Search
Close this search box.

آشنایی با شرایط و نحوه دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا

آمریکا یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل به حساب می‌آید که هر سال، تعداد بسیاری از افراد سراسر دنیا برای تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. مواردی مثل دانشگاه‌های معتبر و کیفیت بالای تدریس، رفاه و سطح فرهنگی مناسب، موجب شده است که دانشجویان بین‌المللی، کشور آمریکا را برای تحصیل انتخاب کنند؛ اما این کشور در کنار این همه مزیت، یک عیب بزرگ دارد که می‌تواند بسیاری را از رسیدن به آرزوی تحصیل در آمریکا بازدارد: هزینه‌های زیاد تحصیل و زندگی.
کشور آمریکا برای این‌که به افرادی با هوش و توانایی بالا، فرصت استفاده از این موقعیت را بدهد، بورسیه‌های تحصیلی متعددی فراهم کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن معرفی انواع بورسیه تحصیلی آمریکا، شرایط لازم برای دریافت هر یک از آن‌ها را نیز بررسی کنیم.

انواع بورسیه تحصیلی امریکا در مقاطع مختلف

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، دریافت مدرک تحصیلی در کشور آمریکا گران است. با این وجود، تقریبا تمامی دانشگاه‌های آمریکا بورسیه تحصیلی دارند که clenbuterol effect بسیاری از آن‌ها برای دانشجویان بین‌المللی نیز قابل استفاده خواهند بود.

انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی آمریکا وجود دارند که در ادامه، به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • بورسیه‌های دانشگاهی (University scholarships): اکثر دانشگاه‌ها نوعی کمک مالی برای دانشجویان بین‎المللی ارائه می‌کنند که در هر دانشگاه متفاوت است.
  • بورسیه‌های مالی (Financial scholarships): این نوع بورسیه‌ها معمولا بر اساس نیاز مالی دانشجویان هستند و بیشتر برای ساکنان آمریکا وجود دارند. اما برخی از دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی نیز این امکان را فراهم کرده‌اند.
  • بورسیه‌های شایستگی (Merit scholarships): همان‌طور که از نام آن پیداست، این کمک مالی به افرادی که شایستگی‌های بالایی دارند یا جزء افراد برتر در المپیادهای عملی، کارهای اجتماعی و… بوده‌اند، تعلق می‌گیرد.
  • بورسیه‌های کشوری (Country-based scholarships): این بورسیه برای دانشجویان کشورهای خاصی که در حال توسعه هستند، ارائه می‌شود.
  • بورسیه‌های تحصیلی با بودجه خصوصی (Privately-funded scholarships): گاهی اوقات برخی از موسسات یا شرکت‌های خصوصی، بورسیه‌هایی برای افراد خاص ارائه می‌دهند.
  • بورسیه‌های محدود (Part scholarships): این اسکالرشیپ، معمولا به صورت محدود و صرفا برای پوشش دادن بخش کوچکی از هزینه‌های رفتن به دانشگاه ایجاد شده است.

علاوه بر این نوع بورسیه‌ها، برخی کالج‌ها یا دانشگاه‌ها نیز بورسیه خاص خود را دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • بورسیه HUMPHREY: برای متخصصین بین‌المللی و برای هزینه‌های یک سال تحصیلی پرداخت می‌شود.
  • بورسیه AMHERST: یک کالج که به افرادی که وضعیت مالی مناسبی ندارند، بسته به شرایط بورسیه ارائه می‌دهد.
  • بورسیه Columbia: از کالج کلمبیا به دانشجویان بین‌المللی برجسته پرداخت می‌شود که می‌تواند 15 تا 100 درصد شهریه دانشگاه را پرداخت کند.
  • بورسیه COLBY-SAWYER: این کالج برای دانشجویان باهوش و مستعد، بر اساس توانایی و معدل آن‌ها بین 20 تا 26 هزار دلار در سال، بورسیه ارائه می‌کند.
  • بورسیه CONCORDIA: دانشگاه کنکوردیا حدود 24 هزار دلار در سال را به عنوان اسکالرشیپ به دانشجویان مستعد اهدا می‌کند.
  • بورسیه WAGNER: دانشگاه نیویورک، هر ساله بین 25 تا 47 هزار دلار را به عنوان بورسیه به دانشجویان بین‌المللی با شرایط خاص اهدا می‌کند.
    شرایط صدور بورسیه تحصیلی آمریکا در مقاطع مختلف، متفاوت است و به لیست بالا محدود نمی‌شود. بنابراین هر کسی با توجه به شرایط، مقطع و دانشگاه خود، می‌تواند از هر کدام از بورسیه‌های موجود دیگر نیز استفاده کند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا

برای این‌که بتوانید بورسیه تحصیلی کشور آمریکا را دریافت کنید، باید شرایط خاصی داشته باشید؛ چرا که تعداد این بورسیه‌ها محدود است و رقابت شدیدی نیز میان افراد برای دریافت آن وجود دارد.اکثر بورسیه‌های تحصیلی در آمریکا، برای افرادی هستند که توانایی‌های بسیاری داشته و شایستگی لازم را دارند. این امر در برخی از موارد، می‌تواند به تحصیل رایگان در آمریکا نیز تبدیل شود.

بورسیه‌های زیادی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که هر کدام، معیارها و شرایط خاص خود را دارند. بنابراین نمی‌توان جز داشتن مهارت‌های زیاد، استعداد و توانایی، قانون عمومی دیگری برای آن در نظر گرفت. برخی از بورسیه‌های تحصیلی، دانشجویان را ملزم به داشتن نمره تافل یا آیلتس مشخص می‌کند. برخی دیگر، از شما می‌خواهند که معدل خاصی داشته باشید.
بنابراین شما باید پیش از هر چیز، تحقیقات خود را انجام دهید تا ببینید آیا واجد شرایط دریافت بورسیه هستید یا خیر.

بورسیه تحصیلی آمریکا در مقاطع مختلف

همان‌طور که پیش از این مطرح شد، بورسیه‌های تحصیلی با توجه به مقطع‌های مختلف دانشگاهی متفاوت هستند و دلیل آن نیز، تفاوت در شهریه دانشگاه‌ها در هر مقطع و البته شرایط دیگر است. در ادامه، به صورت کامل به بررسی بورسیه‌های تحصیلی آمریکا در هر مقطع می‌پردازیم.

بورسیه تحصیلی آمریکا در مقطع دبیرستان:

در صورتی که قصد تحصیل در دبیرستان‌های آمریکا را داشته باشید، همچنان می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی این کشور استفاده کنید. در بسیاری از موارد، بورسیه مورد نظر بر اساس شایستگی و نیاز مالی خانواده در نظر گرفته می‌شود. برخی دیگر از برنامه‌ها، کمک‌های مالی زیادی در قالب جوایز دارند که البته مبالغ چندان بالایی ندارند و رقابت در آن‌ها بسیار زیاد است.اگر در یک رشته خاص مهارت دارید، در دوران تحصیل نمرات بالایی را کسب کرده‌اید و در کنار همه این موارد از سطح زبان انگلیسی بالایی نیز برخوردارید، امکان دریافت بورسیه برای شما وجود خواهد داشت. این بورسیه‌ها از ارگان‌های مختلفی ارائه می‌شوند که هر فرد باید بر اساس ایالتی که قصد مهاجرت تحصیلی به آن را دارد یا مدرسه خود، برای اخذ آن‌ها اقدام کند.بورسیه تحصیلی کشور آمریکا در مقطع دبیرستان، می‌تواند شهریه کامل مدرسه را پرداخت کند یا فقط به صورت تخفیف و کمک‌هزینه زندگی ارائه شود.

بورسیه تحصیلی آمریکا در مقطع کارشناسی:

تحصیل در مقطع لیسانس در آمریکا، مانند ایران 4 سال طول می‌کشد و افرادی که معدل بالای 18 و مهارت بالایی در زبان انگلیسی داشته باشند، می‌توانند برای دریافت بورسیه در این مقطع اقدام کنند. علاوه بر این، شرایط دیگری می‌تواند احتمال دریافت بورسیه را برای مقطع لیسانس افزایش دهد که عبارتند از:

  • قبولی در آزمون‌های دانشگاهی مانند SAT؛
  • داشتن رزومه قوی؛
  • نمره زبان انگلیسی بالا با حداقل آیلتس 6.5 یا تافل 100.

علاوه بر این، در صورتی که بتوانید در ترم‌های اولیه دانشگاه رزومه قوی و شرایط تحصیلی مناسبی برای خود ایجاد کنید، به عنوان پاداش به شما بورسیه تحصیلی ارائه خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که شانس دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا یا کارشناسی ارشد بیشتر از لیسانس است و به دلیل رقابت بالا در این مقطع، احتمال کمتری برای دریافت کمک‌هزینه تحصیلی آمریکا وجود دارد.

بورسیه تحصیلی آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد:

در کشور آمریکا، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بین یک تا 2 سال طول می‌کشد و دانشجویان بسیاری می‌توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع اقدام کنند. البته برای دانشجویانی که دوره کارشناسی خود را در کشور آمریکا نگذرانده‌اند، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌تواند دشوار باشد.
علت این مسئله نیز حجم وسیعی از درخواست‌ها و رقابت زیاد میان دانشجویان بین‌المللی است که پروسه دریافت بورسیه‌های تحصیلی آمریکا را زمان‌بر می‌کند. با این حال برای این ‌که بتوانید از بورسیه تحصیلی کشور آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد استفاده کنید، باید حداقل شرایط زیر را داشته باشید:

  • مدرک لیسانس با معدل بالای 16؛
  • ارائه توصیه‌نامه از استادان معتبر و مشهور دانشگاه؛
  • ارائه مدرک آیلتس 6.5 به بالا و یا مدرک تافل با نمره بیش از 79؛
  • داشتن مدرک GRE و مدرک GMAT با توجه به رشته متقاضی؛
  • ارائه مقالات معتبر در مجلات بین‌المللی مانند ISI.

علاوه بر این، در صورتی که نتوانید از ابتدا بورسیه تحصیلی دریافت کنید، فرصت جبران خواهید داشت. شما می‌توانید با موفقیت در ترم‌های اولیه مقطع کارشناسی ارشد و ایجاد یک رزومه قوی علمی، از تخفیفات دانشگاه در شهریه خود بهرمند شوید.

بورسیه تحصیلی آمریکا در مقطع دکترا:

تحصیلات این مقطع در کشور آمریکا، بین 4 تا 6 سال زمان می‌برد که در رشته‌های مختلف متفاوت است. برای دریافت فاند تحصیلی آمریکا در مقطع دکترا، شرایط نسبتاً سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه یک رزومه علمی و تحقیقاتی بسیار قوی؛
  • ارائه مقالات معتبر ISI در سطح بین‌المللی؛
  • داشتن توصیه‌نامه از استادان مشهور؛
  • ارائه انگیزه‌نامه تحصیلی؛
  • داشتن مدرک آیلتس7 یا 7.5 یا معادل آن در مدرک تافل.

بنابراین هرچه سطح علمی شما بالاتر بوده و دانش و مهارت بیشتری داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید نظر استادان راهنما را برای دادن فاند تحصیلی به شما جلب کنید. بورسیه‌های تحصیلی در مقطع دکترا، از طریق کمک‌های دولتی، سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر ارائه می‌شوند که شامل 3 نوع کمک‌هزینه هستند:

  1. فلوشیپ Fellowship
  2. دستیار تحقیقاتی RA Research Assistantship
  3. دستیار تدریس TA Teaching Assistantship

مدارک موردنیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی امریکا

برای این‌که بتوانید جهت دریافت بورسیه اقدام کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی رایگان آمریکا را دارید. پس از آن برای اقدام جهت اخذ بورسیه، باید مدارک خاصی را تهیه کنید:

  • ارائه فرم درخواست بورسیه تکمیل‌شده؛
  • کپی ریزنمرات و مدرک دیپلم (یا مدرک مقاطع پیشین تحصیلی)؛
  • کپی پاسپورت و کارت ملی؛
  • انگیزه‌نامه (SOP)؛
  • توصیه‌نامه؛
  • نمره آزمون‌هایی مانند SAT، ACT، GRE، GPA؛
  • مدرک زبان معتبر مانند آیلتس یا تافل.

علاوه بر مدارکی که عنوان شد، برخی از موسسات ممکن است به برخی اسناد اضافی مانند مقاله و گزارش پزشکی نیاز داشته باشند.

مراحل دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا

همانند شرایط دریافت بورسیه تحصیلی، مراحل آن نیز در هر یک از دانشگاه‌های آمریکا متفاوت است. برخی از دانشگاه‌ها برای صدور بورسیه ،تنها به یک فرم احتیاج دارند که هنگام ارسال درخواست پذیرش، با پر کردن آن می‌توانید برای دریافت بورسیه نیز اقدام کنید. این درحالی است که برخی دیگر از دانشگاه‌ها برای دریافت بورسیه، به مراحل دیگری نیاز دارند.

لازم به ذکر است که در صورت دریافت بورسیه تحصیلی، هنگام درخواست ویزای تحصیلی آمریکا میزان تمکن مالی برای مهاجرت به این کشور بسته به نوع بورسیه کاهش می‌یابد. اما در این حالت باید مدارک مربوط به بورسیه خود را ارائه دهید.

بورسیه تحصیل پزشکی در آمریکا و شرایط آن

از آن‌جا که تحصیل در رشته پزشکی یکی از گران‌ترین شرایط تحصیلی در کشور آمریکا به شمار می‌رود، بسیاری از دانشجویان این رشته تمایل به دریافت بورسیه تحصیلی دارند. بنابراین دریافت بورسیه پزشکی آمریکا، می‌تواند کمک زیادی به دانشجویان کمک کند.

لیست برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده بورسیه تحصیلی

کشور آمریکا دارای تعداد بسیار زیادی از موسسات و دانشگاه‌های معتبر در سطح جهانی است که هر کدام از این دانشگاه‌ها، بورسیه تحصیلی مربوط به خود را ارائه می‌دهند.
در جدول زیر، برترین دانشگاه‌های آمریکا برای بورسیه تحصیلی آورده شده است که برخی از آن‌ها، بورسیه تحصیلی 100 درصد (تحصیل رایگان) را نیز در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند.

نام دانشگاه رتبه
دانشگاه تکنولوژی ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology) 1
دانشگاه هاروارد (Harvard university) 2
دانشگاه استنفورد (Stanford University) 3
دانشگاه ییل (Yale University) 4
دانشگاه نیو هیون (University of New Haven) 5
دانشگاه ممفیس (University of Memphis) 6
دانشگاه مینه‌سوتا (University of Minnesota) 7
دانشگاه کلمبیا (Columbia University) 8
دانشگاه میشیگان (University of Michigan) 9
دانشگاه کالیفرنیا (University of California) 10

مزایای دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا

از آن‌جا که هزینه تحصیل در کشور آمریکا بسیار گران است، دریافت بورسیه تحصیلی می‌تواند به دانشجویان مستعد و توانا که از نظر مالی دچار مشکل هستند، کمک بسیاری کند. برخی دیگر از مزایای دریافت بورسیه تحصیلی این کشور، شامل موارد زیر می‌شود:

  • امکان ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا؛
  • ایجاد تمایز و برتری در رزومه تحصیلی؛
  • شناخته شدن شما؛
  • دسترسی به آموزش بهتر؛
  • امکان دریافت پشتیبانی گسترده.

کلام آخر

در این مقاله، به بررسی شرایط و انواع بورسیه تحصیلی کشور آمریکا پرداختیم. کشور آمریکا، یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی برای بسیاری از افراد به شمار می‌رود ولی گران بودن هزینه تحصیل و زندگی در این کشور، بسیاری را از این تصمیم باز می‌دارد.به همین دلیل، صدور انواع بورسیه‌های تحصیلی کمک می‌کند تا دانشجویان کوشا بتوانند از فرصت تحصیل در آمریکا استفاده کنند. اگرچه بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی و دبیرستان نیز وجود دارد، اما دریافت آن در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رایج‌تر و آسان‌تر است.
از آن‌جا که دریافت این بورسیه‌ها زمان‌بر و دشوار است، دریافت کمک از افراد متخصص می‌تواند بسیار مهم باشد. بنابراین چنانچه قصد دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا را دارید، با متخصصین آکادمی اپلای در تماس باشید.

 

به این مقاله امتیاز دهید.
[جمع نتایج: 1 میانگین: 5]

دیدگاه‌ها

  • هنوز دیدگاهی برای این صفحه ثبت نشده است. دیدگاه اول را ثبت کنید.
  • افزودن دیدگاه
    آدرس

    به زودی همکاران و مشاوران ما با شما تماس میگیرند