، هر ساله توسط دو موسسه هنلی و پاسپورت ایندکس انجام می‌شود. در این مطلب، علاوه بر معرفی معتبرترین پاسپورت‌های دنیا، در مورد ضعیف‌ترین پاسپورت‌ها و همچنین، جایگاه ایران در میان پاسپورت‌های برتر جهان صحبت کردیم.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری یا حتی سفرهای توریستی به کشورهای مختلف جهان را داشته باشید؛ بدون شک، یکی از نگرانی‌های شما، اعتبار پاسپورت ایران و تاثیر آن بر روی روند صدور ویزای مورد نظرتان خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که سوالات خود در این زمینه را در بخش نظرات این مقاله بنویسید تا وکلای آکادمی اپلای در اسرع وقت، پاسخگوی شما باشند؛ همچنین در صورت نیاز به مشاوره رایگان، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی‌های مورد نیاز خود را دریافت کنید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 3 میانگین: 3.7]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند