Search
Close this search box.

شرایط تحصیل در رشته حقوق در کانادا چیست؟

این روزها، بسیاری از افراد، جهت ساختن یک آینده کاری و زندگی بهتر، تلاش می‌کنند تا به کشورهایی مانند کانادا مهاجرت کنند. کشور کانادا، یکی از برترین و مجبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در دنیا به‌شمار می‌رود. در این میان، هر فردی به‌دنبال آن است که وضعیت و شرایط رشته خود را در کشور کانادا بررسی کند. رشته حقوق، یکی از رشته‌هایی است که بسیاری از افراد، آینده شغلی مناسبی را برای آن در کانادا می‌بینند. این موضوع، به‌دلیل وجود بازار کار مناسب و البته کاهش دانشجویان متقاضی رشته حقوق، است.
اگر قصد تحصیل در رشته حقوق در کانادا را دارید، در این مقاله از آکادمی اپلای همراه ما باشید تا شرایط تحصیل و نحوه اخذ پذیرش در کانادا را بررسی کنیم.

شرایط تحصیل در رشته حقوق در کانادا

رشته حقوق، یکی از رشته‌های آینده‌دار در کشور کانادا است. اگر در مقطع لیسانس یا بالاتر، در رشته حقوق تحصیل کرده باشید، به‌راحتی می‌توانید در آزمون وکالت کشور کانادا شرکت و یک فرصت ایده‌آل برای خود ایجاد کنید. در کشور کانادا، نیاز بالایی به وکیل وجود دارد و کمبود آن موجب شده است تا دستمزد وکلا، بسیار مناسب باشد.
دانشجویانی که در رشته حقوق تحصیل می‌کنند، صرف‌نظر از گرایش آن‌ها، بازار کار بسیار مناسبی در کشور کانادا خواهند داشت؛ البته تحصیل در این کشور کار چندان آسانی نیست و دانشجویان باید شرایط خاصی را داشته باشند تا بتوانند در کشور کانادا موفق شوند.

یکی از مسائل مهم برای تحصیل در رشته حقوق در کشور کانادا، رقابت شدید برای آن است. اگرچه تقاضا برای این رشته کاهش یافته است، اما سخت‌گیری‌های زیادی برای پذیرش دانشجویان انجام می‌شود؛ به همین دلیل دانشجویان باید علاوه بر داشتن سوابق تحصیلی خوب، دوره تحصیلی پیشین خود را نیز با نمرات مناسبی به پایان رسانده باشند. متقاضیان تحصیل در رشته حقوق، باید در یک آزمون تخصصی به نام LSAT نیز شرکت کنند تا توانایی‌های آنان سنجیده شود.

شرایط اخذ پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور کانادا، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد و گزینش برای برخی دانشگاه‌ها دشوارتر است؛ برای مثال، از دید دانشگاه مک گیل که یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا در رشته حقوق است، دانشجویان باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • کنجکاو دربارۀ حقوق؛
  • توجه به تعهد اجتماعی؛
  • دید مناسب سیاسی؛
  • مهارت‌های رهبری؛
  • توانایی کار درگروه؛

البته این‌ها، تمامی شرایط نیستند و دانشجویان باید بتوانند علاوه بر سوابق درسی مناسب، تسلط خود را به زبان انگلیسی نیز به دانشگاه اثبات کنند.

مدارک موردنیاز جهت تحصیل در رشته حقوق در کانادا

درصورتی‌که قصد تحصیل در رشته حقوق در کشور کانادا را داشته باشید، پس از بررسی شرایط دانشگاه موردنظر، وقت آن است که مدارک خود را جمع‌آوری کنید. مرحله جمع‌آوری و تهیه مدارک، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چراکه در صورت وجود هرگونه نقص یا کمبود در مدارک، ممکن است شانس خود را برای اخذ پذیرش از دست بدهید.
این مدارک، برای دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف، اندکی با یکدیگر متفاوت خواهند بود؛ بااین‌وجود موارد مشترکی نیز در بین آن‌ها وجود دارد. این مدارک، برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در رشته حقوق، شامل موارد زیر می‌شومد:

  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد؛
  • مدرک دیپلم؛
  • ریزنمرات دوره پیشین تحصیلی؛
  • ارائه مقالات، کنفرانس‌ها یا سابقه کار با اساتید در رزومه؛
  • شرکت در آزمون LSAT و کسب نمره قابل‌قبول؛
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی؛
  • توصیه‌نامه اساتید؛
  • انگیزه‌نامه؛
  • پاسپورت و مدارک هویتی؛
  • مدرک تمکن مالی؛

علاوه بر این موارد، هر دانشگاه ممکن است مدارک دیگری را نیز از دانشجویان درخواست کند؛ بنابراین بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، به سایت دانشگاه موردنظر مراجعه کنید.

هزینه تحصیل در رشته حقوق در کانادا

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها برای دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، شهریه دانشگاه و هزینه زندگی است. تحصیل در رشته حقوق در کشور کانادا، بین 4 تا 8 سال طول می‌کشد که البته با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است.شهریه رشته حقوق در کانادا، روزبه‌روز گران‌تر می‌شود و هزینه آن در هر دانشگاه یا مقطع تحصیلی متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان مبلغ مشخصی برای آن درنظر گرفت. با‌این‌وجود بازه شهریه برای رشته حقوق بین 17000 تا 35000 دلار است.

هزینه‌های تحصیل در رشته حقوق در کشور کانادا تنها به شهریه دانشگاه ختم نمی‌شود و دانشجویان بین‌المللی باید هزینه زندگی، خوراک و پوشاک، حمل‌ونقل و… را نیز در مدت تحصیل خود بپردازند؛ بنابراین باید هزینه‌ای بین 10000 تا 20000 دلار برای زندگی نیز در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که این هزینه‌ها با توجه به شیوه و الگوی زندگی هر فرد اندکی متفاوت است. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هزینه‌های دانشجویان پس از شهریه دانشگاه، هزینه اسکان است؛ البته بسیاری از دانشگاه‌ها، خوابگاه‌هایی را برای دانشجویان فراهم کرده‌اند تا متقاضیان بتوانند با هزینه کمتری در آن‌ها زندگی کنند.

شرایط دیگری نیز برای دانشجویان وجود دارد تا بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند. یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه است. هر دانشگاه، برای دانشجویان خود، بورسیه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که هر کدام با توجه به شرایط و ارزش خود، بخشی از هزینه شهریه دانشگاه یا زندگی دانشجویان را پوشش می‌دهد؛ البته دریافت بورسیه، فاند یا گرنت‌‌ها، شرایط خاص خود را دارد که رزومه مناسب، یکی از اصلی‌ترین آن‌ها است.
درصورتی‌که شرایط دریافت بورسیه را نداشته باشید، می‌توانید از کارهای دانشجویی نیز برای جبران هزینه‌ها کمک بگیرید. دانشجویان می‌توانند در داخل یا خارج از دانشگاه، به‌مدت حداکثر 20 ساعت در هفته مشغول‌به‌کار شوند و از این طریق، قسمتی از هزینه‌های زندگی را جبران کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حقوق در کانادا

در کانادا، دو سیستم حقوقی وجود دارد که یکی از آن‌ها مختص استان کبک و دیگری برای ایالت‌‌های دیگر کانادا است. در ادامه، هر یک از این سیستم‌ها را برای شما شرح می‌دهیم:
در سیستم آموزش حقوق استان کبک، برای تحصیل در رشته حقوق، ابتدا باید یک لیسانس در رشته حقوق مدنی بگیرید؛ زیرا این ایالت از قانون مدنی استفاده می‌کند. در سایر ایالت‌ها، سیستم تحصیلی به‌صورت عادی پیش می‌رود و دانشجویان می‌توانند از یک مدرک کارشناسی حقوق، تحصیلات خود را آغاز کند؛ البته امروزه در کانادا، مدرک حقوق عمومی سطح اول، Juris Doctor یا JD است که تکمیل آن سه سال طول می‌کشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته حقوق در کانادا

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس رشته حقوق در کانادا را دارند، باید ابتدا لیسانس JD داشته باشند. تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد برای دانشجویان رشته حقوق، حدود 1 سال طول می‌کشد. پس از آن، دانشجویان می‌توانند مدرک خود را به نام Information about Master of Laws Degrees یا (LLM) دریافت کنند.دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد، می‌توانند در شاخه‌های مختلفی مانند حقوق بین‌الملل، حقوق تجارت بین‌الملل، قوانین عمومی بین‌المللی و اروپایی، قانون محیط‌زیست و… تحصیل کنند. برخی از دوره‌های تحصیل در رشته حقوق در کانادا، به‌صورت تحقیق‌محور هستند و به یک پایان‌نامه کتبی احتیاج دارند. در نهایت، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان وکیل، در بخش‌های مختلف مانند تجارت، موسسات و… فعالیت خود را آغاز کنند.

تحصیل در مقطع دکتری رشته حقوق در کانادا

متقاضیان می‌توانند تحصیلات خود را در رشته حقوق در مقطع دکتری نیز ادامه دهند. مقطع دکتری، به‌صورت یک مقطع تحقیقاتی بسیار فشرده است که فارغ‌التحصیلان حقوق را برای آموزش حقوق، تحقیقات حقوقی، توسعه سیاست‌ها و… آماده می‌کند.دانشجویان می‌توانند بر یک رشته حقوقی نیز متمرکز شوند و مطالعات خود را در این زمینه انجام دهند. مقطع دکتری در کانادا، 3 سال طول می‌کشد و پس از آن دانشجویان می‌توانند مدرک The Doctor of Juridical Science (SJD) خود را دریافت کنند.

 

امتحان LSAT کانادا

همان‌طور که پیش از این هم مطرح شد، یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای تحصیل در رشته حقوق در کانادا، شرکت در آزمون LSAT است. آزمون LSAT (مخفف Law School Admission Test) یک آزمون استاندارد برای بررسی استعدادهای فردی متقاضیان در رشته‌ حقوق است. این آزمون، برای دانشجویانی که قصد دریافت بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه را دارند یک امتیاز بسیار مناسب است.

هزینه شرکت در این آزمون، 200 دلار است که برای دریافت مدرک آن نیز باید 195 دلار پرداخت کنید؛ علاوه بر این، برای ارسال گزارش نتیجه آزمون به دانشگاه‌های موردنظر، باید 45 دلار دیگر نیز پرداخت شود.آزمون LSAT از 6 بخش مختلف تشکیل شده است که شامل استدلال منطقی، تفکر تحلیلی یا بازی هوش، درک مطلب، بخش آزمایشی، بخش نوشتاری و تحلیلی می‌شود. این آزمون، در مجموع بین 120 تا 180 نمره دارد و متقاضیان برای پاسخگویی به سوالات 3 ساعت زمان دارند.

لیست دانشگاه‌های برتر رشته حقوق در کانادا

کشور کانادا، تعدادی از برترین دانشگاه‌های جهان را در خود دارد؛ بااین‌وجود برخی از دانشگاه‌ها برای رشته حقوق فضای مناسب‌تری را فراهم کرده‌اند. با توجه به این موضوع، درصورتی‌که قصد تحصیل در این رشته را دارید، بهتر است با برترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته حقوق آشنا شوید.

سیستم رتبه‌بندی QS، یک سیستم جهانی مناسب برای ارزیابی دانشگاه‌ها و خدمات ارائه‌شده توسط آن‌ها به دانشجویان است. طبق این سیستم، امتیازبندی ده مورد از برترین دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان رشته حقوق، به ترتیب، شامل موارد زیر می‌شود:

رشته حقوق، شاخه‌های بسیار زیادی دارد که افراد می‌توانند با توجه به علایق خود در یکی از آن‌ها مشغول‌به‌کار شوند. برخی از پرطرفدارترین گرایش‌های رشته حقوق شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حقوق قانون اساسی؛
  • حقوق مدنی؛
  • حقوق خانواده؛
  • حقوق معاهدات؛
  • حقوق اداری؛
  • حقوق کیفری؛
  • حقوق مالکیت فکری؛
  • حقوق تجاری؛
  • حقوق بین‌الملل؛

این موارد، تنها بخشی از زیرشاخه‌های تحصیل در رشته حقوق در کانادا هستند. بازارکار رشته حقوق در کانادا بسیار وسیع است که کمبود وکیل در این کشور، باعث این موضوع می‌شود. پس از پایان دوره تحصیل، برای وارد‌شدن به بازار کار کانادا، باید ابتدا در آزمون وکالت شرکت کنید و دوره کارآموزی خود را بگذرانید. پس از آن می‌توانید فعالیت رسمی‌تان را در استان یا منطقه خود، با توجه به مجوز دریافت‌شده و به‌عنوان یک وکیل، آغاز کنید. زمینه‌هایی که یک وکیل در کانادا می‌تواند در آن‌ها مشغول‌به‌کار شود، شامل موارد زیرمی‌شود:

  • مشاور، وکیل ثبت برند در شرکت‌ها؛
  • کار در شرکت‌های خصوصی؛
  • بانک‌ها و موسسات مالی؛
  • حل اختلاف در اتحادیه‌ها؛
  • تدریس در دانشگاه‌ها یا موسسات؛
  • فعالیت به‌عنوان مشاور حقوقی و وکیل؛

درآمد فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در کانادا

درآمد رشته حقوق در کانادا مناسب است و البته به ایالت و محل زندگی شما نیز بستگی دارد. به‌طور متوسط، حقوق وکلا در کانادا 106000 دلار است. منطقه آنتاریو در کانادا، تقاضای بسیار بالایی برای وکلا و حقوقدان‌ها دارد و همین موضوع نیز موجب بالاتررفتن حقوق وکلا در این منطقه شده است. وکلا در کانادا 54000 تا 145000 دلار کانادا در سال درآمد دارند.

ایالت‌های آلبرتا، مناطق شمال‌غربی کانادا، آنتاریو، ساسکاچوان و نیوبرانزویک، بهترین استان‌ها برای کار فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در کانادا به‌شمار می‌روند. درآمد فارغ‌التحصیلان در مناطق شمال‌غربی کانادا حدود 143000 دلار در سال است که بیشترین درآمد محسوب می‌شود.

مزایای ادامه‌تحصیل در رشته حقوق در کانادا

تحصیل در رشته حقوق در کانادا مزایای متعددی دارد. از آنجا که بازارکار کانادا، به وکلا و حقوق‌دانان احتیاج بسیاری دارد و تقاضا برای این رشته‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود، شانس موفقیت در این کشور بسیار بالا است.
از طرفی، حقوق دریافتی وکلا نیز بسیار مناسب است و افراد می‌توانند زندگی مناسبی را برای خود در کانادا فراهم کنند. شاخه‌های متنوع حقوق در کشور کانادا باعث می‌شوند تا افراد بتوانند دقیقا در شاخه موردنظر خود مشغول‌به‌تحصیل شوند و پس از آن، قدم در بازار کار بگذارند.

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی شرایط لازم برای تحصیل در رشته حقوق در کانادا پرداختیم. رشته حقوق، یکی از رشته‌های پرطرفدار در کشور کانادا است که تحصیل در آن شرایط خاص خود را دارد و گزینش برای تحصیل در آن چندان آسان نیست؛ چرا که دانشجویان باید علاوه بر شرکت در آزمون LSAT، شرایط دیگر مربوط به هر دانشگاه را نیز برآورده کنند.
درصورتی‌که قصد تحصیل در رشته حقوق در کانادا را دارید، می‌توانید با مشاوران و متخصصان مجرب در زمینه مهاجرت در ارتباط باشید. دریافت مشاوره از متخصصان، به شما کمک می‌کند تا مسیر مشخص و برنامه‌ریزی‌شده‌‌ای برای آینده خود داشته باشید.

 

 

آیا با مدارک تحصیلی غیرمرتبط امکان ادامه‌تحصیل در رشته حقوق در کشور کانادا وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید با تحصیل در هر رشته‌ای، با آغاز مجدد مقطع JD که 3 سال طول می‌کشد، در رشته حقوق تحصیل کنید.

آیا برای اخذ پذیرش در مدارس حقوق کانادا احتیاج به شرکت در آزمون خاصی است؟

بله، متقاضیان تحصیل در رشته حقوق در کانادا، باید در آزمون LSAT شرکت و نمره قبولی دریافت کنند.

هزینه تحصیل در رشته حقوق در کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل در این رشته، به دانشگاه و مقطع تحصیلی بستگی دارد؛ بااین‌وجود متوسط هزینه‌ها حدود 17000 دلار است.

تحصیل در رشته حقوق در کانادا به چه زبانی است؟

دانشجویان می‌توانند با توجه به دانشگاه خود، به زبان انگلیسی یا فرانسوی تحصیل کنند.

بازار کار رشته حقوق برای فارغ‌التحصیلان این رشته به چه صورت است؟

با توجه به نیاز کشور کانادا به وکلا، بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار مناسب است.

آیا فارغ‌التحصیلان رشته حقوق اجازه اقامت در کانادا را دارند؟

دانشجویان می‌توانند پس از پایان تحصیلات خود، با تغییر ویزا به ویزای کاری، اقامت کشور کانادا را به‌دست آورند.

 

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند