Search
Close this search box.

آشنایی با بیمه دانشجویی در استرالیا و نحوه خرید آن

سالم‌ماندن و به‌دست‌آوردن مجدد سلامتی در صورت بروز بیماری‌های احتمالی و فوریت‌های پزشکی در کشورهای خارجی ‌‌قطعا پرهزینه است؛ به خصوص اوایل مهاجرت تحصیلی به استرالیا یا وقتی دانشجوی پرمشغله‌ای باشید. اینجاست که بیمه دانشجویی استرالیا همچون قهرمانی قدرتمند روی صحنه می‌آید و کمک می‌کند تا سلامتی‌ خود را بار دیگر در آغوش بگیرید. چقدر دربارۀ بیمه دانشجویی استرالیا می‌دانید؟ تا پایان این مطلب با ما باشید تا با این بیمه و جزئیات خرید و استفاده از آن آشنا شوید.

بیمه دانشجویی استرالیا (OSHC) چیست؟

بیمه دانشجویی استرالیا یک نوع بیمۀ خصوصی است که خدمات پزشکی و مراقبت‌های بیمارستانی دانشجویان بین‌المللی مهاجر به این سرزمین و وابستگان آن‌ها را پوشش می‌دهد. اگر به خدمات دارویی یا استفاده از آمبولانس هم نیاز پیدا کردید این بیمه پاسخگوی نیاز شماست. یادتان باشد که داشتن بیمه OSHC یکی از شروط لازم برای اقامت دانشجویی در استرالیا است، پس حق بیمه‌تان را به موقع پرداخت کنید تا با موانع اداری مواجه نشوید.
بیمه دانشجویی استرالیا بر اساس وضعیت تاهل دانشجوی مهاجر به سه نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • بیمه دانشجویی مجردی؛
  • بیمه دانشجویی با همسر؛
  • بیمه دانشجویی خانوادگی (همسر و فرزندان)

از چه راه‌هایی می‌توان بیمه دانشجویی استرالیا را تهیه کرد؟

شما می‌توانید خرید بیمه دانشجویی در استرالیا را از یکی از چهار مرکز زیر انجام دهید:

  1. مرکز آموزشی معتبر یا دانشگاهی که از آن پذیرش گرفته‌اید؛
  2. مراکز قانونی فروش خدمات بیمه؛
  3. مراکز مهاجرتی (مانند آکادمی اپلای)؛
  4. بنگاه‌های تحصیلی که در نقش واسطه بین دانشگاه و دانشجو فعالیت می‌کنند.

مهم است بدانید در حال حاضر شش مرکز قانونی فروش بیمه دانشجویی در استرالیا فعالیت می‌کنند که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

  • ahm OSHC
  • Allianz Care Australia (Peoplecare)
  • BUPA Australia
  • CBHS International Health
  • Medibank Private
  • NIB OSHC

مشاوران ما در آکادمی اپلای همراه شما هستند تا خرید بیمه دانشجویی‌تان را آسان و مطمئن انجام دهید. با این‌حال، اگر خواستید مستقل عمل کنید، حتما می‌دانید که فقط چند کلیک با یکی از مراکز معتبر بالا فاصله دارید.

چه مواردی تحت پوشش بیمه دانشجویی در استرالیا قرار می‌گیرند؟

مواردی که تحت پوشش بیمه دانشجویی استرالیا قرار می‌گیرند با توجه به بیمه‌گر شما متفاوت خواهد بود. البته همۀ بیمه‌گرها موظفند این خدمات ضروری و حداقلی را به شرح زیر پوشش دهند:

  1.  تمام هزینه‌های مربوط به آمبولانس، اگر استفاده از آمبولانس به خاطر موردی اورژانسی باشد؛
  2. بخشی از هزینه‌های مربوط به خرید دارو تا سقف ۳۰۰ دلار در سال برای بیمه تحصیلی مجردی و ۶۰۰ دلار برای بیمه خانوادگی؛
  3. بخشی از هزینه‌های مربوط به خدمات پزشکی بیرون‌بیمارستانی؛
  4. تمام هزینه‌های مربوط به خدمات پزشکی درون‌بیمارستانی شامل معاینه توسط پزشک متخصص،‌ جراح،‌ متخصص بیهوشی (درصورت نیاز به عمل جراحی)،‌ عکس‌برداری و آزمایش خون.

نکته: در بیمارستان‌های دولتی،‌ علاوه بر موارد فوق، هزینه‌های مربوط به بستری در بخش، تصادف‌ها و موارد اورژانس را بیمه خواهد پرداخت. خدمات فیزیوتراپی، دندان‌پزشکی، چشم‌پزشکی،‌ بیماری‌هایی که قبل از ورود به استرالیا به آن مبتلا بوده‌اید و خدمات آمبولانس غیراورژانسی مشمول تعرفهٔ بیمه OSHC نمی‌شود. هرچند با استفاده از بیمۀ تکمیلی می‌توان از این خدمات هم بهره برد.

بیمه دانشجویی استرالیا

هزینۀ بیمه دانشجویی در استرالیا چقدر است؟

با توجه به نوع پوشش بیمه و بیمه‌گری که انتخاب خواهید کرد،‌ لازم است حق‌بیمه‌های متغیری بپردازید. با این حال، تعرفۀ حق‌بیمه ضروری در سال ۲۰۲۲ به شرح زیر است:

  •  بیمه دانشجویی مجردی:‌ شروع قیمت از حدود ۵۰ دلار ماهانه (سالی ۵۹۱ دلار)؛
  • بیمه دانشجویی با همسر: شروع قیمت از حدود ۲۹۷ دلار ماهانه (سالی ۳۵۶ هزار دلار)؛
  • بیمه دانشجویی خانوادگی: شروع قیمت از حدود ۵۲۴ دلار ماهانه (۶۲۸ هزار دلار)
    با توجه به متغیربودن تعرفه نسبت به نوع بیمه، برای داشتن اطلاعات تکمیلی و دقیق می‌توانید با مشاورین ما در آکادمی اپلای تماس بگیرید.

بیمه دانشجویی در استرالیا چه مدت اعتبار دارد؟

اعتبار بیمه دانشجویی شما متناسب با حق بیمه‌ای که خواهید پرداخت و اعتبار ویزای تحصیلی‌تان است. مراقب باشید که حتی یک روز هم خود یا همراهان احتمالی‌تان بدون بیمه نمانید. در واقع حتی اگر نامۀ پذیرش معتبری داشته باشید اما هنوز کارهای بیمه‌تان نهایی نشده باشد، با مشکل مواجه خواهید شد. اگر هنگام خرید بیمه‌نامه در استرالیا نیستید، بیمه‌گر از شما خواهد خواست تاریخ ورودتان به کشور را اعلام کنید؛ تاریخی که ممکن است الزاما زمان شروع ترم تحصیلی دانشگاه نباشد. اگر در حال حاضر در استرالیا هستید و قصد تعویض بیمه‌گرتان را دارید، تاریخ بیمۀ جدید فردای روزی خواهد بود که بیمۀ قبلی منقضی می‌شود.

در مورد تاریخ انقضا نیز مطمئن شوید اعتبار بیمه‌نامه‌تان هنگامی که در استرالیا هستید منقضی نمی‌شود که در این صورت خطر باطل‌شدن ویزای دانشجویی‌تان در روزهای آخر را به جان خریده‌اید. تاریخ انقضای ویزای تحصیلی‌ استرالیا به طول مدت دورۀ دانشگاهی‌تان بستگی دارد. اگر طول دوره تحصیلی‌تان کمتر از ده ماه باشد، ویزا و بیمه‌نامه معمولا یک ماه پس از پایان دوره منقضی می‌شود.

اگر طول دوره ده ماه یا بیشتر است (بین ماه‌های ژانویه تا اکتبر)، ویزایتان معمولا دو ماه پس از پایان دوره اعتبار خواهد داشت. بهتر است تاریخ بیمه‌تان از حدود دو هفته پیش از شروع ترم تا پایان تاریخ ویزا (در این مورد از اواسط دسامبر سال قبل تا آخر دسامبر سال بعد) باشد. اگر دورۀ تحصیلتان ده ماه یا بیشتر طول می‌کشد اما در سال تحصیلی متداول استرالیا (نوامبر تا دسامبر)، معمولا ویزایتان تا نیمۀ ماه مارس تمدید می‌شود.

تاریخ شروع بیمه‌نامه حدود دو هفته پیش از شروع ترم تحصیلی فراموش نشود.

موسسۀ آکادمی اپلای در زمینۀ خرید بیمه دانشجویی چه کمکی به شما می‌کند؟

برخی از خدماتی که آکادمی اپلای در زمینهٔ خرید بیمه دانشجویی ارائه می‌دهد عبارتند از:

  1.  پرداخت ارزی بیمهٔ دانشجویی؛
  2. جمع‌آوری و ترجمهٔ رسمی مدارک؛
  3. انتخاب بهترین پوشش بیمه‌ای با کمترین مبلغ؛
  4. تمدید اعتبار بیمه دانشجویی.

جمع‌بندی

سلامتی شما به عنوان یک انسان و دانشجو لازمۀ پیشبرد اهداف بزرگ زندگی‌تان بوده و یکی از راه‌های تامین این هدف داشتن بیمه دانشجویی استرالیا است. در این مطلب سعی کردیم شما را به‌طور کامل با بیمه دانشجویی در استرالیا آشنا کنیم و به پرسش‌های احتمالی‌تان پاسخ دهیم. بخش نظرات این مطلب، آمادهٔ شنیدن دیدگاه‌ها و پرسش‌های شما دربارۀ بیمه دانشجویی استرالیا است. همچنین در صورت نیاز می‌توانید برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

سوالات متدوال:

آیا امکان پرداخت هزینۀ OSHC به صورت اقساط ماهانه وجود دارد؟

خیر. یکی از مدارک ضروری جهت اخذ ویزای تحصیلی استرالیا داشتن گواهی بیمه است و برای داشتن این گواهی لازم است مبلغ بیمه‌نامه را متناسب با طول دورهٔ تحصیلی‌تان یکجا و از قبل پرداخت کرده‌ باشید. اگر به هر دلیل مجبور شدید تحصیل خود را نیمه‌کاره رها کرده و استرالیا را ترک کنید، وجه باقی‌مانده به ازای تعداد روزهای باقی‌مانده از ویزایتان به شما بازگشت داده خواهد شد.

آیا این بیمه خدمات درمانی را در سفرهای خارج از کشور استرالیا دربرمی‌گیرد؟

خیر. اگر برای شرکت در کنفرانسی در خارج از کشور استرالیا یا به هر دلیل دیگری، حین تحصیل، این کشور را ترک کنید و خدای نکرده برایتان اتفاقی بیفتد، خدمات بیمه دانشجویی استرالیا کمکتان نمی‌کند. در واقع تمامی خدمات پزشکی و بیمارستانی فقط در این سرزمین لازم‌الاجراست. البته اگر لازم شد می‌توانید از انواع بیمه‌های مسافرتی استفاده کنید.

آیا می‌توان نوع بیمه دانشجویی را تغییر داد؟

بله. ممکن است اعضای خانوادۀ درجه یک مانند همسر یا فرزندانتان با کمی تاخیر موفق به اخذ ویزا شوند و به شما بپیوندند. در این صورت، شما باید نوع بیمۀ خود را به‌روز کرده و هزینه‌های مربوط به آن را بپردازید. برای محاسبات مربوط به هزینه‌هایی که برای این فرآیند لازم است بپردازید و دانستن جزئیات بیشتر، مشاوران ما در آکادمی اپلای همراه شما هستند.

اگر ویزای تحصیلی‌ام ریجت شود، آیا حق بیمه برگشت داده خواهد شد؟

بله. اگر به هر دلیلی با درخواست ویزای شما موافقت نشود تمام هزینه‌ای که به عنوان حق‌بیمه پرداخت کرده‌اید عودت داده می‌شود. برای این‌کار لازم است گواهی ریجکت‌شدن ویزا را برای مرکزی که از آن بیمه دانشجویی خریده‌اید ارسال کنید.

خرید بیمه دانشجویی در استرالیا را چطور انجام دهم؟

در تکمیل کارهای اداری مربوط به اخذ پذیرش دانشگاهی، بخشی برای پرداخت حق‌بیمه اختصاص داده شده است و این ویژگی، فرآیند خرید بیمه را سریع و راحت می‌کند. با این‌حال، خودتان هم می‌توانید از سایت OSHC اقدام کنید. برای این اقدام مستقل شما به کارت اعتباری و سایر ملزومات تراکنش‌های بانکی بین‌الملی نیاز دارید، اما در این راه ممکن است با چالش‌هایی مواجه باشید. در این مسیر همکاران ما در آکادمی اپلای در کنار شما هستند تا خریدی بی‌دردسر را تجربه کنید.

هزینه‌های پزشکی در کشور استرالیا را چطور بپردازم؟

خوشبختانه بیمه دانشجویی استرالیا بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. پس لازم نیست چندان دغدغۀ مالی داشته باشید. وقتی بابت دریافت خدمات پزشکی فیش دریافت می‌کنید، دو گزینه پیش روی شماست:
1) یکی اینکه هزینۀ درمان را بپردازید و بعدا از بیمه‌گر OSHC خود بازپرداخت دریافت کنید.
2) راه دوم هم این است از مرکز پزشکی بخواهید فیش را به طور مستقیم برای بیمه‌گر ارسال کنند.
البته گزینۀ دوم برای خرید دارو از داروخانه نیست و در صورت خرید داروخانه‌ای، فقط راه اول برای شماست. بیمارستان‌ها و مطب‌ها معمولا روش دوم را برای بیمه‌پذیران خود اعمال می‌کنند.
همان‌طور که گفته شد، این‌که چه مقدار از هزینه‌های پزشکی پرداخت می‌شود بستگی دارد به نوع بیمه و نوع مسئله پزشکی که به خاطر آن به مراکز درمانی مراجعه کردید. توصیۀ ما به شما: قبل از آغاز هر فرآیند درمانی در این کشور، جزئیات مربوط به بازپرداخت هزینه‌ها را جویا شوید.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 1]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند