Search
Close this search box.

مستر مجدد کانادا در 2023– شرایط، هزینه ها و مراحل

مستر مجدد کانادا، یکی از گزینه‌های جذاب برای دانشجویانی است که قصد دارند تحصیلات خود را در کشور کانادا ادامه دهند. گرفتن ارشد مجدد کانادا همان اندازه که وسوسه‌انگیز است، می‌تواند شک و دو دلی را نیز در دل برخی از دانشجویان ایجاد کند؛ زیرا بسیاری از آن‌ها با این چالش مواجه می‌شوند که از بین ارشد مجدد و ادامه‌تحصیل در مقطع دکتری کدام‌یک برایشان بهتر است؟

این روزها، تحصیل در کانادا، به یک گزینه جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده است. کانادا، نه‌تنها یکی از معتبرترین کشورها برای تحصیل است، بلکه مکانی عالی برای افرادی که قصد دارند پس از اتمام تحصیلات خود در کشوری امن ساکن شوند و شغلی با حقوق بالا پیدا کنند نیز به‌شمار می‌رود. کانادا (به‌ویژه شهرهای بزرگی مانند تورنتو و ونکوور) دارای تنوع فرهنگی بالایی است و دانشجویان خارجی بسیاری، از سراسر کشورهای دنیا در این کشور تحصیل، کار و زندگی می‌کنند.

در ادامه این مقاله، هر آنچه را که باید درباره مستر مجدد کانادا و شرایط آن بدانید خواهیم گفت و به سوالات شما در این زمینه نیز پاسخ خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

مستر مجدد کانادا فرصتی برای تحصیل در یک رشته جدید

تغییر شغل یا رشته تحصیلی، حتی برای کسانی که دارای مدارک تحصیلی بالایی هستند، تقریبا رایج است. مستر مجدد کانادا، برای تحصیل در یک رشته جدید، ممکن است به این دلیل باشد که فرد علاقه خود را به رشته قبلی از دست می‌دهد یا فرصت‌های بهتری را در رشته دیگری می‌بیند.

در تصور عمومی چنین برداشت می‌شود که دانشگاه‌ها ممکن است کارشناسی‌ارشد مجدد در رشته‌های مشابه یا مرتبط را به‌عنوان نشانه‌ای از عدم‌تصمیم‌گیری و سطحی‌بودن دریافت کنند؛ اما بیایید از این جنبه به موضوع نگاه کنیم که داشتن دو یا چند مدرک در رشته‌های بسیار متفاوت (مانند اقتصاد، هنر، مهندسی و زبان) می‌تواند حتی یک تقویت‌کننده رزومه نیز برای شما باشد. مستر مجدد کانادا، می‌تواند مزایایی همچون فرصت‌های شغلی بیشتر، پیشرفت شغلی و افزایش حقوق احتمالی را برای شما به‌همراه داشته باشد.

ارشد مجدد یا ادامه تحصیل در دکترا؟ کدام‌یک انتخاب بهتری است؟

اگر قصد دارید به سمت یک تخصص جدید حرکت کنید، چه برای تنوع بخشیدن به مهارت‌های خود و چه برای انتخاب یک مسیر جدید، گرفتن پذیرش مستر مجدد کانادا، بسیار آسان‌تر و محتمل‌تر است؛ همچنین شروع یک رشته جدید از صفر نیز برای شما آسان‌تر خواهد بود. گرفتن پذیرش در مقطع دکترا در یک رشته کاملاً متفاوت، بسیار سخت است؛ عمدتاً به این دلیل که دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی، در هنگام درخواست، «وابستگی با موضوع» را می‌طلبند.کن

ناگفته نماند که دستیابی به پروپوزال دکتری موفق در یک موضوع و حوزه کاملاً جدید نیز بسیار دشوارتر خواهد بود. این بدان معنا نیست که درخواست برای یک مدرک کارشناسی‌ارشد، بدون تلاش هم ممکن است یا چالش‌برانگیز نیست؛ اما با توجه به فراوانی برنامه‌های کارشناسی‌ارشد در مقایسه با دکترا، احتمال پذیرش در این مقطع بسیار بیشتر است.

شرایط اپلای برای مستر مجدد در کانادا

معمولا تمامی دانشگاه‌های کانادا، سیستم و شرایط خاص خود را دارند و این شرایط را در وب‌سایت خود اعلام می‌کنند. اطلاعات موجود در سایت دانشگاه، به دانشجویان آینده اجازه می‌دهد تا برای برنامه‌های تحصیلی موردنظر خود درخواست دهند و ثبت‌نام کنند؛ بنابراین، هنگامی که دانشگاه موردنظر خود را انتخاب کردید، می‌توانید به سایت آن‌ دانشگاه سر بزنید و پس مطالعه شرایط اپلای برای مستر مجدد در کانادا، موراد خواسته‌شده را هنگام ارسال درخواست خود، در سایت آپلود کنید. برخی از الزامات اساسی که برای اپلای ارشد مجدد کانادا نیاز دارید عبارت هستند از:

  • اسکن مدرک تحصیلی شما (مقطع دبیرستان و کارشناسی)
  • کارنامه / سوابق دوره‌های قبلی شما
  • اسکن پاسپورت شما
  • رزومه شما
  • انگیزه‌نامه
  • نمره یکی از آزمون‌های زبان موردقبول دانشگاه
  • مدارک تحصیلی یا کمک مالی
  • توصیه‌نامه (بین 2-3)
  • نمونه کارها یا نمونه‌های مقالات ثبت‌شده در مجلات علمی معتبر

هزینه تحصیل برای کارشناسی‌ارشد مجدد در کانادا

هزینه تحصیل فوق ‌لیسانس مجدد در کانادا، برای هر رشته‌ و دانشگاهی متفاوت است. این هزینه می‌تواند از 1,075 تا 65,000 دلار کانادا در سال متغیر باشد؛ البته رشته‌هایی هم وجود دارند که شهریه آن‌ها حتی به 100,000 دلار در سال نیز می‌رسد، اما تعداد آن‌ها بسیار محدود است. درصورتی‌که شامل دریافت بورسیه‌ها و جوایز شوید، می‌توانید تمام یا بخشی از هزینه دانشگاه و زندگی خود را پوشش دهید.

کارشناسی‌ارشد رشته‌های بازرگانی، مهندسی، علوم کامپیوتر و حقوق، گران‌ترین رشته‌ها به‌شمار می‌روند. هزینه‌های تحصیل در رشته‌های محبوب به‌شرح زیر هستند:

  • کارشناسی‌ارشد بازرگانی و مدیریت: 2,150 – 52,700 دلار کانادا در سال
  • کارشناسی‌ارشد علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات: 2,150 – 52,500 دلار کانادا در سال
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی و فناوری: 2,150 – 52,500 دلار کانادا در سال
  • کارشناسی‌ ارشد پزشکی و بهداشت: 2,150 – 58,300 دلار کانادا در سال
  • کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی: 2,150 تا 37,000 دلار کانادا در سال

هدف از این محدوده‌های شهریه برای برنامه‌های کارشناسی ‌ارشد این است که شما متوجه شوید چه مقدار بودجه برای تحصیل در کانادا نیاز دارید. مجبور نیستید گران‌ترین برنامه‌ها را انتخاب کنید؛ زیرا پرداخت هزینه‌های بالاتر همیشه مساوی با دریافت آموزش بهتر نیست.

فرآیند اپلای برای مستر مجدد کانادا

فرآیند اپلای برای مستر مجدد کانادا را با انتخاب رشته و دانشگاهی که برای شما مناسب است، شروع کنید. تقریباً تمامی برنامه‌های تحصیلی در کانادا، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. چه متقاضی کارشناسی ‌ارشد و چه متقاضی دکتری باشید، رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلفی برایتان وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. کانادا، به‌دلیل برنامه‌های مختلف دانشگاهی از جمله برنامه‌های علوم انسانی، بازرگانی و علمی، در سطح بین‌المللی مشهور است.

از جمله مدارک اولیه‌ای که معمولاً همه دانشگاه‌ها از شما درخواست می‌کنند، انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و نمونه‌کارهای قبلی (در صورت وجود) است. دانشگاه‌ها همچنین به مدرکی مبنی بر اتمام تحصیلات قبلی شما هم نیاز دارند. برای برآورده‌کردن این شرط، یک ترجمه از ریزنمرات رسمی از مقطع قبلی خود را برای دانشگاه ارسال کنید.

اگر زبان مادری شما انگلیسی نیست، ممکن است لازم باشد آزمون مهارت انگلیسی را با موفقیت پشت سر بگذارید. بسته به دانشگاه، امکان دارد مدارک خاصی برای پذیرش موردنیاز باشند. همیشه برای اطلاع از شرایط پذیرش خاص، وب‌سایت دانشگاه را مطالعه کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال، با دفتر دانشگاه مربوطه تماس بگیرید. در کانادا، پذیرش‌ها توسط دانشگاهی انجام می‌شود که شما برای آن درخواست می‌دهید.

دانشجویان آینده‌نگر می‌توانند هم‌زمان برای چندین برنامه و دانشگاه مختلف درخواست دهند. اکثر درخواست‌ها برای پذیرش دانشگاه‌های کانادا، از طریق یک سیستم درخواست آنلاین انجام می‌شوند. فرم‌های درخواست، از طریق وب‌سایت رسمی دانشگاه در دسترس هستند و اغلب نیاز به پرداخت هزینه دارند. پس از تکمیل فرم درخواست، مدارک لازم را نیز باید پیوست کنید.

نتایج پذیرش ترم پاییز، اغلب تا پایان بهار اعلام می‌شود (و برعکس). اگر برای یک دانشگاه خصوصی درخواست می‌دهید، معمولاً از شما خواسته می‌شود که شهریه ترم اول را پرداخت کنید. در صورت لزوم، پس از پذیرش در دانشگاه‌های کانادا، روند درخواست ویزای تحصیلی کانادا را در اسرع‌وقت آغاز کنید. از آنجایی که این پروسه ممکن است تا شصت روز طول بکشد و شما به چندین سند مهم هم نیاز خواهید داشت بهتر است که هرچه‌زودتر دست‌به‌کار شوید. دانشجویان کشورهای خارج از کانادا، در صورت نداشتن ویزای مناسب، اجازه ورود و اقامت در کانادا را نخواهند داشت.

بهترین دانشگاه‌های مقطع کارشناسی‌ارشد کانادا

بهترین دانشگاه‌های مقطع کارشناسی‌ارشد کانادا، در جدول زیر نمایش داده شده‌اند:

دانشگاه تورنتو دانشگاه سایمون فریزر دانشگاه نیوبرانزویک دانشگاه ویکتوریا کانادا
دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشگاه واترلو موسسه فناوری دانشگاه انتاریو دانشگاه یورک
دانشگاه مک گیل دانشگاه وسترن – کانادا دانشگاه کبک دانشگاه گوئلف
دانشگاه مک مستر دانشگاه دالاهو دانشگاه رجینا دانشگاه ساسکاچوان
دانشگاه مونترال دانشگاه لاوال دانشگاه ویندزور دانشگاه کارلتون
دانشگاه آلبرتا دانشگاه کوئینز دانشگاه لیک هد دانشگاه کنکوردیا مونترال
دانشگاه اتاوا دانشگاه مانیتوبا دانشگاه سنت فرانسیس خاویر (StFX) دانشگاه مموریال نیوفاندلند
دانشگاه متروپولیتن تورنتو دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی

امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای مستر مجدد وجود دارد؟

بورسیه‌های دانشجویی و طرح‌های کمک‌مالی فدرال، به میلیون‌ها دانشجو کمک کرده‌اند تا کارشناسی‌ارشد خود را تکمیل کنند؛ اما سوال اینجاست که آیا می‌توانید برای مستر دوم بورسیه بگیرید یا خیر. خوشبختانه پاسخ این سوال مثبت است و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای دریافت بورسیه اقدام کنند. بورسیه‌ها توسط دولت کانادا، موسسات خصوصی، خیریه‌ها و دانشگاه‌ها، به متقاضیان پرداخت می‌شوند.

شرایط دریافت ویزا برای دانشجویان ارشد مجدد کانادا

  • ارائه پاسپورت معتبر
  • ارائه ترجمه شناسنامه
  • داشتن ترجمه ریز‌نمرات و مدارک تحصیلی قبلی
  • ارائه نمره زبان
  • ارائه فرم درخواست
  • ارائه ترجمه سند ازدواج (در صورت وجود)
  • ارائه ترجمه کارت پایان خدمت (در صورت لزوم)
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • ارائه مدارک مالی
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • ترجمه و اصل گواهی عدم سابقه کیفری
  • پرداخت هزینه درخواست ویزا

روش‌های تامین هزینه‌های زندگی در کانادا هنگام تحصیل

کانادا، به دانشجویان بین المللی ‌اجازه می‌دهد تا حداکثر 20 ساعت در هفته و در طول ترم کار کنند؛ البته در طول تعطیلات زمستانی و تابستانی، دانشجو می‌تواند به‌صورت تمام‌وقت نیز کار کند. مجوز کار برای کسانی که به‌صورت تمام‌وقت و با مجوز تحصیلی کار می‌کنند، لازم نیست و می‌توانند در دانشگاه یا موسسه محل تحصیل خود نیز مشغول ‌به‌کار شوند.

دانشجویان می‌توانند در بسیاری از بخش‌ها مانند صنایع مهمان‌داری، رستوران‌ها، I.T.، زنجیره‌های غذایی، مراکز تلفن، ادارات خصوصی و دولتی، آموزشگاه‌های زبان، مراکز خرده‌فروشی و شرکت‌های سفر و گردشگری، به‌صورت پاره‌وقت مشغول فعالیت شوند. این مشاغل، ماهیتی انعطاف‌پذیر دارند و می‌توانند به‌راحتی در طول دوره تحصیلی هم انجام شوند.

ممکن است بتوانید برخی از کارهای پیمانکاری مانند ویراستاری، تدریس خصوصی، طراحی وب‌سایت و غیره را نیز در کنار تحصیل خود انجام دهید. مشاغل ‌حرفه‌ای، معمولاً نامزدهای پاره‌وقت را که قادر به کار تمام‌وقت در طول روز نیستند، استخدام نمی‌کنند.

بهترین روش برای یافتن کار دانشجویی در کانادا، جستجو در دانشگاه یا موسسه‌ای است که دانشجو در آن تحصیل می‌کند. روش بهتر و کارآمد دیگر، جستجوی آنلاین در سایت‌های کاریابی مختلف است.

در کانادا، حقوق دانشجویان بر اساس حداقل دستمزد پرداخت می‌شود که تقریباً معادل 10.25 تا 15 دلار کانادا در ساعت است و مبلغی معادل 400 تا 1000 دلار کانادا در ماه به‌دست می‌آید؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید که بتوانید کل هزینه دانشگاه خود را با درآمد حاصل از مشاغل پاره‌وقت بپردازید. این درآمد، تنها می‌تواند هزینه‌های زندگی شما را پوشش دهد و حتی شاید بتوانید مقدار کمی از آن را پس‌انداز هم کنید.

سطح زبان انگلیسی برای ارشد مجدد کانادا

توجه داشته باشید که برای دریافت پذیرش از برخی رشته‌های پرتقاضا، کسب حداقل نمرات اعلام‌شده کافی نیست و شما باید نمرات بالاتری دریافت کنید. برای اطلاع از آزمون‌های معتبر و حداقل نمرات لازم، به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

  • تافل: حداقل نمره 90
  • آیلتس: حداقل نمره 6.5
  • CAEL: حداقل نمره 70
  • PTE: حداقل نمره 65

جمع بندی

مستر مجدد کانادا، یکی از بهترین روش‌ها برای افرادی است که قصد دارند تحصیلات تکمیلی خود را در کشور کانادا ادامه دهند. گرفتن ارشد مجدد کانادا، می‌تواند راهی مناسب برای افرادی باشد که می‌خواهند رشته تحصیلی خود را تغییر دهند. برخی از افراد نیز به‌دلیل افزایش اطلاعات خود، این راه را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید برای مستر مجدد کانادا اقدام کنید، می‌توانید از آکادمی اپلای کمک بگیرید و با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.

 

سوالات متداول:

امکان همراهی خانواده برای تحصیلات تکمیلی در کانادا وجود دارد؟

بله؛ همراهان دانشجو اجازه کار در کانادا را خواهند داشت.

آیا سابقه کار در اپلای برای ارشد مجدد تاثیر دارد؟

بله؛ درصورتی‌که سابقه کار معتبر و مرتبط داشته باشید، می‌تواند در پذیرش مستر مجدد کانادا تاثیرگذار باشد. همچنین مهارت‌های پژوهشی و تجربی برای تحصیلات تکمیلی مزیت محسوب می‌شود.

بازه سنی مناسب برای پذیرش ارشد مجدد در کانادا چقدر است؟

محدودیت سنی خاصی برای اپلای برای ارشد مجدد کانادا وجود ندارد؛ اما گپ تحصیلی شما باید کمتر از 5 سال و قابل‌توجیه باشد.

آیا پس از دریافت ارشد مجدد کانادا، می‌توان ویزای کار گرفت؟

پس از دریافت ارشد مجدد کانادا، می‌توانید درخواست اجازه کار دهید و به‌مدت سه سال در این کشور کار کنید.

آیا ارشد مجدد کانادا با دریافت فاند امکان‌پذیر است؟

بله؛ دانشگاه‌ها، موسسات خصوصی و دولتی، گزینه‌های مختلفی را برای ارائه فاند به دانشجویان بین‌المللی مستر مجدد کانادا ارائه می‌کنند.

اگر مدرک کارشناسی ارشد از کشور دیگری داشته باشم ایا می توانم برای مستر مجدد کانادا اقدام کنم؟

بله، شما باید مدارک تحصیلی و ریز نمرات مقاطع قبلی همچنین نتایج GRE و IELTS را همراه توصیه‌نامه‌ها و انگیزه نامه خود به دانشگاه‌هایی که می‌خواهید درخواست کنید ارسال کنید.

برای اپلای ارشد مجدد کانادا معدل و ریز نمرات کارشناسی ملاک است یا کارشناسی ارشد؟

هر دو معدل و ریزنمرات اهمیت دارد.

حداقل نمره زبان انگلیسی برای ارشد مجدد در کانادا چقدر باشد؟

میزان سطح زبان انگلیسی برای شروع دوره کارشناسی ارشد تافل حداقل نمره 90 و IELTS حداقل نمره 6.5 و CAEL حداقل نمره 70 و PTE حداقل نمره 65 است.

ادامه تحصیل در مقطع دکتری بهتر است یا ارشد مجدد در کانادا؟

پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد.کاملا بستگی به شما و اهدافتان برای آینده دارد.هزینه ها و طول مدت تحصیل در مستر مجدد کمتر و پروسه پذیرش راحت تر است. بنابراین به طور کلی ادامه تحصیل در ارشد مجدد کانادا بهتر از دکترا است.

طول مدت تحصیل در ارشد مجدد کمتر است یا دکترا؟

طول دوره تحصیل دکترا در کانادا 4 الی 5 سال است، در حالی که ارشد مجدد یک دوره دو سال است.

میانگین هزینه تحصیل کارشناسی ارشد مجدد در کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل مستر مجدد در کانادا حدود 1,075 تا 65,000 دلار کانادا در سال متغیر است و در برخی از رشته ها شهریه حتی به 100,000 دلار در سال نیز می‌رسد.

بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی ارشد مجدد در کانادا چقدر است؟

درصورتی‌که شامل دریافت بورسیه‌ها و جوایز شوید، می‌توانید تمام یا بخشی از هزینه دانشگاه و زندگی خود را پوشش دهید.

ایا اخذ ویزا و پذیرش برای ارشد مجدد کانادا سخت است؟

هیچ دستاورد با ارزشی راحت نیست، اما شما می‌توانید با کسب اطلاعات صحیح و مشورت با مشاوران حاذق ما درآکادمی اپلای و سپس اقدامات موثر برای دریافت پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی کانادا به راحتی به اهداف خود برسید.

اجازه کار دانشجویی در مستر مجدد کانادا وجود دارد؟

کانادا، به دانشجویان بین المللی ‌اجازه می‌دهد تا حداکثر 20 ساعت در هفته و در طول ترم کار کنند؛ و در طول تعطیلات دانشجو می‌تواند به‌صورت تمام‌وقت نیز کار کند.

بهترین دانشگاه کانادا برای مستر مجدد کدام است؟

دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه کانادا جهت تحصیل کارشناسی ارشد مجدد است.

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند